Şcoala care se zbate între Pachetul Miclea şi Codul Educaţiei!

600
Mare zarvă şi îndelungi controverse în curtea şcolii, pentru că în vreme ce d-na ministru Andronescu dispune cu pixul roşu nepromovarea Universităţii “Spiru Haret”, prin desfiinţarea programelor de studii la distanţă, Emil Boc solicită asumarea răspunderii guvernamentale pe legile care alcătuiesc Pachetul Miclea, nicidecum pe Codul Educaţiei, prin elaborarea unui proiect de hotărâre în acest sens.

Cu ambiţia şi chiar consecvenţa care o caracterizează, d-na Andronescu a lansat Codul Educaţiei în dezbatere publică pe site-ul ministerului, în timp ce premierul apreciază că asumarea răspunderii pe pachetul Miclea va reprezenta testul de fidelitate al PSD în Coaliţie, ca un fel de “La joie de la fidélité”, cum ar spune Preafericitul Patriarh Daniel!

Pe baza concluziilor din Raportul de control al ministerului şi în urma verificărilor efectuate timp de o lună la Universitatea “Spiru Haret”, se impun o serie de măsuri care trebuie aplicate urgent de către universitate, iar în caz contrar, ca o reacţie radicală, vor fi declanşate procedurile de lichidare a instituţiei! Se aminteşte că programele de învăţământ la distanţă (ID) să fie lichidate, centrele teritoriale din ţară şi din străinătate să fie desfiinţate, iar studenţii să se transfere la cursuri de zi, cu precizarea că Universităţii cu pricina i se va retrage dreptul de a organiza examene de licenţă, până când va accepta ca ARACIS să-i facă o evaluare instituţională externă. Până în momentul de faţă, premierul Boc n-a adoptat o atitudine tranşantă în scandalul de la “Spiru Haret”, manifestând interes doar pentru asumarea răspunderii pe pachetul de legi ale Comisiei Miclea, care este agreat chiar de către preşedintele Băsescu. Până în clipa de faţă, d-na ministru a finalizat, în discuţia cu sindicatele, “Codul Educaţiei”, iar într-o astfel de situaţie, Executivul trebuie să-şi asume răspunderea pe acest set de documente, după ce premierul însuşi a precizat că aşteaptă “orice, numai proiect de lege să fie”, promiţând că îşi va asuma răspunderea în faţa Parlamentului pe legile Educaţiei, între 5 şi 15 septembrie, când votul Legislativului va demonstra dacă actuala Coaliţie mai poate funcţiona! Elaborarea proiectului Codului Educaţiei continuă în aceste zile, prin adoptarea unor articole referitoare la statutul elevilor şi la componenţa CA al şcolilor. Statutul elevului, document propus în numele Consiliului Naţional al Elevilor, defineşte drepturile şi obligaţiile celor care urmează cursurile învăţământului preuniversitar. Printre drepturile pe care elevii ar fi dorit să le regăsească în noua lege, se numără şi dorinţa acestora de a-şi reprezenta colegii în CA al şcolii, fără condiţionarea acestei reprezentări de rezultatele lor şcolare. Elevii mai propun ca să aibă dreptul de a-şi evalua dascălii şi dreptul de a beneficia de proprietate intelectuală asupra materialelor realizate, de „a sesiza anonim(!?) un abuz sau o neregulă în procesul educaţional“ şi dreptul de a fi ocrotiţi de orice repercusiuni negative ce s-ar putea exercita asupra celui ce sesizează. O parte dintre aceste drepturi au fost preluate în proiectul dezbătut de către ministrul Andronescu împreună cu sindicatele, iar la forma finală a documentului se mai lucrează câteva zile, chiar dacă ministrul şi sindicatele au convenit asupra componenţei CA al şcolii şi a numirii directorilor acestora. Titularizarea cadrelor didactice în învăţământ, asupra căreia nu s-a luat decizia finală, ar urma să se realizeze fie printr-un concurs la nivel judeţean, fie printr-un concurs organizat la nivelul şcolii. Până la finele acestei săptămâni, prin urmare, se va finaliza proiectul Legii învăţământului preuni-versitar, urmând să se treacă la proiectul Legii învăţământului universitar. La rândul său, Mircea Miclea este de părere că asumarea este o soluţie pentru promovarea pachetului legislativ, dar, de fapt, aceasta trebuie să fie precedată de o dezbatere publică, iar o astfel de oportunitate s-a pierdut pentru apropiatul an şcolar. Fostul ministru consideră că nu s-a făcut nimic în ultimele trei luni, când printr-o dezbatere publică se puteau adăuga sau chiar îmbunătăţi unele lucruri, dacă era cazul, când se putea asuma răspunderea sau se putea trece prin Parlament, în procedură de urgenţă, acest pachet de legi ale Educaţiei, dar nici sindicatele, nici ministerul, nici Guvernul, nu au supus documentul dezbaterii publice! La rândul lor, partenerii de coaliţie, liderii PSD, declară că nu renunţă la dezbaterea parlamentară pe Codul Educaţiei, dar, se pare că se află în faţa a două opţiuni: sau acceptă legile educaţiei pornind de la forma „Miclea”, sau se folosesc în Parlament, de posibilitatea iniţierii moţiunii de cenzură, pentru a demite actualul guvern. Dacă prima variantă ar însemna despărţirea ministrului Andronescu de poziţia propriului partid, cea de-a doua ar echivala cu retragerea PSD de la guvernare. Aşadar, “testul” coaliţiei s-ar aplica între 5 şi 15 septembrie, iar având în vedere “paşii constituţionali” trebuie făcuţi până la 15 august, când vin propunerile de la Ministerul Educaţiei, pe urmă ele trebuie discutate, aşa cum spuneam, asumarea răspunderii pe legile educaţiei fiind un moment important pentru a vedea dacă actualul guvern mai are susţinere!
Prof.Vasile Gogonea

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here