Cronica literară – Sensul demoniac

484

Poezia lui Aurel Pantea stă sub semnul demoniac al negrului. Experienţă tentantă, dar totodată primejdioasă, întrucât prezintă riscul unei retorici cultivate în epocă fără reţinere, de către barzi care şi-au însuşit motivul pan-declinului “după ureche”, ducând la o sâcâitoare modă./ Pentru a-l înfrunta de-a adevăratelea e nevoie să dai la o parte mormane de locuri deja atât de comune, ce sporesc întruna./ Altfel zis de o forţă pe care Aurel Pantea dovedeşte a o poseda cu prisosinţă./ Criza fiinţei cu care se poate jongla relativ uşor prin termeni convenţionali nu apare la el expusă naţional, ci întoarsă pe partea ei vitală, înecată într-o materialitate densă, trasă la rându-i în virtuozitate./ Senzorialitatea îşi asumă un rol de căpetenie, inoculat fiind cu sevele bogate ale imaginarului./ Discursul e astfel mântuit graţie dublei tensiuni a corporalului şi a ineditului imagistic, cu strălucire decelabil aproape la fiecare pas:/ “Corpuri se moaie şi se rotesc să-şi vadă centrele/ copleşite de prea rafinate mişcări, în nuanţele gri/ care premerg apariţia/ cenuşii în striaţii – o lucire de cuţit sau/ o retină vorace, un metal uitat la soare de zidari/ antici. Altceva este însă scuarul/ cu pana de zinc/ de pe guşile porumbilor” (Volute)./ Diferit de expresionismul crâncen-cosmic, cu vedere la uliţa satului, a şaizeciştilor şi cu atât mai vârtos de formula stradală, jemanfişistă, a optzeciştilor, poetul nostru e un pseudorealist care performează prin faptul că nu-şi exhibă viziunea, ci o absoarbe într-o introspecţie arzătoare aidoma unui acid./ O transformă într-o dureroasă fiinţare lirică precum într-o culoare ce nu poate fi desprinsă de obiect:/ “şi-i bine/ vara-n cîrciumi la răcoare, în salubre/ încăperi, să crească în linişte/ carnea, să treacă femei,/ să uiţi de pîcla /adunată pe chipuri ce nu s-au văzut/ decît pentru cunoaştere/ şi trec femei,/ sub rimeluri galante se pîrguie/ o voluptate demult aşteptată, pregătită-ndelung/ pentru clipe leneşe de după-amiază, în imbatabile/ provincii, prin case decente, în echilibrul poftei/ cu pudoarea şi vara se umflă, ademenindu-mi/ toate celulele, stau cu amicii/ şi cresc în jur hambarele mascule ale verii/ şi stăm şi stăm şi-l vom găsi la urmă fiecare/ pe cel care trebuie, fiecare arătăm celuilalt/ o faţă stupefiată” (Pentru o faţă stupefiată)./ Ocolind conceptualizarea goală (prea adesea, din păcate, poeţii actuali ne oferă o pretenţioasă versificaţie eseistică), această producţie a negrului nu e uniformă, monotonă (un alt pericol pe care destui nu-l evită), ci reglabilă, de-o cursivitate marcând o suită de dispoziţii./ Nu figurează un bloc, ci un evantai./ Uneori are un aspect epuizat, stors nu doar de sens (absurdul: o disciplină, totuşi), ci şi de vlagă:/ „Mâzga ce conduce anotimpul până la gură/ iese dintr-o congregaţie/ a epuizării,/ iarna lipeşte între oameni parole,/ numai ţesutul viu simte,/ de la un anume nivel încep trasee indiferente,/ acum/ un moment de ascultare:/ fraternitatea celulelor, o nesfârşită mângâiere” (Negru pe negru)/ Alteori e ofensivă, triumfal-distrugătoare, aidoma unui bombardament cu rachete:/ „Am starea aceea când aş inventa o limbă atroce,/ un idiom ce ar numi cu săruturi sulfurice viaţa şi moartea,/ m-aş trezi dimineţile, aş spune bună ziua, iar ziua s-ar/ cutremura/ cu dalbe cenuşi, aş numi cenuşile şi s-ar întrupa/ nimicitorul” (ibidem)./ Mai adesea avem a face cu o asociere între recul şi înaintare, între blazare şi vitalitate, în doze dictate de intuiţia momentului expresiv:/ De altminteri ambiguitatea se arată favorabilă impulsului negator, până la urmă dominant, căci îl încarcă cu mister stilistic: “Conceptele negative devin/ borţoase de atâta viaţă./ La noapte fiecăruia îi va/răsări steaua: precisul,/ strălucitorul semn minus/ va presăra peste tot/ lumea lui nu” (ibidem)./ Dar n-am putea găsi în definitiv, în această sferă a încordării fără pauză, o alternativă?/ O destindere?/ Moralmente, nu./ Dacă din mari depărtări pare a veni în răstimpuri câte un ecou absolutoriu (“vine de altundeva, de altcândva/ sau din ceea ce ai uitat că ai fost sau ai fi putut să fii,/ el este iubitul serilor şi al neclarităţii, nu e dezacordul,/ e fiul neconcesiv al său, în dimineţi pustii, în/ vremea iubirilor pe moarte” – ibidem), acesta nu face decât să certifice Purgatoriul fără capăt, pentru a ne rosti complezent, de fapt una cu Infernul în care autorul crede de cuviinţă a-şi cufunda eul./ Singurele relative detente pe care şi le îngăduie acest ascet al damnării sunt de factură formală./ Par a-l consola doar secvenţele de ameţitoare acrobaţie asociativă, substituindu-se sublimităţilor suspendate, în care e cu putinţă să uite de sine./ În peisajul poeziei actuale, Aurel Pantea e un important nume fără pereche. Aurel Pantea: Recviem pentru tăceri şi nimiciri, Colecţia Opera Omnia, Ed. Tipo Moldova, 2013, 750 p.
Gheorghe Grigurcu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here