CEO deţine un abzeţer german vechi de 25 de ani

Complexul Energetic Oltenia(CEO) deţine la Cariera Husnicioara din Mehedinţi un utilaj minier vechi de două decenii şi jumătate. În acestă lună, utilajul german împlineşte 25 de ani de la achiziţionarea sa şi 22 de la punerea în funcţiune. Maşinăria germană are lungimea braţului de 170 de metri şi 4400 mc/h capacitatea de depunere – preluare pe benzi.

Abzeţerul tip MH 4400 x 170 fabricaţie Republica Democrată Germană era a treia minune a mineritului din Oltenia, în anul 1989. În ianuarie maşinăria cu care se mândrea Ceauşescu era adusă la Husnicioara în timp ce alte două “surori” ale utilajului nemţesc sunt băgate în producţie la carierele miniere Lupoaia şi Roşia. Utilajele trebuiau să ajute minerii de la cele trei unităţi să se întreacă în competiţia socialistă. Minerii de la cele trei unităţii se gândeau deja la producţii record şi la prime, mai ales că giganţii preluau fiecare munca a peste 10 excavatoare. Posibilitatea lor de a merge pe 3 trepte de excavare, haldare şi transbordare directă, dar şi depozitare a sterilului, le dădea aripi să viseze chiar şi la măriri de salarii. Pentru că la aducerea primelor subansambluri şi până la punerea gigantului în funcţiune, toată munca era supravegheată şi coordonată de specialişti germani, securiştii îmbrăcaţi în salopete se infiltrau în toate grupurile de mineri din Husnicioara pentru a prinde din zbor orice discuţie sau idee cu privire la comunism sau nivel de trai.

Adus pe bucăţi şi pus în funcţiune după trei ani
În ianuarie 1989 s-a început aducerea, pe bucăţi, a subansamblurilor pentru acest excavator gigant, acum în vârstă de 25 de ani. Pe atunci, în carieră erau 940 de muncitori. Toată lumea era conectată la acest eveniment. Cariera a fost deschisă în 1985, dar până în 1988 s-a mers doar pe decopertă. Abia în 1988 s-a început lucrul la cărbune. Rezerva de cărbune este uriaşă. Stratul face de altfel legătura cu carierele din Gorj.
Abzeţerul este aşezat şi acum, pe şase şenile gigant, fiecare şenilă fiind acţionată de motoare de 220 KW, în felul acesta maşina putând fi mutată în orice loc. Avantajul uriaş al acestei maşini este acela că nu se mai foloseşte un circuit de transport format din mai multe benzi în urma lui. Materialul exploatat se pune direct pe benzile lui, iar maşina îl depozitează la 170 de metri în urmă. Toată această muncă era făcută, anterior, de zeci de excavatoare şi buldozere.
Mai mult, înaintea punerii în funcţiune a acestui gigant, aici lucrau peste 30 – 40 de mineri pe schimb. Acum sunt doar 5 oameni ce deservesc abzeţerul. Trei ani a durat aducerea şi montarea lui. Punerea abzeţerului în funcţiune a avut loc în vara lui 1992.
A.Stoica

2 COMENTARII

  1. Felicitari pt articol.Se pare ca mai avem si lucruri interesante de spus .(fara scandaluri cu sindicate si cu PANDURII) SI MAI SUNT SI ALTELE.VENITI IN MINERIT SI VOM FI GHIDUL DVS.AVEM OAMENI MINUNATI
    SI CONSTIINTIOSI CARE ISI VAD DE MUNCA LOR DE ZI CU ZI

  2. Mineritul modern de cariera in Romania are certificatul de nastere eliberat in martie 1967 la Cariera Cicani din Rovinari prin punerea in functiune a primei linii tehnologice cu excavator cu rotor Srs 470 ,benzi transportoare si abzeter .Aceste utilaje nu mai sunt in functiune,au fost casate prin programul de retructurare tehnologica si tehnica. Cel mai vechi utilaj de cariera din Romania este excavatorul SRS 1400.30/7 01 de la fosta Cariera Garla,varsta acestuia atingand anul acesta 45 de ani. Ce vremuri! Ce performante ! ce specialisti ! Nu e nostalgie , e dezamagire !

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here