Educaţia… şi Lecţia de viaţă – Cine scrie: “Un coleg de gen neutru ne-a distrus învăţământu”?

549

FuneriuProtestele care continuă şi se pare că nu se vor opri până ce nu vor fi îndeplinite cerinţele pe care mulţimea le consideră ca fiind nişte revendicări legitime, ei, bine, aceste glasuri care se aud tot mai puternic şi care se concretizează în nenumăratele expresii înscrise pe pancartele din Piaţă, pot fi disociate în formă şi

conţinut, chiar dacă sunt animate de spiritul revoltei, pentru că toate la un loc şi fiecare în parte, cred că demonstrează un lucru indubitabil: că acolo se află oameni foarte revoltaţi, dar în acelaşi timp şi multe persoane pe care le consider inteligente şi pline de imaginaţie, persoane care în spontaneitatea lor trezesc admiraţie şi respect!

Cât de inspirate se dovedesc aceste înscrisuri, poate aprecia fiecare dintre noi, dar mai rămâne să vedem şi cât de eficiente se vor dovedi ele, în cele din urmă! Dacă manifestările de nemulţumire fac parte din “Lecţia de viaţă” a istoriei noastre, o simţim din plin, dar, în schimb, Educaţia pentru toţi şi pentru toate cele care se petrec astăzi în România, mai înseamnă şi capacitatea de a promova şi anumite modele, ca să nu facem abstracţie şi de disponibilitatea unei puteri politice de a impune cu orice preţ aceste modele.

Nemulţumirea faţă de persoana care conduce destinul învăţământului!

Vom încerca să desluşim, în cele ce urmează, o anume semnificaţie a sloganului care se putea citi pe una dintre pancarte: “Un coleg de gen neutru ne-a distrus învăţământu’…”, pentru a estima şi chiar a evalua capacitatea unor “indignaţi” de a-şi exprima nemulţumirea faţă de persoana care conduce cu atâta ezitare şi cu nenumărate “derapaje” lingvistice şi gramaticale destinul învăţământului românesc! Iată, cadrele didactice s-au alăturat protestelor din stradă, aşa cum era şi normal, iar Ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, jucând în chip strălucit rolul “babei care se piaptănă, când ţara arde” a declarat la Sibiu, într-o conferinţă de presă, că “România nu este scufundată în criză”(sic??!!), chiar dacă a trecut printr-o perioadă “extrem de dificilă”, apreciind că mulţi români au înţeles necesitatea măsurilor de austeritate, care au evitat intrarea în…derapaj. În prezenţa a peste o sută de profesori din întreaga ţară, “aleşi” pentru a participa la un program de pregătire pentru “Şcoala Discovery”, din “cutiuţa” lui fermecată şi mereu dispusă la gafe ministeriale, “colegul de genul neutru” a dat unele răspunsuri ca elevul care nu ştie lecţia, dar “însăilează lucruri trăznite” de te apucă râsu’ – plânsu’, pentru că Funeriu a grăit astfel: “În mod evident, România a trecut printr-o perioadă extrem de dificilă. În mod evident(sic!!), atunci când treci printr-o perioadă dificilă, poate că anumite lucruri nu sunt suficient explicate, poate că anumite lucruri nu sunt suficient înţelese. Este, evident, datoria noastră să explicăm aceste lucruri şi cred că foarte mulţi români au înţeles că măsurile extraordinar de dure pe care am fost nevoiţi să le luăm produc astăzi efecte. Unul dintre efectele de astăzi este acela că România nu este scufundată în criză. Romania este într-o situaţie în care putem să ne consolidăm”, a declarat “sinistrul” de la minister, într-un discurs din care rişti să nu înţelegi mai nimic şi să vezi atâtea repetiţii de cuvinte fără sens! Întrebat cum explică situaţia din Educaţie, dar, nu numai, el a afirmat că situaţia în care se află România nu este plăcută(sic!!), dar toate problemele pot fi rezolvate prin dialog! Apoi, ca să fie consecvent…întru totul acestei aprecieri, el a negat acuzaţiile privind existenţa unor liste cu profesorii participanţi la proteste, întocmite în vederea intimidării dascălilor.

