AVAMPREMIERĂ – (Re)întoarcerea la lectură

420

pozaSub genericul „(Re)întoarcerea la lectură” câţiva elevi şi profesori de la Colegiul Naţional „Ecaterina Teodoroiu” din Târgu-Jiu vor demara începând cu săptămâna viitoare o amplă campanie de conştientizare a rolului şi locului pe care lectura ar trebui să îl ocupe în viaţa tinerilor, dar nu numai.

Aşa cum ne-au obişnuit încă de anul trecut, când au organizat la Biblioteca Judeţeană „Christian Tell”, primul Salon editorial, prezentând publicului larg cele opt cărţi scrise pe parcusrul anului 2011 de profesorii şi elevii Colegiului Naţional „Ecaterina Teodoroiu” din Târgu-Jiu, aceeaşi inimoşi dascăli, alături de elevii lor, ne propun un proiect care să atragă tinerii spre lectură. „Societatea spre care tindem trebuie să aibă cetăţeni receptivi, cu o gândire liberă, lipsită de constrângeri, toleranţi şi informaţi. Pentru formarea acestor cetăţeni este nevoie de un puternic sistem educaţional care să transmită aceste valori. Pe lângă învăţarea propriu-zisă, este nevoie de înţelegerea şi însuşirea acestor valori. Dacă vrem să schimbăm ceva, trebuie să începem cu cei tineri, iar prin acest proiect-campanie, intitulat „(Re)întoarcerea la lectură”, ne propunem să promovăm lectura, în principal, în rândul elevilor colegiului nostru, dar şi al altor categorii social-profesionale care conştientizează importanţa acestui demers”, ne-a declarat prof. dr. Gheorghe Nichifor, director al Colegiului Naţional „Ecaterina Teodoroiu” din Târgu-Jiu. Durata Proiectul „(Re)întoarcerea la lectură” va fi de şase luni, cu două etape distincte (16 ianuarie 2012 – 7 aprilie 2012 şi 23 aprilie – 22 iunie 2012) şi va curpinde: lansări de carte, concursuri literare, lecturi publice, concurs de bloguri literare, vizite de documentare, colocvii şi expoziţii de carte. Profesorul Andrei Popete-Pătraşcu, împreună cu elevii iniţiatori ai proiectului, vor organiza aşadar mai multe acţiuni prin care să promoveze reîntoarcerea la lectură şi importanţa acesteia în rândul tinerilor. Aceştia au realizat afişe format A3, pliante, dar şi un material video care circulă deja pe internet. În cadrul proiectului, la începutul acestui an, eleva Diana Bîzoc (clasa a XI-a) va debuta editorial cu volumul de poezii „La ţărmul pleoapei”, iar Andreea Denisa Vlădulescu (clasa a X-a) îşi va lansa cel de-al doilea volum de versuri intitulat afis lectura„Cu planeta în cer”, după ce anul trecut, în 2011, aceasta a debutat editorial, propunând iubitorilor de poezie volumul „Emoţiile unei bule de acid”, apărut în condiţii grafice deosebite la Editura Contrafort din Craiova. De asemenea prof. dr. Zenovie Cârlugea, preşedintele Societăţii de Ştiinţe Filologic din România – Filiala Gorj, va organiza Colocviile Revistei „Porta-MĂIASTRA”, iar în colaborare cu Biblioteca Judeţeană „Christian Tell”, prof. Andrei Popete-Pătraşcu va organiza un concurs de bloguri literare realizate de liceenii gorjeni.

Importanţa lecturii

Elevă în clasa a XI-a la acelaşi prestigios liceu, Roxana Crăciun, cea care s-a evidenţiat la mai multe concursuri şi activităţi şcolare, ne-a mărturisit că „de fiecare dată când vine vorba de lectură, primul lucru care îmi vine în minte este o frază care îi aparține filozofului englez Francis Bacon: „Lectura dă omului plenitudine, vorbirea, siguranță și scrisul, precizie”. Lectura a fost și va fi întotdeauna un lucru care o să ne definească pe fiecare în parte ca și persoană. Cititul ne dezvoltă vocabularul, capacitatea de a ne susține argumentele într-o dezbatere și prin lectură, putem să învățăm din greșelile personajelor, fiecare dintre ele are o poveste de viață, fiecare este un exemplu sau un contraexemplu.” Este important ca elevii să înţeleagă rolul pe care cartea îl joacă în formarea propriei persoane. Avem nevoie de astfel de campanii „inteligibile”, reîntoarcerea la lectură fiind unul din factorii esenţiali în reconfigurarea priorităţilor tinerilor de astăzi. Proiectul nu se adresează însă doar elevilor, profesorul Andrei Popete-Pătraşcu, precizând că „în prezent, cu tot haosul care se întâmplă în jur, într-o Românie care nu îţi oferă tihna şi răgazul să citeşti, lectura unei cărţi a devenit pentru unii dintre noi un lux. Din nefericire, pentru elevi lectura este astăzi mai degrabă o obligaţie (aici se impun parantezele de rigoare, cu precizarea că există şi o categorie de elevi care alocă timp şi pentru citit). Deşi este timp suficient pentru lectură, la această vârstă, tinerii rar conştientizează importanţa cititului. Să ne mai mire faptul că la capitolul „citit cu dificultate” ne aflăm pe unul din locurile fruntaşe ale Europei?”. De precizat că partenerul media al campaniei „(Re)întoarcerea la lectură” este cotidianul Gorjeanul.

Minodora Sucea

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here