Actualitate

Vai de deszăpezirea noastră! Primăriile din Gorj, taxate piperat la fiecare ninsoare şi mai ales la pauză

 | 10 decembrie 2015, 00:30 | 0 comentarii | 

O parte a primăriilor din Gorj şi-au pregătit din timp contractele pentru deszăpezire, încheind înţelegeri avantajoase cu firme prietene cărora le vor îndesa sume importante de bani în buzunar, la fiecare fulg căzut în această iarnă. Astfel, la Primăria Ciuperceni, firma care a câştigat deszăpezirea taxează autorităţile locale cu 110 lei pe fiecare oră de funcţionare, chiar şi la pauză societatea câştigând 9 lei pe oră. Şi la Văgiuleşti, firma privată câştigă 15 lei pe ora de aşteptare, şi 100 de lei pe fiecare oră muncită la deszăpezirea localităţii. Şi asta pe parcursul a patru luni de iarnă. De altfel, în funcţie de dărnicia primarilor, tarifele pe ora de deszăpezire diferă de la primărie la primărie, la Alimpeşti de exemplu ora fiind plătită cu 50 de lei, în timp ce la Căpreni, Hurezani şi Licurici, ora de deszăpezire ajunge la 150 de lei.

Semnatura eletronica CertDigital

Deszăpezirea în comunele şi oraşele din judeţul Gorj este şi în acest an o afacere, mai ales pentru autorităţile locale care nu au fost în stare să se doteze cu utilaje proprii pentru curăţarea arterelor rutiere comunale şi orăşeneşti de ninsoarea din această iarnă. Primăriile în cauză au fost astfel obligate să pregătească sume importante la buget pentru a le oferi banii publici, în general pe negociere directă, firmelor private prietene, abonate, cu ora, la deszăpezire. Situaţia se înregistrează, în special, în mediul rural, deoarece în mediul urban edilii au avut grijă să creeze societăţi proprii cu angajaţi cărora le-au dat astfel de lucru în fiecare iarnă.

Oraşele merg pe firme proprii!
La Primăria Târgu-Jiu peste 16 miliarde de lei din banii publici vor ajunge la Edilitara Public SA, societatea administraţiei municipale care are grijă de ani buni de deszăpezirea oraşului şi a cartierelor limitrofe. Din decembrie până în martie, deszăpezirea se va face pe contractul în cauză, în tot municipiul, aici nefiind impusă o taxă la oră. La Motru, primarul Dorin Hanu are un ajutor semnificativ de la carierele pe care le deţine pe raza localităţii. Din acest motiv, în al doilea municipiu din Gorj, deszăpezirea se va face cu utilaje proprii, dar şi cu ajutorul celor deţinute de UMC Roşia şi UMC Lupoaia, la care se va apela însă numai în caz de forţă majoră. Şi la Bumbeşti-Jiu deszăpezirea se va reliza cu utilajele proprii, în timp ce la Rovinari s-au pregătit 150.000 de lei maxim pentru această operaţiune, realizată deja din 2009 de SC Apă Canal Salubritate aparţinând autorităţii orăşeneşti.

Leuştean dă pentru Rânca o jumătate de miliard de lei!
Primăria Novaci va face deszăpezirea în localitate cu utilajele proprii, în timp ce deszăpezirea staţiunii Rânca, partea aflată în subordinea primarului Dumitru Leuştean, a fost încredinţată unei firme din Târgu-Jiu. MITDAVA SRL va deszăpezi uliţele din Rânca pentru 50.000 de lei, şi asta în urma unui contract încheiat pe 27 noiembrie.
Primăria Baia de Fier îi dă şi ea bani aceleiaşi firme pentru deszăpezirea din zona Rânca, pe artera Corneşul Mare, drumurile din zona “Trupul A”, lucrările fiind taxate cu 30.000 de lei. Primarul din Baia mai împacă însă o firmă cu Rânca, el mai oferind alţi 38.000 de lei pentru Rânca-Corneşu Mare-Trupul B-drum acces spre telescaun, firmei JANICONS TRANS SRL.
Primăria Baia de Fier mai împarte, de asemenea, 64.000 de lei, egal la patru firme, pentru deszăpezirea comunei, fericite fiind astfel: BARLEDUC SRL şi SC LEDORA SRL, ambele din localitate, GEAL INVESTMENT SRL din Novaci şi CARBGOR PROD CONCEPT SRL din Piteşti.

