Corpul de Control al ministrului Energiei pune bomba sub scaunul lui Boza! Șapte nereguli crase, subliniate în raport

1188

Complexul Energetic Oltenia a fost prejudiciat cu zeci de milioane de lei în urma unor achiziții de bunuri, lucrări și servicii, realizate în timpul mandatului actualului președinte al Directoratului CEO, Sorin Boza, și al celor care compun structura de conducere a companiei din Gorj. Este concluzia unui raport de control, realizat de Serviciul Corp Control al Ministerului Energiei, la ordinul fostului ministru Toma Petcu. Raportul de control a fost înregistrat însă la Ministerul Energiei pe 21 mai 2018, instituție condusă acum de ministrul Anton Anton, și transmis CE Oltenia, două zile mai târziu. Documentul destul de stufos subliniază grave abateri în domeniul derulării procedurilor pentru contractele de achiziție, în cazul realizării unui schimb de terenuri, pentru încheierea unui contract având ca obiect transferul de afacere, contract parafat în anul 2015, dar trecut pe pierderi de actuala conducere a companiei, și cu privire la achiziționarea mult discutatelor certificate de tip CO2, aferente anului 2017.

•Ce capete vor cădea în urma raportului?
•Cine culegea “fructele” de la firmele avantajate la licitații?! Ce fac anchetatorii?
•Minerii, transportați la muncă ca sacii de cartofi!
•Firmă de exploatare fără licență
•Ruda șutează, rubedenia marchează
•Banii din greșeli, pe pierdere
•Ce va face ministrul Anton Anton cu raportul de control?
•”Managerul anului în energie”, cu scaunul rupt!

Fostul ministru al Energiei, Toma Petcu, a autorizat, în octombrie 2017, ca Serviciul Corp Control al ministerului să realizeze o verificare amănunțită la Complexul Energetic Oltenia, condus de către Sorin Boza, pe linia legalității, regularității, economicității, eficienței și eficacității utilizării fondurilor de către CEO, alocate pentru finanțarea cheltuielilor efectuate cu achizițiile de bunuri, lucrări și servicii, inclusiv verificarea legalității procedurilor utilizate pentru atribuirea contractelor de achiziție. Verificările respective au avut la bază o serie de sesizări, atât din partea liderilor de sindicat, cât și al firmelor prejudiciate de companie, după ce personalul de la Achiziții a CEO a catalogat drept câștigătoare a unor licitații sau au încredințat contracte extrem de avantajoase unor firme care nu întruneau condițiile impuse în caietele de sarcini ale autorității contractante. Verificarea dispusă de fostul ministru al Energiei nu se finalizează însă în timpul mandatului lui Toma Petcu, ci a colegului de partid care îi urmează la conducere, mai exact a actualului ministru ALDE, Anton Anton. Cert este că Serviciul Corp Control înregistrează cu numărul 270 pe 21 mai acest raport, care ajunge să fie trecut în registrul de intrări la CE Oltenia cu nr.1149, pe 23 mai 2018. Despre raport, dar și despre măsurile care se impun ca urmare a neregulilor care au fost depistate aici, administrația CEO nu a suflat niciun cuvânt, în ciuda transparenței pe care spune că o afișează pe site-ul propriu, asta deși a trecut aproape o lună de când documentul se află pe masa lui Boza și a Directoratului companiei.

Firme prietene, avantajate la contracte
Cu toate acestea, pentru corecta informare a opiniei publice, Gorjeanul va relata fragmente din acest raport care arată clar că subalternii lui Boza, dar și președintele Directoratului, pentru anumite firme, închid ochii. Asta chiar și în cazul în care societățile respective nu dețin licențe de transport, au mașini de marfă, nu de transport persoane, au inspecții tehnice care sunt realizate de firme fără licență și fără angajați și așa mai departe. Astăzi vă relatăm doar una dintre cele șapte mari nereguli din raport, cea privind închirierea de utilaje și echipamente de construcții și lucrări publice cu operator. Este vorba de închirierea a 218 utilaje, prinse în 18 loturi, la suma de 24.946.725 de lei, sumă suplimentată însă, generos, pe parcurs. Corpul de Control stabilește, din start, că, și în acest caz “procedura de achiziție determinare a valorii a fost stabilită pe baza prețurilor de achiziție anterioare(de la aceeași operatori economici) fără a fi efectuată o analiză de piață”. Autoritatea contractantă a întocmit Caietul de sarcini nr. 162/13.01.2017, aprobat de conducerea unității, prin care au fost stabilite condițiile care trebuie îndeplinite de către participanții la procedură, la Capitolul III- ,,Asigurarea calității prestațiilor”, fiind prevăzut faptul că utilajele de construcție și echipamentele tehnologice trebuie să aibă efectuată inspecție tehnică atestată printr-un document. Prin Hotărârea nr.8, Consiliul de Supraveghere a aprobat demararea procedurii de achiziție, solicitând Direcției Miniere prezentarea unei analize comparative cu procedura având același obiect din cursul anului 2016, precum și prezentarea unor propuneri concrete de optimizare a utilizării utilajelor. Pe 16 februarie 2017, președintele Directoratului, Sorin Boza, a aprobat strategia de contractare fiind întocmit anunțul de participare pe 7 martie 2017. Pe 6 aprilie 2017 este constituită comisia de evaluare a ofertelor, iar pe 24 aprilie erau declarați admiși pentru patru dintre loturi asociația SC TPSUT Mehedinți SRL Motru ca lider, SC TPSUD SRL, SC MANITER CAR SRL, SC TPSUT MH și SC DOGERIK Trans, acesteia fiindu-i admisă și oferta tehnică. Ulterior, s-a suplimentat achiziția cu suma de 1.075.804 lei, pentru opt loturi, și cu 80.392 lotul cu nr.5.