Diriguitorul actual al Educaţiei a comis anumite “inexactitudini”!

Desigur, se poate aprecia că diriguitorul actual al Educaţiei a comis multe erori, anumite “inexactitudini”, ca să preluăm chiar termenul original al d-lui Funeriu, dar este indubitabil că un ministru al Educaţiei ar trebui să fie mult mai atent la discursul său public, mai ales după ce, prin deciziile sale, “a călcat în străchini”, cum se spune! Totuşi, eu i-aş întreba, mai mult din curiozitate, pe toţi cei care îl contestă vehement, oare, atunci când vorbesc liber, de câte ori li s-a întamplat să comită şi erori, nu pentru că nu ar cunoaşte acordul corect sau forma corectă a unui cuvânt, ci, pentru că uneori gândul ajunge cu un pas înaintea cuvântului, sau, pur şi simplu, din cauza unui moment de neatenţie? Niciunul dintre noi nu poate avea pretenţia ipocrită să considere că nu i se poate întampla aşa ceva! Dar, să nu trecem prea uşor peste faptul că în ziua în care a fost revocat din funcţie ministrul Baconschi, în colimator la şedinţa PDL s-a aflat şi ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, pus la zid pentru “activitatea care lasă mult de dorit”, în pofida faptului că se străduieşte să convingă, că din 2012 costul standard pe elev este orientat ca “un pas uriaş spre echitate, întrucât o şcoală dintr-o comună bogată şi una dintr-o localitate săracă, vor primi aceleaşi fonduri pentru salarii şi alte cheltuieli, dacă au acelaşi număr de elevi”. Pentru că în trecut, modul de finanţare al şcolilor era orecum per post, adică, în funcţie de posturi, şcoala primea o sumă de bani pentru salarii, iar partea de dotări revenea primăriilor. Adresând o serie de cuvinte de nemulţumire “colegului de genul neutru”, de multe ori, oamenii de la catedră au cuvinte numeroase şi apăsătoare, mai ales că loviturile date în ultimul timp mişcării sindicale, inclusiv de către ministrul Funeriu, i-au condus pe mulţi oameni la disperare şi supărarea lor nu mai are limite morale! Când îşi cer drepturile băneşti câştigate în instanţă şi amânate sine die până în 2016, prin nerespectarea hotărârilor judecătoreşti şi încălcarea separaţiei puterilor în stat, oftatul este prelung, ca să nu mai vorbim de subfinanţarea învăţământului, aplicarea eronată sau neaplicarea unor prevederi ale Legii Educaţiei.

Funeriu spune “să ieşim din logica dictaturii manualului şcolar”!

