“Cumulonimbus”, scurtmetrajul scris şi regizat de Ioana Mischie, nominalizat la Premiile Gopo 2018

673

Scurtmetrajul ficţional “Cumulonimbus” este una dintre cele cinci nominalizări naţionale pentru Cel mai bun scurtmetraj la cea mai importantă competiţie naţională de cinematografie – Gala Premiilor Gopo 2018. Numeroase roluri-cheie din film sunt semnate de gorjeni, absolvenţi ai U.N.A.T.C. – proiectul este scris şi regizat de Ioana Mischie, filmat de Radu Voinea şi unul dintre roluri este interpretat de actorul Eduard Haris.

Filmul este povestea unui joc, la care participă copiii unei comunităţi izolate, conduşi de Andreea şi Iosif, ca revoluţie interioară faţă de o tradiţie arhaică a satului. Genul filmului îmbină umor, dramă şi elemente hyper-stilizate pentru a crea o formă de realism poetic. Turnat pe parcursul a cinci zile, în localitatea Frumuşani (Călăraşi), cu runde de filmări de câte 5 ore, în medie, din cauza vremii capricioase, scurtmetrajul este o producţie din categoria ”buget -/creativitate +”. Scenariul a fost unul dintre cele patru proiecte naţionale câştigătoare în cadrul concursului Camera 9. Astfel, a beneficiat de un premiu, ulterior investit în producţia filmului, şi de consultanţa regizorului Cristian Mungiu, în finalizarea scenariului. Proiectul a fost creat independent, cu un micro-buget, însă a beneficiat de servicii pro-bono de producţie şi post-producţie oferite de către partenerii proiectului. Filmul a fost selectat, deja, la numeroase festivaluri internaţionale de prestigiu precum 57th Zlin IFF – (premiera europeană), 7th Oaxaca IFF (premiera latino-americană), 16th Beijing ISFVF (premiera asiatică), 58th Thessaloniki IFF (premiera balcanică).

O poveste universală…
Poveşti sunt şi în spatele camerei de filmat, nu doar în faţa acesteia. Ideea filmului a apărut iniţial în urmă cu cinci ani, după cum mărturiseşte regizoarea, însă a avut un parcurs lung până la forma finală atât din punct de vedere narativ, cât şi stilistic: “Ne-am propus să creăm o poveste în care nu există protagonişti şi antagonişti, în care nu emitem judecăţi de valoare, doar explorăm perspective diferite, încercăm să le înţelegem, să le dezbatem. Ne-am propus să creăm un univers în care copiii au propria lor micro-societate pe care o aduc la viaţă, însă în egală măsură şi lumea adulţilor are propriile justificări. Înainte de toate, este o poveste universală – fiecare dintre noi încercăm să navigăm convenţii societale, să le depăşim, să le reinventăm sau să le personalizăm”, explică gorjeanca Ioana Mischie. Chiar dacă proiectul este o ficţiune, a avut surse de inspiraţie multiple. “Povestea are mai mult izvoare – atât autobiografice, cât şi pornind de la lecturi, cercetări pe teren în comunităţi izolate, interviuri. Am arhivat întâmplări şi micro-istorii pe care ulterior le-am ficţionalizat. Am încercat să creăm o lume neutră, atemporală, aspaţială. Poveşti similare în care lumea adulţilor şi lumea copiilor întâmpină dificultăţi în a găsi un numitor comun, pot fi întâlnite în orice comunitate, de orice etnie. Proiectul lansează o suită de întrebări, fără să îşi propună să ofere răspunsuri rigide. Cum interpretăm anumite convenţii atunci când suntem copii/adulţi? Cum putem măsura impactul unei tradiţii/convenţii/reguli? Avem mai multă libertate de a alege ca adulţi sau cădem chiar mai mult în canoane pe măsură ce înaintăm în vârstă? Cum reconciliem puncte de vedere distincte? Cum putem crea o lume trans-generaţională echilibrată?”, adaugă Ioana Mischie. La forma de faţă a proiectului scurt au contribuit din plin imaginea semnată de Radu Voinea (director de imagine), design-ul de costume a Retro Future, abordarea scenografică (Retro Future, Elena Constantin), priceperea cromatică a coloristului Lucian Iordan, muzica originală semnată de Flora Pop, montajul semnat de Bogdan Jugureanu.

Protagoniştii şi ”contributorii”
Distribuţia contribuie la creşterea autenticităţii poveştii – copiii sunt membri ai comunităţii din satul Frumuşani, unde s-a filmat scurtmetrajul. Toţi cei şapte sunt la primul rol într-un film. Prima proiecţie locală a filmului din cadrul Les Films de Cannes a Bucharest le-a oferit ocazia de a oferi primele autografe celor din public. Unii dintre adulţi sunt actori (Eduard Haris, Beatrice Tudor), alţii sunt chiar localnici, părinţii reali ai copiilor. Proiectul a beneficiat, de asemenea, de consultanţă coregrafică din partea lui Beatrice Tudor, studentă UNATC, pentru a-i îndruma pe copii să îşi conştientizeze mişcările. Întreaga nuntă improvizată este construită ca un dans ingenuu. Echipa de producţie este completată de producătorul executiv Ana Maria Pârvan, care a facilitat abordarea creativă a proiectului transmedia şi de co-producătorul Sorin Baican (Studioset) care a facilitat accesul la servicii de producţie şi post-producţie pentru finalizarea calitativă a proiectului. Echipa creativă este completată de compozitoarea Flora Pop (muzică originală), de Anca Miron şi Sonia Constantinescu sau Retro-Future (costume şi decoruri), Elena Constantin (decoruri), de editorul Bogdan Jugureanu, de sound designer-ul Andrei Nechifor, de sunetistul Iulian Şerbănescu. Proiectul a luat naştere cu sprijinul Şcolii din Frumuşani, beneficiind şi de suportul academic al UNATC şi CINETic. “Cumulonimbus” este produs de Storyscapes, în co-producție cu Studioset.
Izabella Molnar

Ioana Mischie este cineastă de origine română, din județul Gorj, premiată pentru film și pentru concepte narative inovatoare. În prezent este bursieră Fulbright în cadrul USC – School of Cinematic Arts, din Los Angeles, California pentru a finaliza lucrarea de cercetare axată pe transmedia storytelling. După ce a obținut licența și titlul de master în scenaristică și artă cinematografică la UNATC, proiectele sale cinematografice au călătorit la peste 50 de festivaluri la nivel mondial (Palm Springs ISFF, IFF Hamptons, IFF, Thessaloniki IFF, Beijing ISFVF). Scenariile au fost selectate în programe internaționale de prestigiu precum Berlinale Talents – Script Station, Sundance Workshop – Capalbio, International Screenwriters Pavilion Cannes, Fest New Directors New Films. A fost selectată să dezvolte proiecte transdisciplinare în cadrul MIT Hacking Arts, SXSW VR Hackathon (Best Creative Cloudinary Project), I_Doc, The Steamer Salon (Best Interactive Project), Cross Video Days. Din portofoliul său artistic fac parte și proiecte de realitate virtuală, proiecte de poezie participativă, instalații transmedia. Este co-fondator și vizionar al Storyscapes, unicul ONG românesc care se axează pe transmedia storytelling și structuri narative neconvenționale, inițiat în 2012 în România. Ioana consideră că povestitorii sunt “arhitecți ai viitorului” (Buckminster Fuller).

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here