Ajutoare de deces de aproape 20 de milioane de lei, plătite de Casa de Pensii Gorj

498

Mii de ajutoare de deces au fost plătite de Casa Județeană de Pensii (CJP) Gorj în primele nouă luni ale acestui an. Asta reiese din statistica funrizată de conducerea instituției, la solicitarea ”Gorjeanul”.

”În perioada 1 ianuarie-30 septembrie 2024, CJP Gorj a achitat ajutoare de deces pentru 2.718 cazuri. Suma plătită pentru acestea a fost de 19.848.384 lei”, a declarat Valentin Stegăroiu, directorul adjunct al instituției județene.
Este de reținut faptul că ajutorul de deces se acordă în cazul decesului: asiguratului; pensionarului; persoanei care, în ultimele 6 luni anterioare decesului, a avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii, indiferent de stagiul de cotizare realizat în această perioadă; persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani, iar în cazul copilului cu handicap până la 3 ani, respectiv până la 7 ani, dacă, anterior intrării în concediu, persoana în cauză era asigurată obligatoriu; unui membru de familie al asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, care nu era asigurat sau pensionar la data decesului.
Cuantumul ajutorului de deces este egal cu valoarea câştigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului de asigurări sociale de stat. Astfel, în prezent, valoarea ajutorului de deces în cazul decesului asiguratului sau al pensionarului este de 7567 lei, iar valoarea ajutorului de deces în cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului este de 3784 lei.
Reprezentanții Casei Județene de Pensii transmit gorjenilor care solicită ajutorul de deces faptul că plata se poate face prin toate modalitățile prevăzute și anume: în numerar, prin casieria instituției; cu mandat la domiciliul solicitantului, prin intermediul serviciilor poștale; în cont bancar: ,,Având în vedere contextul implementării strategiei de digitalizare la nivelul instituțiilor publice din România, Casa Județeană de Pensii Gorj, recomandă beneficiarilor săi încasarea ajutorului de deces prin cont bancar. În aceste condiții, persoanele care fac dovada că au suportat cheltuielile de deces pentru un asigurat/pensionar/membru de familie al acestora, cu ocazia depunerii documentelor de acordare a ajutorului de deces, vor mai prezenta și un extras de cont cu codul IBAN al cărui titular este solicitantul”. Actele care trebuie depuse alături de cererea de solicitare a ajutorului de deces sunt: acte de stare civilă din care să reiasă gradul de rudenie cu decedatul, dovada suportării cheltuielilor ocazionate de decesul pensionarului, declarație pe propria răspundere că a suportat cheltuielile, copie după certificatul de deces, certificatul de deces în original, copie act de identitate.
Ajutorul de deces se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare, astfel: în situația decesului asiguratului/pensionarului sau persoanei aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului de către casa teritorială de pensii în a cărei rază îşi are domiciliul persoana decedată; în situația decesului unui membru de familie, neasigurat, al asiguratului/pensionarului sau persoanei aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului – de către casa teritorială de pensii în a cărei rază îşi are domiciliul asiguratul/pensionarul sau persoana aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului care solicită ajutor de deces pentru membrul de familie. Ajutorul de deces poate fi solicitat în cadrul termenului general de prescripţie de 3 ani, calculat de la data emiterii certificatului de deces.
Izabella Molnar

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.