“Brâncuşi eternul”

1126

Contribuția genială adusă de Constantin Brâncuşi la înnoirea limbajului şi viziunii plastice în sculptura modernă este un fapt unanim recunoscut. Influenţa sa a fost puternic resimţită nu numai în sculptura modernă, dar şi în cea contemporană.
Ca un omagiu adus creatorului sculpturii moderne, la 60 de ani de la moartea sa, la Târgu-Jiu s-au desfăşurat mai multe evenimente cultural-artistice sub genericul amplei manifestări anuale „Colocviile Brâncuşi”, numită de această dată „Brâncuşi eternul”. Organizatori au fost Centrul de Cercetare, Documentare şi Promovare „Constantin Brâncuşi”, Primăria şi Consiliul Local al Municipiului Târgu-Jiu, Centrul Naţional de Informare şi Promovare Turistică „Constantin Brâncuşi”, Muzeul Judeţean Gorj „Alexandru Ştefulescu”, Filiala Târgu-Jiu a Uniunii Artiştilor Plastici din România, în parteneriat cu Universitatea „Constantin Brâncuşi” şi cu Liceul de Artă „Constantin Brăiloiu”.
Evenimentul s-a deschis pe data de 15 martie 2017, cu filmul „Brâncuşi” realizat în anul 1996 de Cornel Mihalache, la Cinematograful „Sergiu Nicolaescu”. În aceeaşi zi, la Galeriile Municipale de Artă, a avut loc vernisajul Expoziţiei Naţionale de Arte Vizuale „Desenul post-Brâncuşi” (curator și director de proiect dr. V. Fuiorea, preşedintele Filialei Târgu-Jiu a UAP). Realizată cu largul concurs al UAP din România şi cu sprijinul Primăriei Târgu-Jiu, a doua ediţie a expoziției reuneşte lucrări reprezentative ale unor artişti români din mai multe generaţii, mulţi dintre ei foarte activi în plan naţional şi internaţional. Criticul de artă Pavel Şuşară a mediat întâlnirea cu simeza, făcând aprecieri privind conţinutul tematic al expoziţiei şi semnificaţia generală a lucrărilor. După părerea sa, un titlu potrivit pentru următoarea ediţie ar fi „Desenul de sculptură post-Brâncuşi”, ceea ce ar reprezenta „următorul pas în gândirea şi reconstrucţia acestui salon”.
Petru Lucaci, preşedinte al UAP din România , împreună cu alţi artişti au vorbit despre posibilitatea ca expoziţia să capete anvergură internaţională, având în vedere cariera excepţională a multor artişti care au expus aici. Crede că un muzeu de artă modernă este necesar (atât la Târgu-Jiu, cât şi în alte oraşe), deoarece reprezintă „o dimensiune educaţională, formativă şi civilizatoare şi este patrimoniul de care avem nevoie”.
Au fost apoi lansate catalogul „Desenul post-Brâncuși” şi cărţile „Brâncuşi” de Ana Calina Garaş, „Coada dracului – Cartea înstrăinării” de Bata Marianov şi „Noica&Brâncuși – deschideri în seninătatea ființei” de Ion Pogorilovschi, despre care au vorbit Ana Calina Garaş, Bata Marianov, Genoveva Pogorilovschi, Sorana Georgescu-Gorjan şi Lucian Gruia. La final, artistul Petru Lucaci a acordat premiile „Constantin Brâncuşi ” ale UAP din România lui Mircia Dumitrescu, Dragoş Răzvan Petrişor, Marius Barb („Barbone”) şi premiul pentru realizarea expoziţiei „Desenul de sculptură post-Brâncuşi” lui Vasile Fuiorea.
În data de 16 martie 2017, în sala de conferinţe a Universităţii „Constantin Brâncuşi” (Campusul studenţesc „Debarcader”) s-au derulat mai multe evenimente. În deschidere, Luminiţa Popescu, rectorul UCB, a ţinut să sublinieze că această manifestare este dovada unei foarte bune colaborări între universitate, Primăria Târgu-Jiu şi Centrul „Brâncuşi”, toate instituţii aflate în slujba comunităţii locale de care târgujienii trebuie să beneficieze din plin.
Radu Boroianu, preşedintele Institutului Cultural Român, a adresat un îndemn la coeziune europeană prin cultură, în acest moment complicat pentru Europa. Cum „spiritualitatea este cea care a creat Europa”, atunci „doar printr-o coeziune dată de spiritualitate putem să ajungem să constituim o adevărată comunitate europeană”. În ceea ce-l priveşte pe Brâncuşi, consideră că „este necesar să încercăm să pătrundem în gramatica, logica şi spiritualitatea lui şi atunci, înţelegând mesajul său, noi înşine vom fi mai buni, mai drepţi şi mai creativi. Trebuie făcut acest efort de înţelegere, iar Târgu-Jiu este locul încărcat cu cea mai multă înţelegere şi gramatică a lui Brâncuşi”.
Doru Strîmbulescu, managerul Centrului „Constantin Brâncuşi”, a anunţat că Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Optoelectronică Bucureşti a identificat deja toate punctele vulnerabile la operele de piatră, fiind acum în curs de a se constitui o comisie pluridisciplinară de specialişti (fizicieni, arhitecţi, restauratori, chimişti, biologi, geologi) care va analiza datele puse la dispoziţie de INOE, în vederea întocmirii unor rapoarte de specialitate ce vor sta la baza întocmirii unui proiect de intervenţie, pentru a se stabili la modul concret care sunt soluţiile şi paşii ce trebuie urmaţi în continuare. INOE parcurge acum a treia fază de monitorizare a ansamblului, în acest an obiectivul fiind Coloana fără Sfârşit.
