”EXCELENT-ART” – ”EXCEL-ART’ ‘= EX-ART= UN BLUF EXPOZIȚIONAL

553

1Cunoscând activitatea artistică-plastică la nivelul şcolii gorjene și a profesionalismului artistic zonal, și nu numai – mă, simt obligat să punctez câteva aspecte revelate de Expoziţia intitulată pompos ”Excelent-Art”, organizată de Colegiul Național ”Tudor Vladimirescu” din Târgu-Jiu, în 30 mai 2012, cu riscul de a supăra multă ”lume bună”.

Fiind implicat în acest parteneriat educațional cu patru echipe de elevi și parvenindu-mi hârtiile călăuzitoare – proiectul, regulamentul și parteneriatul (tema proiectului fiind omisa, mi s-a comunicat verbal: ”Libertate’’) – ne-am apucat de lucru, eu și elevii mei, cu entuziasm. Bun! zic: ’’E o idee bună’’. Mă gândeam la marele Van Gogh care propunea acum mai bine de un secol lucrul în echipă. Animate, pe suprafețe mari după un ”Brainstorming’’ înviorator, compozițiile ar putea avea un plus de noutate, originalitate. Numai 3că la sfârșitul acțiunii, la vernisarea expoziției am fost șocat de contrastul izbitor între ceea ce s-a vrut și ceea ce s-a obţinut. Dincolo de provocările propuse în aceste documente cu obiective, argumente, acțiuni, obligații etc., coordonatori cu ștaif (în rândul cărora nu se regăsește nici un profesor de specialitate), am simțit încă odată ofensiva incompetenței, a triumfului prostului-gust, a lucrului făcut de mântuială, a imixtiunii unor ”a toate cunoscători’’ într-o zonă necunoscută prin ceea ce vedeam pe simeze. Se pare că nu numai la politică și fotbal se pricep toți, dar și la ”desen’’. Din păcate nu este prima expoziție de acest fel. Am întâlnit activităţi similare organizate de educatoare, învăţători – unele de rang internațional chiar, cu lucrări expuse pe sârme, organizate în spații improprii, cu impact aproape nul, interesul fiind doar acela de a fabrica hârtii. Dar să le luăm pe rând:

În Regulamentul concursului propus de coordonatori:

1. La punctul 1 este scris: ’’Produsul/macheta se realizează în echipe de 3 – 5 membri.’’ Însă, în fapt, ’’Din rândul celor cinci școli partenere’ doar Liceul Teologic a respectat acest deziderat’’, sublinia domnul profesor Ion Mocioi la vernisarea expoziției. Numai că rezultatele au fost dirijate ”foc cu foc’’ spre alte direcții. Altfel spus: ’’una se zice, alta se face’’.

2. ’’Produsul va fi prezentat de liderul echipei’’. Unde? Care lider? Când toate lucrarile expuse sunt individuale, în afară de cele ale Liceului Teologic?

3. ’’Înscrierea echipelor se va face până în data de… (fară dată), care vor depune, în ziua activității mapa ce conține: numele echipei, descrierea produsului/machetei în ’’Power Point’’ și material printat, CD-ul cu materialul.’’’ Care mapă? ’’Nu-i nevoie, ni s-a spus. Nu acum’’

4. ’’Produsul/machetei va fi însoțit de o planșă ce va cuprinde fotografii ce vor surprinde diferite stadii ale procesului de realizare a produsuli/machetei.’’ !!! Ați mai văzut așa ceva ? Ni s-a spus același lucru: ’’Nu trebuie’’. Domnilor, nu numai din juriu, n-ați văzut că multe lucrări sunt datate din 2011, iar altele și mai vechi?

5. ’’Produsele/machetele, materialele trebuie să fie realizate exclusiv de concurenți!’’

6. ’’Fiecare echipă se va înscrie cu un singur produs.’’ Numai că lucrurile stau cu totul altfel: în afară de faptul ca nu s-a lucrat pe echipe, ’’produsele au fost realizate individual, așa cum arătam mai sus, existând elevi care au 3, 4, 5 lucrări, unul având nu mai puțin de 13 – exemplu, Ani Carlig – peisaje a la Canaletto, marine cu corăbii, portrete – nimic legat de tema propusă. Toţi acești elevi sunt de la Colegiul Național ’’Tudor Vladimirescu’’, fiind şi premiați.

