Ultimul vagon de cărbune, încărcat la finalul săptămânii trecute în Cariera Lupoaia! – Unitatea minieră a CEO, paralizată pe motiv de cârpeli ale excavatoarelor – Doar două din cele patru excavatoare ale Carierei Lupoaia mai sunt funcționale

847

Cariera Lupoaia din cadrul Complexului Energetic Oltenia nu mai poate da cărbunele cu care unitatea obișnuise administrația companiei. Asta, ca urmare a defectării a două dintre cele patru mari excavatoare pe care le deține unitatea minieră. Cele două s-au defectat în timpul procesului de producție, unul acum trei săptămâni, iar al doilea cu nici o săptămână în urmă. Angajații încearcă să cârpească utilajele, asta pentru că investițiile majore la acest capitol sunt, în prezent, zero.

Excavatorul 01, care deschidea frontul de lucru al Carierei Lupoaia, s-a defectat în zona Lupoița de la începutul acestei luni. Defecțiunea s-a produs la reductorul roții, iar unitățile de depanare ale utilajului nu au reușit, deocamdată, să-l pună iar în mișcare, asta pentru că nu dețin decât piese de schimb deja uzate, de la alte reductoare, însă acestea nu mai au calitatea necesară pentru a pune în mișcare excavatorul gripat. Deși s-au făcut demersuri la vârful CEO pentru soluționarea problemei, până acum nu s-a mișcat mai nimic, o declară și liderul sindical al unității, Nicu Bunoaica, dovadă că excavatorul de la Lupoița este tot pe butuci. Echipajul de pe excavatorul 01 a fost mutat la celelalte două excavatoare, pentru a completa normativul lipsă de personal și de pe aceste utilaje.

După 1 vine 3
Excavatorul 03, aflat la jumătatea Carierei Lupoaia, s-a defectat și el săptămâna trecută, tot la reductorul de roată, depanarea făcându-se precar din lipsa pieselor. “Se folosește ulei recondiționat, decantat, care nu mai are proprietăți de ungere și de răcire. Datorită acestui ulei, rulmenții se gripează și se sparg. Defecțiunea creează o altă problemă în lanț, adică blocarea reductorului de roată. Deși problemele au fost sesizate de sus până jos, presiunea se pune tot pe muncitori pentru a rezolva defecțiunile, dacă se poate cu piese aduse de la ei de acasă. Se apelează la cimitirul de piese al carierei pentru a se găsi componente de schimb pentru aceste utilaje”, explică fenomenul Nicu Bunoaica, liderul Sindicatului Solidaritatea 2013. Problemele cu cele două excavatoare stricate se răsfrâng asupra stocului de cărbune care este mult diminuat, mai atrage atenția liderul de la Lupoaia.

“Tunel”, în stocul de cărbune
“Ultimul vagon de cărbune a fost dat din carieră, sâmbătă, după ce s-a săpat un metru și jumătate în stocul de cărbune. Vineri, s-a cărat cu basculantele tot praful de cărbune, pentru a umple, din Lupoaia, câteva navete CFR de cărbune. Trag un semnal de alarmă că investițiile sunt zero, iar problema apărută la Lupoaia este generală la nivelul CEO, dar administrația refuză să recunoască realitatea. Mai exact, cărbune este, s-ar scoate, dar nu mai avem cu ce utilaje. Cariera Lupoaia și-a făcut planul pe octombrie încă din septembrie, vânzând și la terți mii de tone de lignit de un miliard pe fiecare lună în afară de cantitățile necesare CEO. Cu toate acestea, bani pentru angajați, în plus, nu sunt. Angajații își pun întrebări cum este normal, deoarece știu și ei ce cantități s-au livrat spre CEO, dar și spre terți”, a completat liderul de sindicat.

Planul, indiferent de costuri!
Bunoaica mai susține că șefii de sectoare ar fi primit ordin, la finalul săptămânii trecute, să găsească și din piatră seacă resurse pentru a mai încărca două navete CFR cu cărbunele pe care îl mai găsesc în fața excavatoarelor funcționale. Acesta subliniază chiar că s-ar fi dispus ca utilajele să fie întoarse după un strat de cărbune, fără să se comunice “sus” și problemele din unitate. Întoarcerea excavatoarelor încalcă, însă, potrivit lui Bunoaica, procesul tehnologic de funcționare a unui excavator, asta deoarece în spatele acestuia se creează gropi care se vor umple de apă în sezonul ploios. “Aceste practici sunt la ordinea zilei la Lupoaia, sunt folosite de directorul Vulpe care vrea să mulțumească conducerea CEO că își face planul și este un bun organizator fără să explice și cu ce eforturi se scoate cărbunele dat la plan și fără să comunice oficialilor companiei că se lucrează în unitate doar pe bază de cârpeli în schimbul investițiilor majore absolut necesare, promise de Boza. S-a ajuns ca salariați ai carierei, gen șoferi, să-și repare singuri mașinile pe banii proprii, pentru a avea pe ce lucra, eu, personal, ducând domnului Olaru facturi cu piese cumpărate cu zeci de milioane de lei, piese achiziționate de aceștia. Sindicatul pe care îl conduc la Lupoaia a ajuns să cumpere, din banii membrilor, semeringuri, cauciucuri, camere pentru roțile remorcilor care deservesc transportul de piese și oameni în carieră. Este un lucru anormal, dar la Lupoaia se consideră drept normalitate”, a conchis sindicalistul. Liderul de sindicat susține că în maximum o săptămână un alt excavator va pica, în timp ce altul va fi cârpit și tot așa până în primăvară. Situația nu va fi făcută publică, crede Bunoaica, administrația preferând să vorbească doar de cifre, adică de tonele de cărbune livrate, și nu și de problemele reale care se află în spatele acestora.
ANAMARIA STOICA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here