Conformă, apoi neconformă
Oferta tehnică a SC YDAIL CONSTRUCT SRL a fost declarată, în schimb, conformă doar pentru lotul 2, și neconformă pentru loturile 4-6. Comisia de evaluare decide astfel că lotul 5 îi revine asociației SC TPSUD SRL, din care face parte și MANITER CAR SRL, a afaceristului Carlaonț, considerând oferta YDAIL, a lui Ion Iordache, drept neconformă. Asociației respective i se acordă și loturile 1,3, 4, 6-18, în timp ce Ydail câștigă doar lotul 2. Ulterior însă printr-un proces verbal încheiat pe 29 mai i se admite oferta financiară a asociației și pentru lotul 5.

Inspecții tehnice, făcute de o firmă din Târgu-Jiu fără angajați
Deși Ydail face contestație la CNSC, privind procedura de atribuire a contractului de lucrări, aceasta i se respinge. În tot acest timp, comisia de evaluare și verificare tehnică aprobă 116 utilaje ale asociației respective, pentru loturile 1-10, declarându-le admise. Pe data de 12 februarie 2018 însă, la cererea Corpului de Control, se transmit la minister de către Societatea de Inspecție Tehnică ICECON Inspect SRL rapoartele de inspecție ale patru dintre firmele aflate în asociația TPSUD. “Din verificările efectuate a rezultat însă existența unor rapoarte de inspecție tehnică ale căror număre nu se regăsesc în plaja de numere atribuite de SC ICECON INSPECT SRL rapoartelor de inspecție tehnică, existând suspiciuni cu privire la autenticitatea acestora”, se arată în raportul de control. Neregulile privesc 10 astfel de rapoarte de inspecție pentru societățile TPSUT Mehedinți și MANITER CAR SRL. “În documentația depusă de către ofertanți au fost identificate rapoarte de inspecție tehnică întocmite de către SC DBM Master Plus Consulting SRL Târgu-Jiu, prin care s-au admis utilajele prezentate de către ofertanți. Din verificările efectuate, tipul de activitate desfășurat de această societate, conform calificării CAEN este de,,intermedieri în comerțul cu produse diverse”, iar din datele publicate pe siteul Ministerului Finanțelor Publice, societatea, la momentul realizării acestor rapoarte de inspecție, nu avea declarat niciun angajat. Echipa de control a procedat și la verificarea acestei societăți, prin consultarea bazei de date RENAR, constatând că societatea din Târgu-Jiu nu este acreditată de acest organism’’, se subliniază în raportul de control.

Expertul, rudă cu Grigorie Dădălău
Echipa de control de la minister a mai depistat o neregulă crasă, adică faptul că expertul care a întocmit rapoartele respective de inspecție tehnică, Mirea Constantin (dat în gât de persoane din cadrul societății) se afla într-un conflict de interese, deoarece este rudă cu președintele Comisiei de Evaluare a Ofertelor, Dădălău Grigorie. Verificatorii de la București arată în raport că desfășurarea de prestări servicii cu utilaje și echipamente fără inspecție tehnică “poate conduce la nerealizarea obiectului contractelor,,. Șocant este că printr-o adresă, Ydail a informat autoritatea contractantă, adică pe Dădălău- ca președinte al comisiei, pe Constantin Văduva și pe Dorin Brînzan-ambii membri ai comisiei, cu privire la existența posibilității ca rapoartele de inspecție tehnică să nu fie reale. Comisia nu solicită însă ICECON informațiile sesizate de Ydail, firmă participantă la procedura de licitație. Concluzia verificatorilor este însă că CEO, urmare a sesizărilor dese primite pe această linie, decide doar să comaseze serviciile respective, permițând astfel ca printre firmele cu acte în regulă să se strecoare și societăți de genul celor depistate în neregulă, adică MANITER CAR și TPSUT Mehedinți.
Urmare a celor precizate în raport, o mică parte făcute publice acum de căte Gorjeanul, solicităm public Complexului Energetic Oltenia un punct de vedere oficial, pe site-ul companiei, în legătură cu măsurile luate cu cei vinovați. Anunțăm, de asemenea, cititorii publicației că restul raportului respectiv, dacă CEO nu va da dovadă de transparență și nu îl va publica pe site, va fi făcut public în aceași manieră în următoarele numere ale Gorjeanul.
ANAMARIA STOICA

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here