Concluzii finale în accidentul feroviar soldat cu moartea unui gorjean

736

Accidentul de tren produs în urmă cu un an de zile în zona localității hunedorene Bănița și soldat cu moartea celor doi mecanici, unul dintre ei fiind din Gorj, a fost generat de erori umane care, din păcate, le aparțin victimelor. Evenimentul feroviar a fost investigat până acum de Agenția de Investigare Feroviară Română, care miercuri seara a făcut public raportul anchetei. Inspectorii au constatat că mecanicii trenului marfar conduceau garnitura sub influența băuturilor alcoolice și, ca și cum asta nu era de ajuns, unul dintre ei, cel din Gorj, în vârstă de 67 de ani, era și obosit, oboseala fiind generată de vârstă și de programul de lucru. “În urma producerii acestui accident feroviar grav s-a produs decesul personalului de locomotivă (mecanicul de locomotivă şi mecanicul ajutor). În urma investigaţiei desfăşurate comisia de investigare a stabilit că accidentul feroviar grav s-a produs ca urmare a unor erori umane, erori favorizate de starea fizică a personalului de locomotivă care era afectată de: consumul de băuturi alcoolice în timpul desfăşurării activităţii; oboseala acumulată în intervalul de timp cuprins între plecarea de la domiciliu şi momentul producerii accidentului, oboseală manifestată, în cazul mecanicului de locomotivă, pe fondul vârstei de 67 de ani”, au constatat inspectorii AGIFER. Toate acestea au făcut ca mecanicii să lase robinetul de aerisire de la vagonul numărul 1 al garniturii în poziția „închis”, ceea ce a dus ulterior la blocarea întregului sistem de frânare. Așa s-a ajuns ca la Bănița, într-o zonă cu pante și curbe, garnitura să ruleze cu o viteză mai mult decât dublă față de restricțiile din zonă, nimeni nemaiavând ce face pentru a evita dezastrul. Aici locomotiva avea 92 km/h, deși restricția era de doar 40 km/h. La scurt timp după ce garnitura a trecut de Bănița s-a dat alarma, însă era prea târziu. “La aproximativ 3–4 minute după trecerea trenului de marfă prin staţia CFR Băniţa, salariaţii administratorului de infrastructură, cât şi ai operatorilor de transport feroviar prezenţi pe secţia de circulaţie Livezeni – Subcetate, au auzit la staţiile RTF solicitarea făcută de personalul de locomotivă al trenului de marfă nr.50457, către halta de mişcare Merişor, de a i se asigura cale liberă întrucât nu poate frâna trenul. (…)De la localnicii din zonă, şi ulterior prin intermediul Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă – 112, s-a comunicat că în zonă s-a produs deraierea unui tren. La deplasarea pe teren a personalului administratorului de infrastructură feroviară publică s-a constatat faptul că, în jurul orei 14.30, între staţia CFR Băniţa şi halta de mişcare Merişor, pe firul I de circulaţie, la km 62+940, s-a produs deraierea şi răsturnarea locomotivei de remorcare EA 759 şi a primelor 14 vagoane din compunerea trenului de marfă nr.50457”, se arată în raportul AGIFER. Raportul inspectorilor a fost înaintat acum procurorilor, care continuă propriile investigații pentru a stabili din punct de vedere legal cine se face vinovat pentru cele întâmplate în urmă cu un an de zile.
Gelu Ionescu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here