Dosarul electronic de sănătate al pacienţilor, obligatoriu din 12 noiembrie

803

În Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 806 din 13 octombrie 2016, a fost publicat Ordinul comun al Ministerului Sănătății și al președintelui CNAS nr. 1123/849/2016 pentru aprobarea datelor, informațiilor și procedurilor operaționale necesare utilizării și funcționării Dosarului Electronic de Sănătate (DES) al pacientului. Utilizarea Dosarului electronic de sănătate al pacienţilor devine obligatorie din 12 noiembrie.

DES va conţine toate informaţiile medicale care, în mod normal, sunt în fişele de observaţie, foile de observaţie şi registrele de consultaţii ale pacienţilor. Iniţializarea dosarului se face cu ocazia unui prim consult. Medicii din sistemul de stat şi cel privat sunt obligaţi să înscrie în DES toate datele medicale ale pacienţilor. Dosarul Electronic de Sănătate conține o serie de informații medicale despre pacient, adunate la nivel naţional de la toţi furnizorii de servicii medicale aflați în contract cu casele de asigurări de sănătate, cu care pacientul a intrat în contact. DES preia datele și informațiile existente în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) în ceea ce privește istoricul medical al pacientului, realizând o colecție de date medicale, necesară luării celor mai bune şi rapide decizii medicale, la care au acces, în primul rând, proprietarii acestor date, asigurații.
Inițializarea dosarului electronic de sănătate se realizează de către orice medic care deține o semnătură electronică calificată, înregistrată în SIUI. La inițializarea unui DES, se va încărca din SIUI istoricul medical al pacientului începând cu anul 2010, anul din care există SIUI centralizat.

Ce este DES?
Dosarul Electronic de Sănătate al pacientului este o componentă a sistemului informațional sanitar care cuprinde date și informații medicale relevante pentru medici și pacienți, respectiv informații clinice, biologice, diagnostice și terapeutice, personalizate, acumulate pe tot parcursul vieții pacienților, organizate și structurate pe module, respectiv modulul “Sumar de urgență”, modulul “Istoric medical”, modulul “Antecedente declarate de pacient”, modulul “Documente medicale” și modulul “Date personale”. Accesul direct al pacientului la propriul Dosar Electronic de Sănătate sau al persoanei pe care o reprezintă legal se realizează numai prin intermediul portalului DES (www.des-cnas.ro) și numai după autentificare. Autentificarea pacientului în portalul DES este realizată după generarea matricei de securitate de către medicii înrolați în platforma informatică din asigurările de sănătate și definirea de către pacient sau reprezentantul legal al acestuia a parolei de acces, prin portalul DES. Matricea de securitate se eliberează de către medicii înrolați în platforma informatică din asigurările de sănătate la solicitarea pacienților, în baza actului de identitate al acestora, se eliberează pacientului în forma imprimată pe hârtie A4 și se înmânează acestuia imediat după imprimare. Medicii înrolați în platforma informatică din asigurările de sănătate, la solicitarea pacienților, au obligația să genereze matricea de securitate pacienților. De asemenea, operațiunile de generare a matricei de securitate și înregistrarea reprezentantului legal al unei persoane se pot realiza numai prin intermediul portalului DES, doar de către acești medici.
Concret, dosarul electronic conţine informaţii despre pacient, grupa de sânge, alergii, boli pe care le-a suferit de-a lungul timpului. Până în prezent, peste 6 milioane de români au dosare electronice constituite.Dacă medicii recunosc că un astfel de instrument îi ajută în stabilirea unui diagnostic corect, există unele rezerve privind faptul că date considerate confidenţiale, privind starea de sănătate a pacientului, vor fi disponibile online.
M.S.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here