Ydail deszăpezeşte la Turceni pentru 130.000 de lei
La Cărbuneşti, deszăpezirea va costa puţin în această iarnă, primăria alocând doar 9677 de lei la acest capitol, banii urmând să ajungă la societatea primăriei, în timp ce la Tismana, deszăpezirea se taxează piperat la 150 de lei pe oră şi la material antiderapant. La acest capitol, edilul Slivilescu trebuie să scoată 7.444 de lei din buzunar ca să nu alunece pe drumurile din oraş.
La Turceni, deszăpezirea se va face cu SC YDAIL, primăria pregătind 132.000 de lei pentru lucrările de deszăpezire din oraş, şi încheind un contract cu administratorul reţinut al acestei societăţi, luna trecută.

Aninoasa, Padeş şi Vladimir nu au găsit firmă de deszăpezire
În cele trei comune de mai sus achiziţiile sunt încă în derulare, în timp ce la Albeni, SC Chemica LA SRL din localitate percepe un tarif de 150 de lei pe ora de deszăpezire. La Alimpeşti deszăpezirea este ieftină şi se derulează printr-un PFA din localitate, pentru un tarif mic de 50 de lei pe oră. La Aninoasa, Arcani, Băleşti şi Bălăneşti se apelează la utilajele proprii ca la Bărbăteşti, la recent reţinutul primar Mangu, deszăpezirea să fie taxată cu 120 de lei pe ora de funcţionare. La Bengeşti-Ciocadia se va da 90 de lei pe oră unui PFA care va trebui să se ocupe de deszăpezire în timp ce la Berleşti nu s-a luat nicio măsură la acest capitol. Primăriţia a anunţat Prefectura Gorj că va încheia contract temporar doar dacă situaţia se va impune, mai exact doar dacă va ninge(?!) şi drumurile vor fi impracticabile. La Borăscu, Bolboşi, Bîlteni, Brăneşti şi Bumbeşti-Piţic se va apela la utilaje proprii în această iarnă ca la Bustuchin să se acorde 50.000 de lei SC BUSTEDIL PREST SRL din localitate pentru aceste lucrări.

IULIŞOR TRANS, preferat la Stejari, Hurezani, Licurici şi Căpreni
Firma IULIŞOR TRANS SRL de la Căpreni, care deţine balastiera de la Brăteşti, a reuşit să încheie contracte cu patru primării de pe Valea Amaradiei. Asta, deşi societatea taxează destul de piperat primăriile în cauză, mai exact cu 150 de lei pe oră. În loc să lase la preţ, pe motiv că societatea este una locală având la dispoziţie materialul antiderapant, firma din Căpreni nu face rabat la preţ, deşi a avut contracte avantajoase cu toate primăriile în cauză.
La Stejari, firma în cauză, se vehiculează, că va urma să încaseze banii fără să presteze vreo oră de deszăpezire, şi asta deoarece în localitate, acest serviciu va fi prestat iar gratuit de către Romgaz. Pentru că această firmă are sonde pe raza comunei, la cererea primarului, ajunge de fiecare dată să presteze gratuit, de câte ori i se cere câte un utilaj pentru deszăpezire. Astfel Iulişor Trans trece pe hârtie că a făcut lucrarea şi ia banii, aceeaşi firmă efectuând alături de Ydail şi ea numeroase reabilitări de drum în comună. Localnicii din Stejari spun că lucrările sunt, în general, de mântuială, iar deszăpezirea lasă, în fiecare iarnă, de dorit. De altfel, satele Dealul Leului(unde Romgaz a prestat benevol la reabilitarea drumului) şi Dealul Văratecului sunt mai mereu izolate iarna şi când se înregistrează intemperii.
Iulişor Trans taxează, de altfel, pentru Stejari şi nisipul folosit la deszăpezire, cu alţi 30 de lei tona.

