«Antreprenoriatul academic, vector de dezvoltare economică locală»

830

Joi, 11 iunie 2015, ora 15.00, d-l prof. univ. dr. George Niculescu, directorul Institutului de Politici Publice, Administrație și Științele Educației, de pe lângă Universitatea «Constantin Brâncuşi» din Târgu-Jiu, va susține la sediul institutului Conferința cu tema: «Antreprenoriatul academic, vector de dezvoltare economică locală», în cadrul ciclului de conferințe ce se vor desfășura în continuare în cadrul acestei instituții academice! În linii mari, putem spune că istoria ne arată că Universitatea este una dintre cele mai durabile instituţii ale lumii, locul de întâlnire al aspirațiilor şi manifestărilor culturale de orice natură, aceste instituții de învățământ superior însemnând adevărate centre ale cunoaşterii şi formării capitalului intelectual, ce a ieşit din “turnul de fildeş” și tinde să se transforme în “corporaţii academice” cu amplitudine socială.

«Antreprenoriatul academic» înseamnă «universitate spin-off»
Astăzi, mai mult ca oricând, Educația este în căutarea unor noi forme de organizare – antreprenoriale sau corporative, de colaborare sau cooperare cu diverse organizaţii în vederea asigurării resurselor financiare necesare derulării activităţilor de învăţământ. Urmărind obiectivele comune ale ţărilor membre din cadrul Uniunii Europene – în ceea ce priveşte schimbul de bune practici, universităţile sunt nevoite să se adapteze şi să dovedească o mare capacitate de mobilizare antreprenorială și intraprenorială. Putem întâlni sintagmele «management academic» sau «antreprenoriat academic», acestea referindu-se la organizarea şi structurile instituţiilor de învăţământ superior. «Antreprenoriatul academic» înseamnă «universitate spin-off» sau un transfer instituțional de cercetare, dezvoltare sau tehnologie cu scopul de a starta inovații sau asocieri. Spiritul antreprenorial academic poate fi definit ca o «întreprindere intelectuală» în care universitățile cooperează cu comunitățile locale, pentru a crea valori sau idei noi, cu accentul special pe producția de cunoaștere, dat fiind faptul că un antreprenoriat academic este aproape de definiția unei «firme academice» care vede un antreprenor academic că funcționează simultan, ca actor intelectual (academic) și ca actor antreprenorial (firmă). Ca o sumarizare, antreprenorul academic definește un profil ocupațional pentru un actor, fiind activ științific și, în același timp, combină activitățile științifice cu gândirea antreprenorială, creând venituri și  profit.

«Antreprenorul academic» – un simbol pentru modernizarea universităților
Într-o societate modernă, antreprenorul academic este legătura dintre mediul academic orientat spre cunoaștere și lumea comercială a societăților orientate spre inovare. Activele inevitabile pentru antreprenorul academic sunt creativitatea sa, bogăția de idei, nevoia de explorare și o rețea în cadrul disciplinelor științifice, materializată  prin «know-how», brevete etc.). Valoarea adăugată de către un antreprenor academic este creată de utilizarea de cunoștințe academice (brevete, idei, tehnologii, grupuri de reflecție, etc.) pentru clienții aparținând unor sectoare diferite (de afaceri și industrie etc. Succesul unui antreprenor academic vine împreună cu căutarea de soluții inovatoare, într-o lume din ce în ce mai digitalizată, cu schimbări sociale majore, în condițiile creșterii globalizării. Un «antreprenor academic» este un simbol pentru modernizarea universităților și transformarea societăților științifice în elemente adaptate la economia de piață. Esenţa antreprenoriatului în educaţie constă în capacitatea cadrelor didactice și/sau a managerilor instituţiilor de învățământ, de a planifica, organiza, comunica, îndruma, conduce, coordona, motiva, consilia, controla şi evalua circumstanțele educaționale.
Cercetător științific, prof. Sebastian BLENDEA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here