7. ’’Expunerea și jurizarea se vor face în data de… (fără dată). Juriul va fi alcătuit din specialiști în domeniu.’’ Inventatori? Profesori universitari? Directori de instituții? Nu știau doamnele profesoare că exista o filiala U.A.P.R cu artiști competenți, care să poată evalua la justa valoare calitatea unor lucrări?

8. ’’Selecția materialelor câștigătoare se va face pe criteriile: creativitate și originalitate (?!), condiții tehnice exemplare(?!), posibilități reale de realizare a produsului expus prin machete(?!)’’. Ce creativitate și originalitate, când sala mustește de copii jalnice, amatoristice, vedute după pictura italiană, portrete disproporționate, chinuite, peisaje, studii după natură, insipide, stâlceli de desene după maeștri japonezi etc., ce frizează khitsch-ul?!

9. La ultimul punct se spune: ’’Se vor acorda premiile I, II și III și două mențiuni’’. Poate că trebuia să se spună că premiile se acordă in majoritate ’’excelenților’’ de la Colegiul Național ’’Tudor Vladimirescu’’.

Nota: Noțiunile care figurează în regulamentul concursului -’’produs/machetă’’, juriul format din inventatori, profesori universitari, directori de instituții, selecția materialelor câștigătoare, condiții tehnice exemplare, posibilități reale de realizare a produsului expus prin machetă, ne determină să spunem că acest regulament a fost preluat dupa unul similar aplicat unor concursuri de factură tehnica! La ‘’obiectivul parteneriatului’’ este scris: ’’Participarea elevilor la proiectul ‘’Excelent-Art’’, care are ca scop dezvoltarea competențelor creative(?!) în pictură, sculptură, grafică…’’, obiectivul este de asemenea neatins prin faptul că în afara de o lucrare în lemn a unei echipe de la Liceul Teologic, această ramură a artelor vizuale lipsește cu desăvârșire. Lucrarea nici măcar nu a fost anunțată la vernisaj, dar să mai fie și premiată. Panotarea ‘’produselor’’ este și ea la fel de jalnică. Nu s-a tinut cont de nici un principiu de bază: fară centre de interes, lucrări mari marginalizate, dupa uși,lucrări spânzurate cu cleme, neunitare etc. Peste toate aceste ‘’reguli’’ – colac peste pupăză – vine să hotărască soarta expoziției incompetenta echipă de jurizare, care nu știe să facă nici măcar distincția dintre pictură și grafică (Liceul Teologic este premiat cu o menţiune la ‘’grafica’’), nu știe regulamentul proiectului, care ar fi trebuit să fie îndreptarul cu itemi de luat în seamă și mai ales nu ştie să aleagă valoarea de non valoare atâta timp cât este promovată pseudoarta și atâta timp cât orientarea este flagrantă, parțială spre şcoala organizatoare. Care este impactul educativ, domnilor organizatori și domnilor evaluatori, când răsuciţi valorile şi promovaţi impostura, pseudoarta, minciuna, urâtul? La ce asistăm, de fapt? La încercarea de discreditare a şcolilor vocaționale, a celor care practică, de fapt, arta? Competiția nici nu putea fi pusa astfel, fiindca se vede de la o poștă diferența de calitate. Mai degrabă găsești apropiere la tema ’’Libertate’’ cu orice compoziţie non-figurativă a elevelor de la Liceul de Artă decât cu peisajele chinuite copiate după reproduceri renascentiste din manuale, a desenelor timide, nelucrate, necreative, a desenelor penibile cu aparat foto, telefon, păun etc. (Mai trebuia scrisă deasupra păunului ‘’paunaș al codrului spune-mi de cine mi-e dor’’, ca să aiba alura unei ‘’elevate carpete de bucătărie’’. De ce n-au fost așezate etichetele cu premiile pe ‘’produse’’, ca să vadă toată lumea justetea, obiectivitatea aprecierilor ‘’înaltului juriu’’ format din inventatori, profesori universitari, directori de instituții? Mai lipseau sârmele (culmile) pe care să fie