Ciupercenii dă 9 lei la pauză!
Urdari, Runcu, Samarineşti, Slivileşti, Stăneşti, Prigoria, Cătunele, Dănciuleşti, Dăneşti, Drăguțești, Teleşti, Turburea, Turcineşti, Godineşti, Jupâneşti, Logreşti, Leleşti se bazează toate, în această iarnă, pe utilajele proprii, în timp ce primarul din Ciuperceni achită chiar şi pauza angajaţilor SC SUPER TRANS COM SRL din PETROŞANI, şi asta cu 9 lei pe fiecare oră de respiro, în timp ce funcţionarea utilajelor costă 110 lei pe oră.
La Cîlnic, primarul Dumitru Vulpe apelează şi el la vechii prieteni, firma GRUCONSTRUCT SRL din Târgu-Jiu, abonată la mai toate lucrările de reabilitare şi modernizare din comună, urmând să primească 95 de lei pe fiecare oră de deszăpezire a satelor comunei. La Crasna însă primarul Vamvu ajută cu 65.000 de lei o firmă locală, mai exact RALEXCONS SRL.

Mită de 400 de lei pentru deszăpezirea din Negomir
La Fărcăşeşti, deszăpezirea se va face jumătate cu utilaje proprii şi jumătate cu o firmă privată, Dănuţ Bălu pregătind 50.000 de lei unei societăţi care va urma să câştige lucrarea pentru Roşia, Rogojelu şi Timişeni. Autorităţile din Glogova au apelat însă la o firmă din Motru pentru aceste lucrări, mai exact la ARGRAD SRL care va presta pentru doar 15.000 de lei în următoarele patru luni de zile. Primarul din Ioneşti a pregătit aproape 30.000 de lei pentru deszăpezire, câştigătoare fiind AGROMEC Turceni ca la Muşeteşti, deszăpezirea de 18.000 de lei să fie împărţită către BUSMARICARP SRL şi intreprinderea individuală a lui Lican Petre Cristi.
În această iarnă, la Negomir nu se va mai face deszăpezirea cu firma YDAIL, ci cu utilaje proprii. De altfel, primarul Ion Gruescu a luat acum distanţă de firma lui Ion Iordache, deoarece pentru deszăpezirea de anul trecut a stat o noapte în beciul IPJ. Din referatul procurorilor se arată astfel că “în cadrul contractului 4191/28.11.2014 având ca obiect «Deszăpezire drumuri comunale» s-au efectuat plăţi de Primăria Negomir în data de 21.08.2015, iar în data de 25.08.2015 Şandru Ştefan Doru i-a dat suspectului Gruescu Ion suma de 400 de lei, aspecte ce îmbracă forma unei infracţiuni de dare de mită, prev. şi ped. de art. 290 din Cod penal”. De la aceeaşi firmă, edilul ar mai fi luat mită în valoare de 15.000 de lei pentru efectuarea plăţilor pentru o altă lucrare.

Ora la Polovragi 150, ora la Săcelu 85
Tarifele practicate pentru deszăpezire diferă astfel la primăriile din judeţ, la o primărie mică găsind tarife mari, în timp ce la una mare găsim tarife mici. La Schela, ROVERS SRL din Bumbeşti-Jiu practică un tarif de 120 de lei în timp ce la Săuleşti, firma Corina& Radu SRL practică un tariff de 100 de lei pe ora de deszăpezire.
La Stoina, un PFA practică o deszăpezire de 150 de lei pe oră, ca la Săcelu, o Întreprindere Individuală să meargă pe 85 de lei oră.
În ciuda banilor mulţi ce vor fi aruncaţi pe deszăpezire, cu siguranţă, o parte a autorităţilor din Gorj vor fi luate pe nepregătite şi în această iarnă de zăpadă.

Situaţiile în cauză au fost publicate ieri de Prefectura Gorj, la cererea ministrului Tobă. Instituţia Prefectului a fost obligată astfel la transparenţă, pe site-ul instituţiei apărând, în cele din urmă, şi veniturile din 2015, şi dispărând o parte din rapoartele vechi.
Anamaria Stoica

Articole asemanatoare



Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ECO JURNAL