Criza economică a ultimilor cinci ani a lăsat în urmă o Europă inechitabilă şi sărăcită

523

Despre mult lăudatul proiect european (UE) putem să constatăm astăzi doar un trist adevăr, după ce  ultimii cinci ani de criză  au lăsat  în urmă  pe bătrânul nostru continent  multă inechitate şi sărăcie. Mai exact, în actuala  legislatură 2009-2014 s-au înregistrat, conform statisticilor  din rapoartele Comisiei Europene un număr nu mai puţin  de 26 milioane de şomeri şi alte 27 de milioane  de copii în stare  precară, în nevoi şi sărăcie.

În plus  şi o generaţie  de  tineri pierdută,  fără încredere în viitor, o emigraţie masivă a  forţei de  muncă pe fondul  de profundă dezamăgire şi în ciuda celor  peste  400 de miliarde de euro alocate  în intervenţii  financiare  pentru statele  cu economii necompetitive şi slab dezvoltate. Dacă mai adăugăm  şi reducerile  fără precedent ale cheltuielilor sociale  şi de consum, însoţite   de măsurile  de protecţionism  ale ţărilor din Vestul şi Nordul Europei, atunci avem  aproape complet  tabloul agravant al  anului 2014, din păcate destul de  întunecat  pentru Sudul şi Estul UE.
De altfel, tot Comisia Europeană, dar şi alte statistici  confirmă a avea o UE cu două viteze,  şi de aici adâncimea breşei între grupurile de state N-V/S-E, din care e suficient să  luăm, pe de o parte un exemplu: Austria,  Olanda, Finlanda, Luxemburg, Belgia, care,  coordonându-se perfect  cu cele două  mari puteri – Germania  şi Franţa, asigură împreună  aproape toată gama exporturilor  în UE,  de aici reuşesc  şi o balanţă comercială  profitabilă,  resurse importante la buget, dar şi  împrumuturi externe avantajoase. De cealaltă parte,  ţările din Sud şi Est – Portugalia, Grecia, Spania, chiar  Italia, statele baltice, Slovacia, Cipru, România, Bulgaria etc, slab competitive  şi cu economii bazate  pe consum au, ca urmare,  o balanţă comercială negativă, sau altfel spus,  sunt împovărate de datorii.
Aşa că, privind raportul, evident  că este vorba de  o creştere substanţială şi nu o diminuare a diferenţelor  dintre „bogaţii şi săracii” Europei, privind nivelul de dezvoltare şi gradul de sărăcire, de adâncire a  discriminării şi inegalităţii  pe toate segmentele  pieţii socio-economice, cu precădere a forţei de muncă şi  a nivelului de trai al populaţiei. Mai concret, în ultimii ani  produsul intern  brut a scăzut  galopant în ţări precum Grecia, Irlanda, Portugalia sau în alte state  periferice ale UE, mai exact între 6-22%. În acelaşi timp,  în Germania, Franţa, Olanda sau Luxemburg economiile şi PIB  au crescut,   la fel veniturile  populaţiei. Apoi, s-a adâncit  falia în privinţa şomajului între ţările dezvoltate  şi cele  mai slab  dezvoltate, mai precis pe o diferenţă  medie de 17%, respectiv la 7%, iar în  interiorul  acestui decalaj  rata  tinerilor  şomeri în ţări precum Grecia şi Spania a depăşit 50%. Cât despre România, numai rata şomerilor aflaţi în plată  depăşeşte 7%,  dar dacă am lua în calcul forţa de muncă activă, angajată  în afară şi printr-o întâmplare nefericită, ar fi obligată  să se  reîntoarcă  în ţară, atunci  rata şomajului  în ţara noastră ar depăşi 25%.
Între altele,  Comisia  Europeană recunoaşte  din analizele  făcute  că, datorită politicilor economice greşite  promovate la nivelul  UE, s-a adâncit  procesul de distanţare  între  economiile naţionale, iar  perspectiva de  recuperare pentru ţările  din Sudul şi Estul  Uniunii este incertă,  dacă nu imposibilă. Şi atunci  care pot fi  consecinţele decât un risc  ridicat  de sărăcie între europeni, excluziune  socială şi inegalitate între regiuni, persoane, etc.  accentuându-se înapoierea economică, cât şi calitatea nivelului de trai. Or, în această privinţă România poate fi un exemplu nefericit – o economie  naţională necompetitivă slab dezvoltată,  iar  pe de altă  parte şi diferenţele  de potenţial şi creşterea economică pe regiuni: Transilvania, zona Bucureşti-Ilfov/Oltenia, Moldova, Dobrogea.
În plus,  dincolo  de triplele viteze  ale economiilor  din UE, ţările oarecum  temporar  salvate financiar  şi-au cam pierdut suveranitatea, fiind la mâna troicii – FMI, BANCA MONDIALĂ şi CE, mai ales  că sunt  asfixiate  de împrumuturi şi datorii extrem de  greu  de returnat la condiţiile dure şi rigide ale  creditorilor financiari. În astfel de situaţii este dificil să păstrezi echilibrul  şi pacea  socială, apar  turbulenţele  de orice fel, creşte  absenteismul  electoral, dar şi o ascensiune  a  formaţiunilor politice populiste  şi de extremă dreapta (vezi alegerile  europarlamentare  din 25 mai a.c.). De asemenea, îngrijorează dezechilibrele demografice, emigraţia greu de controlat şi  o îmbătrânire a populaţiei  în ţările slab dezvoltate, între ele  şi România.
Aşadar, acestea sunt, fie şi sumar prezentate, „roadele”  aşa-zisului proiect european, de departe o nereuşită, care mai degrabă  frânează  mobilitatea  resurselor  umane şi materiale ale statelor membre, iar de aici gravele discrepanţe  în coordonarea, dezvoltarea şi progresul acestora. Iar potrivit  ultimelor  sondaje  de  opinie,  ascensiunea Euro-scepticilor  şi Eurofobilor este mai mult decât evidentă. Şi între cele  relatate  mai sus, motivele  mai sunt legate  şi de faptul că însăşi instituţiile  europene  sunt  percepute  drept  distante, subiectiv-responsabile  şi mereu generatoare  de măsuri nepopulare, fără a se întrezări  a aduce şi ceva  speranţe statelor  membre. Cât despre Parlamentul European, avem convingerea  că dispune   de mai multă putere  decât s-ar putea  crede, pentru a reprezenta  cum se cuvine  interesele  ţărilor  integrate  în Comunitatea Europeană. Din păcate a făcut prea puţin, neînţelegându-şi rolul său legislativ, ci mai degrabă, mutându-se ba la Bruxelles, ba la Strasbourg, face jocurile alianţelor de partide, printr-un circ sau carusel de orgolii şi nonsensuri, cu implicaţii  şi impuneri  la comandă ce ignoră sau  chiar anulează  voinţa populară şi de ce nu,  suveranitatea  unor state  membre ale UE. Atunci e limpede  şi de ce treburile merg  aşa de prost, contribuind la ele, inclusiv birocraţia  şi  haosul din structurile  de  decizie  de la Bruxelles, nu  în ultimul rând  politica  de  dictat întinsă nepermis de mult   din pricina aceloraşi jocuri  de culise şi  adevărate  „bombe”  cu efect imediat sau mai  întârziat în cadrul Uniunii Europene.
Vasile Irod

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here