MEN a publicat proiectul de metodologie de evaluare a activității directorilor de școli

480

Pe site-ul Ministerului Educației Naționale a fost publicat zilele trecute proiectul de metodologie de evaluare a activităţii manageriale desfășurate de către directorii și directorii adjuncți din unitățile de învățământ preuniversitar. Puncte de vedere, propuneri și/sau sugestii sunt așteptate  pe adresa de e-mail gabriela_ilisie@yahoo.com si adrian.barbulescu@edu.gov.ro.

Metodologia respectivă reglementează modalitatea de evaluare a activităţii manageriale desfășurate de către persoanele care ocupă funcția de directori și directori adjuncți în: unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, centrele judeţene de resurse şi asistenţă educaţională, unităţile de învăţământ special, centrele şcolare pentru educaţie incluzivă, centrele şcolare, centrele de excelenţă, palatele şi cluburile copiilor, cluburile sportive şcolare, Palatul Naţional al Copiilor și unităţile de învăţământ preuniversitar particular autorizate/acreditate. Potrivit proiectului, evaluarea anuală a activităţii manageriale desfăşurate de către directorii și directorii adjuncți din unitățile de învățământ de stat se realizează de către inspectoratul şcolar. Evaluarea se declanșează prin autoevaluare și se finalizează prin acordarea unui calificativ anual sau pentru perioada aferentă exercitării funcției de conducere. Pentru evaluarea activității manageriale, perioada minimă de ocupare a funcției de conducere este de 90 de zile calendaristice. Dacă o persoană a ocupat, pe parcursul unui an școlar, mai multe funcții de conducere la nivelul unei unități de învățământ sau la mai multe unități de învățământ, evaluarea se realizează distinct pentru activitatea managerială desfășurată în fiecare dintre funcțiile respective și pentru fiecare unitate de învățământ în parte și se finalizează cu acordarea unui punctaj distinct pentru fiecare dintre perioadele în care a ocupat funcțiile de conducere respective. Evaluarea activităţii manageriale desfășurate de directorii și directorii adjuncți din unitățile de învățământ de stat este realizată de către o comisie de evaluare, organizată pe subcomisii, constituită la nivelul inspectoratului școlar, prin decizie a inspectorului școlar general, cu avizul consiliului de administrație. Numărul subcomisiilor se stabilește de către fiecare inspectorat școlar, în funcție de numărul directorilor și directorilor adjuncți evaluați.

Evaluare în trei etape
Conform proiectului, evaluarea activităţii manageriale desfășurate de către directorii și directorii adjuncți din unitățile de învățământ de stat și din Palatul Național al Copiilor se va realiza în trei etape: autoevaluarea, evaluarea de etapă și evaluarea activității manageriale. Autoevaluarea activității manageriale este realizată de fiecare persoană care ocupă/a ocupat o funcție de conducere pe o perioadă mai mare de 90 de zile, doar prin completarea Fișei de (auto)evaluare și elaborarea raportului argumentativ, motivând punctajele înscrise în rubrica autoevaluare din fișa de (auto)evaluare. Raportul argumentativ și Fişa de (auto)evaluare, în format letric se depun, conform procedurii de evaluare elaborate de fiecare inspectorat școlar, împreună cu o copie a fișei postului la registratura inspectoratului școlar. Evaluarea de etapă a activităţii manageriale desfășurate de directorii și directorii adjuncți din unitățile de învățământ de stat și din cadrul Palatului Național al Copiilor se realizează de către membrii comisiei de evaluare, conform procedurii de evaluare, prin deplasare în fiecare unitate de învățământ. În această etapă, membrii comisiilor se consultă cu personalul didactic și nedidactic al școlii/Palatului Național al Copiilor, organizația sindicală din școală/Palatul Național al Copiilor, autoritățile locale și directorul unității de învățământ în cazul evaluării directorului adjunct și elaborează un raport de etapă. Evaluarea activităţii manageriale desfășurate de către directorii și directorii adjuncți din unitățile de învățământ de stat și din Palatul Național al Copiilor este realizată de comisia de evaluare pe baza fișelor de (auto)evaluare, a rapoartelor argumentative și a rapoartelor de etapă. În această etapă, comisia de evaluare poate solicita în scris directorilor/directorilor adjuncți documente justificative pentru punctajele acordate la autoevaluare. Comisia de evaluare stabilește punctajele și calificativele aferente și consemnează într-un raport justificativ. Raportul de etapă și raportul justificativ, împreună cu fișele de evaluare completate și semnate de toți membrii comisiei, sunt înaintate spre aprobare inspectorului școlar general. În procesul de evaluare pot fi luate în considerare și rezultate ale altor evaluări externe din perioada analizată prin diferite tipuri de inspecție (inspecţie şcolară, evaluare instituţională, rapoarte ale Corpului de Control al ministrului Educației, note informative etc.), dacă acestea există şi sunt corelate cu atribuțiile din fișa postului.

Directorii cu calificativ ”nesatisfăcător”, concediați
În urma evaluării, directorii și directorii adjuncți vor primi calificative, după cum urmează: 85-100 puncte – calificativul “foarte bine” şi menținere pe funcţie; 70-84,99 puncte – calificativul “bine” şi menținere pe funcţie; 60-69,99 puncte – calificativul “satisfăcător”, menținere pe funcție şi monitorizare – reevaluare la un interval de 3-6 luni; sub 60 puncte – calificativul “nesatisfăcător” şi încetarea contractului de management educațional încheiat în calitate de director/director adjunct sau nu va mai fi numit prin detașare în interesul învățământului în funcția de director/director adjunct. Până la data de 30 septembrie a anului școlar următor celui pentru care se face evaluarea, inspectoratul școlar, prin serviciul secretariat, transmite directorilor și directorilor adjuncți adresele de comunicare a calificativelor acordate pentru activitatea desfășurată în anul școlar precedent, însoțite de copii ale fișelor de evaluare. Eventualele contestaţii se adresează, în scris, consiliului de administrație al inspectoratului școlar, în termen de 5 zile lucrătoare de la comunicarea rezultatelor evaluării. Ministerul Educaţiei Naţionale și inspectoratele școlare pot dispune evaluarea activității manageriale a persoanelor care ocupă funcții de conducere în unitățile de învățământ preuniversitar și pe parcursul anului școlar, evaluare care se finalizează prin acordarea unui calificativ parțial, fără respectarea procedurii de evaluare.
Roxana Lupu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here