Resursele învăţării sunt tot mai diversificate, glosează Funeriu, de aceea trebuie “să ieşim din logica dictaturii manualului şcolar” în care acesta este “Biblia învăţării”, apreciind că lumea a devenit obsedată de manualele şcolare, iar oamenii ar trebui să înţeleagă că manualul este doar una dintre resurse în epoca digitală. Pentru manualele şcolare, în opinia sa, au fost prevăzute să se cheltuiască aproximativ 30 de milioane de lei suplimentar în 2012, faţă de anul trecut. De peste 20 de ani, s-ar părea că toată lumea se raportează la manual, fiind “obsedată” de manualul şcolar, consideră actualul ministru al Educaţiei. El apreciază că Legea educaţiei naţionale “dă resurse oamenilor şi instituţiilor de calitate”, în pofida faptului că aceia care “vor să modifice legea sunt cei care nu pot să admită că performanţa este răsplătită. Cei care vor să restaureze sistemul bazat pe legea educaţiei naţionale cu unul plin de metehne nu vor reusi nici în 2012. Vom continua lupta cu frauda”, precizează ministrul Educaţiei. Potrivit acestuia, unii primari decid că este mai bine să dea bani pentru fotbal sau pentru ca sediul primăriilor să fie de cinci stele, decât pentru şcoli, iar în acest fel şcoala ajunge tributară bunului plac al primarilor. Însă, finanţarea per elev a salariilor este importantă pentru că astfel, pe termen scurt, sunt optimizate costurile, iar prin comasare s-au raţionalizat costurile administrative care reprezentau, în foarte multe cazuri, bani irosiţi. Pe când acum, fiecare şcoală, pe termen lung, are ca obiectiv egalizarea resursei umane din sistem. Funeriu consideră că nu trebuie să ajungem în situaţia în care avem în învăţământul obligatoriu şcoli cu profesori foarte buni şi altele cu cadre didactice slab pregătite! Nu vrem să avem un sistem polarizat în care avem şcoli foarte slabe şi şcoli foarte bune. În învăţământul obligatoriu, trebuie să avem mai multă echitate. Costul standard ne asigură că în timp şcolile vor selecta resursa umană astfel încât ele să aibă atât profesori gradul I, cât şi profesori debutanţi, pentru a se asigura o egalizare a resursei umane în sistem! Funeriu pare încredinţat că în 2012, prin costul standard per elev, sunt finanţate atât salariile, cât şi cheltuielile cu întreţinerea, materiale şi servicii pentru evaluarea periodică internă a elevilor şi cheltuieli cu formarea continuă a cadrelor didactice.

Cine va mai scrie, că: “un coleg de gen neutru ne-a distrus învăţământu”?

Desigur, nu putem încheia observaţiile despre “colegul de genul neutru care ne-a distrus învăţământu”, fără a menţiona că s-a început, împreună cu Mark Hollinger, directorul “Discovery Networks International” şi Danny Forster, prezentatorul programului “Extreme Engineering” de pe “Discovery Channel”, proiectul “Şcoala Discovery”, dezvoltat în România de “Discovery Networks”, în parteneriat cu Ministerul Educaţiei. Acest proiect constă în prezentarea, începând cu data de 16 ianuarie 2012, pe Discovery Channel, de la ora 14,00, zilnic, a câte unui program educaţional de o oră. Scopul parteneriatului respectiv este diversificarea resurselor de învăţare pentru profesori şi elevi, ca o activitate menită să întărească efectul mijloacelor tradiţionale ale învăţării şi nicidecum să se substituie lor. Prin forţa imaginilor şi prin calitatea deosebită a conţinuturilor prezentate, elevii sunt sprijiniţi să înveţe mai bine şi să-şi facă lecţiile mai uşor. Acest proiect, AEL, este un alt program major al ministerului, subsumat aceluiaşi obiectiv de diversificare a resurselor învăţării. Este prima dată când Ministerul Educaţiei intră în parteneriat cu o reţea globală de televiziune dispusă ca să-şi ofere resursele pentru atingerea unui obiectiv comun: susţinerea educaţiei ştiinţifice şi utilizarea resurselor de tip nou în şcoli, iar acest parteneriat nu implică niciun cost pentru Ministerul Educaţiei. Zilnic, de la ora 14, va fi o oră de programe educaţionale, astfel: luni matematică, marţi chimie, miercuri biologie, joi fizică, vineri alte ştiinţe, iar fiecare program va fi reluat a doua zi de la ora 8, inclusiv sâmbăta şi duminica, specificându-se foarte clar pentru ce clasă este adaptată fiecare emisiune, acestea find adresate claselor V-XII. Va exista şi un site, scoala.discovery.ro, unde se vor găsi toate materialele complementare fiecărei emisiuni, pentru profesori, elevi şi părinţi, iar în consecinţă, oameni buni, să vedem, oare, cine va mai scrie, atunci, că: “un coleg de gen neutru ne-a distrus învăţământu”?

Profesor, Vasile GOGONEA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here