Evaluările naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a, programate în primăvară

525

În acest an școlar, elevii din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a vor susține evaluările naționale mai devreme decât anul trecut. De asemenea, dacă până acum primii evaluați erau elevii de clasa a VI-a, anul acesta vor fi testați mai întâi elevii de clasa a II-a.

Zilele trecute, în Monitorul Oficial, a fost publicat calendarul de administrare a evaluărilor naţionale la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a în anul şcolar 2016-2017. Comparativ cu cel de anul trecut, acesta prezintă câteva modificări, atât în ceea ce privește intervalul de desfășurare a evaluărilor, cât și ordinea acestora. Astfel, în anul școlar 2016-2017, primii testați vor fi elevii de clasa a II-a. În cazul acestora, evaluarea va începe pe 10 aprilie 2017, cu testele scrise la Limba română și Limba maternă, va continua pe 11 aprilie 2017, tot cu teste la Limba română și Limba maternă (citit), pe 12 aprilie 2017 se va desfășura testul la Matematică, iar pe 13 aprilie 2017 este programat testul scris-citit la Limba română pentru minoritățile naționale. Evaluarea competențelor fundamentale dobândite în ciclul primar la finalul clasei a IV-a se va desfășura în perioada 3 – 5 mai 2017, după următorul calendar: 3 mai – Limba română, 4 mai – Matematică, 5 mai – Limba maternă. Anul acesta, ultimii evaluați vor fi elevii de clasa a VI-a. În cazul acestora, calendarul testărilor este următorul: 10 mai 2017 – Limbă și comunicare, 11 mai 2017 – Matematică și Științe ale naturii. Potrivit Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, rezultatele evaluării competențelor fundamentale la finalul clasei a II-a sunt folosite pentru elaborarea planurilor individualizate de învăţare ale elevilor. Rezultatele evaluărilor de la finalul clasei a IV-a sunt utilizate în special pentru a ajuta elevul să se orienteze către un anumit tip de liceu și pentru a completa portofoliul său educațional, în timp ce rezultatele evaluărilor de la finalul clasei a VI-a sunt utilizate pentru elaborarea planurilor individualizate de învăţare ale elevilor şi pentru preorientarea şcolară către un anumit tip de liceu. Rezultatele evaluării şi planurile individualizate de învăţare se comunică părinţilor elevilor şi sunt trecute în portofoliul educaţional al elevului. Potrivit Metodologiei de organizare a acestor evaluări, subiectele vor fi elaborate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare şi vor fi formulate clar, precis şi în strictă concordanţă cu programele şcolare în vigoare pentru fiecare disciplină de studiu. Pentru clasa a IV-a, testele vor avea un format asemănător cu cel al evaluărilor internaţionale administrate elevilor în vârstă de 10-12 ani. La clasa a II-a, responsabilitatea administrării testelor aparţine administratorului de test – învăţătorul/institutorul/profesorul pentru învăţământul primar de la clasă. La clasele a IV-a şi a VI-a, administratorul de test va fi un cadru didactic diferit de cel care predă în mod obişnuit la clasă. Pe toată durata administrării testelor, administratorul de test este asistat de un al doilea cadru didactic, care nu predă la clasa respectivă şi care are rolul de a susţine procesul de administrare a instrumentelor de evaluare. Durata alocată rezolvării subiectelor este de 30 de minute pentru fiecare test administrat la EN II, de 60 de minute pentru fiecare test administrat la EN IV şi de 60 de minute pentru fiecare test administrat la EN VI. Testele vor fi evaluate în cadrul unităţilor de învăţământ de cadrele didactice care predau în respectivele şcoli.
Roxana Lupu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here