intinse ‘’produsele’’ asemeni rufelor, ceoacele fiind înlocuite cu cleme de birou, moderne și era deja tacâmul complet. În expoziție, pe dosul stâlpului central figurează și trei ‘’produse’’ ale unor elevi de ciclu gimnazial de la Școala Generală nr. 6. De când această școală este și Colegiu, întrucât în parteneriatul educațional la Obiectul parteneriatului se stipulează că “Participarea elevilor la proiectul ‘’Excelent-Art’’, are ca scop dezvoltarea competențelor creative în pictură, sculptură, grafică, precum și stimularea participării elevelor claselor IX – XII la activități extracurriculare, iar în proiectul educațional la puncul 2 este menționat de asemeni: ’’Grup țintă: elevii claselor IX – XII din cadrul colegiului/liceului partener al proiectului.Tot pentru hârtii? Așadar, a nu respecta ceea ce tu ceri, ba chiar a răsturna în totalitate punctele propuse, mi se pare absurd, penibil, stupid, în non-sens. Promovam în continuare, incompetența, impostura, minciuna, urâtul?! Trinomul Bine-Adevar-Frumos, urmat cu sfințenie încă de la antici, este răsturnat, terfelit și pângărit. De ce? Indignarea mea se accentuează când știu că impostura ia amploare la scară mare, că valorile morale, estetice sunt răsturnate – că profesorii incompetenți confecționează hârtii din acțiuni obscure, opace, mixate, contrafăcute –penale – și iau gradații de merit în loc să fie eliminați și puși la punct, când își împart tot felul de diplome găunoase (Cine aprobă organizarea unor concursuri de arte plastice internationale la o gradinită din Tg-Jiu și cu lucrări ale elevilor din școli gimnaziale și liceu, care gratulează un profesor de arte cu 32 de diplome internaționale, pentru a-și ‘’îmbunătăți’’ dosarul de gradație?! D.N.A-ul, Presa ar avea multe de lămurit… Putem concluziona deci că nerespectarea unor reguli, a unor principii creează haos, incertitudine, neseriozitate, neorânduială.E ca și când într-o orchestră fiecare muzician își cântă partitura în același timp și cum vrea, fară dirijor, adică într-o imenă harababură. Nu uitați, domnilor, care confecționați hârtii că în spatele nostru sunt copiii care trebuie să știe, să simptă, să vadă ce este Binele, Adevărul, Frumosul. Așa cum este acum, lucrurile nu stau bine deloc și primul pas este greșit. Încercam sa găsesc și puncte tari dar, din păcate, nu am găsit nici unul. Ar putea fi unul, dar numai dacă va fi și aplicabil: LUCRUL IN ECHIPĂ. Mă gândeam să încep articolul cu plecarea elevilor școlii noastre, emoționați peste măsură, mai ales liderii, cu derularea vernisajului șocant, năucitor, cu penibilități, finalizat cu rezultate la fel de năucitoare și întoarcerea la școală ca după un război pierdut, cu elevi abătuți, ușurați totuși că n-au fost puși în situația să se explice, într-o buimăceală totală, ţesută de întrebări retorice – „libertatea ca aparat de fotografiat?!’’,’’ca Turn Eifell’’,’’ca peisaj cu corabii’’, ca…., dar mi s-a părut orientat prea spre reportaj, iar eu vroiam sa fiu vehement și să-mi arăt indignarea față de situații nepotrivite create cu nonșalanță de oameni nepotriviți.Vă rog să mă scuzați dacă n-am fost atât de dur cât ar fi trebuit pentru un asemenea masacru artistic care se întamplă sub ochii noștri în acest secol acid. Sloganul ’’Mergem înainte!’’, trâmbițat de un coordonator al proiectului mi se pare penibil și ne aduce aminte de un regim de mult apus, aș vrea să cred. Cu așa ceva, nu mergeți decât înapoi. De altfel, lucrurile au fost prefigurate chiar de inițiatori: ’’de la Excelent-Art’’la „Excel-Art’’,rezultatul fiind,indubitabil,’’Ex-Art’’,adica un bluf.

Prof. Gheorghe Plăveţi

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.