Poezia – critică şi Critica – poezie – un eseostudiu de Ion Popescu-Brădiceni –

600

Am convorbit ore întregi. Florian Saioc e o gazdă grozavă şi generoasă. „Pe strunele Gorjului” – bag seamă – evită totuşi, să ajungă „La capătul timpului”. Acolo, cândva, „Ningea pe Jiu şi pe Gilort”, dar acum plouă bacovian.
Cred că în culegerea „La capătul timpului”, poetul vizează o „spirituală comuniune” cu ai săi benevoli „cetitori”. Peste „uitările sale” e-atâta poezie, căci „chiar şi urâtu-şi are poezia lui”. Ba sublimă ba tragică, existenţa sa de răstignit îşi poartă crucea spre eterna Golgotă ca şi Radu Cârstoiu. Fiind un nemuritor, „uimitoare semnificaţii, încă nedesluşite / din Cuvânt poezia musteşte”, în timp ce „Duhul botezător haruri poartă pe creştetul Poetului-Demiurg”.
Astfel poemul e o zidire cu şi din cuvinte. „Visul devine realitate iar realitatea e vis” dar poemul poate fi şi virulent satiric: „Bă nu vi se pare şi vouă că-n România / este foarte scumpă prostia?”. Poemul „Deştepţii-ar muri fără proşti” e transarghezian (Vezi „Horă de băieţi”). Citez: „Eu nu pe tine sunt supărat / ci pe mine că te-am crezut ca un prost /…/ tu nu ştii că pentru prostie / nu-i nicăieri pe pământ doctorie / tu n-ai de unde şi nici să cunoşti / ce prost ar duce-o deştepţii fără voi fără proşti /…/ eu nu am pentru voi cuvinte de hulă / să vă dea Dumnezeu prostie destulă / amin şi iarăşi amin / că de proşti pământul e plin /…/ uite de pildă desfiinţaţi cârdăşiile şi mafiile / găştile toate de interlopi / v-o spun mai prozaic c-altfel daţi în gropi”.
Florian Saioc este tributar prozodiei clasice, imageriei simboliste, umorului postmodern. E un autor care te intrigă prin risipirea de care e capabil, prin lejeritatea compoziţiei şi prin inteligenţa paradoxistă, dar – cum singur se autodezvăluie – e un homo ludens, simultan cu a fi adevărat cetăţean al patriei sale. Oricum câtă dreptate are, vai: „poeţii s-au băgat de bună voie / slugi credincioase la zădărnicie / căci lumea asta nu mai e ca lumea”. Iar dezamăgirile-l scot din toate răbdările căci în România de azi „dai de noi figuri penale alergând după parale”, „principiile morale schioapătă rău”, rezultatul fiind „foarte mulţi penali politici”; „am ajuns în aşa hal? avem parlament penal” şi „avem tot ce am ales unii după interes / alţii, Dumnezeu o ştie, din impuls sau din prostie” (Reabilitarea lui BĂ).
„Imaginara aventură a poetului” i-a dăruit, acestuia, iubirea fără margini, ca lui Brâncuşi hobiţeanul, căruia de altfel Florian Saioc i-a dedicat un text antologic (vezi „Magiile lui Constantin”), ori ca lui Arghezi „atâtea milioane de braţe împreună”, căci „trebuie adunată puterea şi unită / scăzută neştiinţa prostia izgonită” (vezi „Scrisori către Arghezi”).
Încă o observaţie: tema reciclării e limpede recuperatoare critic deşi conţinutul e biciuitor, etic şi oarecum protestatar: „Pe cei care furară ţara toată / ba au spurcat chiar şi icoana mea / îi voi chema la dreapta judecată / şi-am să-i condamn: bă dracul să vă ia!”.
Mărturisind onest că „eu nu voi scrie să vă fac plăcere” (O stare a nestării), Florian Saioc ne încredinţează că „zidirea-ntreagă-a lumii e-o veşnică rotire / o tragere pe roată văzută ori nevăzută”, iar poetica-i efectivă e intertextuală, e parodică, erotică, pesimistă ori optimistă, vaticinară ori dinamitardă când situaţia o impune, e fie pamfletară fie incantatorie, fie magică fie de-o corozivitate eficientă.
Mi-am zis Ion Popescu-Brădiceni, dar bunicul mei e din Câmpofeni iar de născut s-a nimerit, evenimentul, la Târgu-Cărbuneşti. Închinând satului Câmpofeni o „dicţiune” elegiacă, cu nostalgii de psalt, autentic, poetul ne îndeamnă, spăşit: „Merg la Dumitru-al lui Dănău / şi dânsul o să-ţi spună cum / desprins de lut şi de păcat / modest adică ne-ntinat / atunci vei trece-aşa firesc / de-a dreapta Tatălui ceresc / unde mai stau aliniaţi / compofenenii-n cer plecaţi” (La Câmpofeni, în Pe strunele Gorjului, pp. 75-80)

X X X
Bag seamă că notele-mi de lector abilitat riscă să se transforme în eseostudiu. Ei, şi?! Lirica lui Florian Saioc e îmbibată cu toate elixirurile paradisiace şi cu toate otrăvurile infernale. „Pharmakon”-ul său e vituperant dar şi voit hazliu, delicat dar şi viguros, diurn dar şi nocturn (vezi Gilbert Durand). Eminesciana temă a nopţii ia altă turnură, evident latină, ca la Marţial: „Această noapte mie-mi povestea / ce noapte o să vină-n ţara mea / astfel de nopţi le ştim din moşi-strămoşi / vin unde-s proşti destui şi somnoroşi” (Să uităm că mai avem genunchi, în „La capătul timpului”, pp. 52-53).
Din propriul său duh, Florian Saioc şi-a durat un templu ca să-şi intempleze ontodiscursul şi poetofiinţa, logofania şi mitodologia actuală pân-la intimidare – voit programatică. Coagulată, de orice minte mai ascuţită, într-o est-etică, epigramatica lui oralizantă cu excesivitate… recesivă, impune o abordare rotundă, sintanalitică şi (in)voluntar coparticipantă empa(te)tic conjugă „divinul mister” cu „drăceasca extincţie”, răsucirea cu sucirea şi joaca cu durerea / şi sarcasmul cu goana arhanghelică de „pedepsire a celor ticăloşi” (dar nu „condamnaţi… cu suspendare” ci aduşi la „judecata de apoi” a unui DNA celest – n.m., I.P.B.).
Cum sunt un păţit (creând tevatură cu articolele mele despre prostie şi despre proşti prin instanţe de judecată, printre procurori şi poliţişti?!), închei aici, cu promisiunea că trebuie să revin cu alte consemnări, nu înainte însă de a reproduce integral poemul „Tai totul pe din două” (vezi La capătul timpului, pp. 80-81).

Tai totul pe din două
Florian Saioc

eu scriu adesea până dimineaţa