Dr. S.L. Buliga a lansat volumul bilingv Documente din arhivele naţionale ale judeţelor Gorj şi Dolj cu privire la Ansamblul sculptural brâncuşian de la Târgu-Jiu, realizat de Sorin Buliga şi Adina Andriţoiu (consilieri în cadrul Centrului „Constantin Brâncuși”) cu sprijinul Serviciului Județean Gorj al Arhivelor Naționale. Cartea are un caracter inedit, pentru prima dată fiind prezentate publicului larg, în fotocopie, documentele identificate în Arhivele Naționale ale județelor Gorj și Dolj referitoare la ansamblul brâncușian. Acest demers arhivistic și documentaristic face parte din programul Viaţa şi opera lui Constantin Brâncuşi în lucrări de licenţă, dizertaţii şi teze de doctorat al Centrului „Brâncuşi” şi deschide în acelaşi timp Seria documentară a Editurii Brâncuşi.
A fost prezentat apoi stadiul întocmirii dosarului de includere a ansamblului brâncușian în patrimoniul UNESCO de către Ştefan Bâlici, manager INP (Institutul Naţional al Patrimoniului) şi Irina Iamandescu, preşedinta ICOMOS România (The International Council on Monuments and Sites) care coordonează echipa de întocmire a dosarului respectiv. INP a parcurs deja etapa de evaluare a dosarului anterior şi a stabilit problemele care trebuie rezolvate. Planul este ca noul dosar să fie depus la sfârşitul acestui an la UNESCO pentru evaluarea preliminară, iar în februarie 2018 să fie depusă forma finală.
Arhitectul Dorin Ștefan a prezentat sinteza proiectului „Modernizarea şi Reabilitarea zonei Protejate a Ansamblului Monumental Calera Eroilor” pe bază de imagini. Conceptul pe care se bazează intervenţiile (care pleacă de la expresia lui Ionel Jianu: „nu monumentul este în oraş, ci oraşul este în monument”) este de a se crea o interfaţă (pe orizontală şi verticală) care să lase o anumită „transparenţă” spre oraş.
Criticul de artă Pavel Şuşară a susţinut conferinţa „Constantin Brâncuşi – necesitatea înfiinţării la Târgu-Jiu a unui Muzeu de Artă Modernă”. El crede că oportunitatea pe care o creează legea de înfiinţare a unui Muzeu „Constantin Brâncuşi” aici, la Târgu-Jiu, poate declanşa o iniţiativă generală de înfiinţare a unui muzeu de artă modernă, care să fie dotat cu spaţii de expunere şi să aibă o structură instituţională la nivelul întregii ţări.
Ionuţ Vulpescu, ministrul Culturii şi Identităţii Naţionale, a onorat cu prezenţa sa manifestarea „Brâncuşi eternul” şi a ţinut să spună că un frumos omagiu adus lui Brâncuşi la 60 de ani de la moartea sa poate fi chiar includerea ansamblului său de la Târgu-Jiu în patrimoniul UNESCO şi, de asemenea, înfiinţarea unui Muzeu „Constantin Brâncuşi” la Târgu-Jiu. A precizat că a vizitat deja câteva locuri în oraş şi va anunţa în curând unde va fi găzduit acest muzeu.
Au urmat apoi dezbateri privind stadiul proiectului de amenajare şi modernizare a Căii Eroilor, dosarul UNESCO şi necesitatea înfiinţării muzeului de artă modernă. În sală au fost prezente autorităţi publice locale (primarul Aurel Popescu, viceprimarul Adrian Tudor, preşedintele Consiliului Judeţean, Cosmin Popescu, Ionuţ Vulpescu, ministrul Culturii și Identității Naționale ), parlamentari, membrii consiliului ştiinţific al Centrului „Constantin Brâncuşi”, artiști, critici şi istorici de artă, oameni de cultură.
În după-amiaza aceleiaşi zile, a avut loc în Parcul Central vernisajul Expoziției Concurs Național ,,Brâncușiana Copiilor” (la cea de-a XV-a ediție) prezentată de Daria Haidău, directorul Liceului de Artă „Constantin Brăiloiu”. Au participat peste 400 de elevi de la școlile de cultură generală, cât și de la liceele vocaționale din județele: Dolj, Mehedinți, Buzău, Deva, Sibiu, Caraș Severin, Vâlcea și București. Tema concursului a fost ,,Timp și spațiu” și a avut ca scop sensibilizarea elevilor talentați și familiarizarea acestora cu opera brâncușiană.
Manifestarea „Brâncuşi eternul” s-a încheiat cu vernisajul expoziţiei „Versant aleatoriu” a sculptorului Nicolae Fleissig, la Muzeul Judeţean Gorj „Alexandru Ştefulescu” (prezentată de criticul de artă Pavel Şuşară), unde s-a lansat şi catalogul expoziţiei.
Dr. Sorin Lory Buliga

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here