Modificări în decontarea navetei elevilor

489

Ministerul Educaţiei a lansat în dezbatere un proiect de Ordonanţă de Urgenţă referitor la modificarea Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, vizând articolele referitoare la decontarea navetei elevilor. Mai exact, Ordonanța propune decontul integral al navetei elevilor.

În nota de fundamentare a Ordonanței, Ministerul Educaţiei prezintă și motivele pentru care aceasta ar trebui aprobată: România este a treia ţară din Uniunea Europeană, în privinţa părăsirii timpurii a şcolii (19,1% din populaţia 18-24), unul din 5 elevi de liceu sau şcoală profesională face naveta pentru a ajunge la ore, costurile cu naveta sunt ridicate în raport cu veniturile familiilor, iar orice facilitate financiară are un impact decisiv asupra deciziei de a nu abandona şcoala. ”Abandonul școlar reprezinta una dintre problemele cu care se confruntă educația, cauza principală pentru existența acestei situații fiind dată de lipsurile materiale. Trecerea de la gimnaziu la liceu înregistrează, an de an, pierderi mari în rândul celor care ar trebui să își continue studiile. Lipsa banilor face ca elevii să renunțe la școală, pentru că naveta este costisitoare pentru familie. Pentru că ne dorim ca toți acești copii să vină la școală, și astfel, să își poată contura un viitor mai bun, vom interveni prin adoptarea unei ordonanțe de urgență care să facă posibil decontul integral al navetei elevilor”, a precizat ministrul Educației, Mircea Dumitru, într-o postare pe o rețea de socializare.mircea_dumitru

Proiectul de Ordonanță stabilește că responsabilitatea asigurării costurilor de transport va fi partajată cu Consiliul Judeţean, acesta fiind cel care încheie contractele pentru transportul intrajudeţean şi are posibilitatea să introducă la licitaţie şi criteriul preţ. CJ ar urma să subvenţioneze cu 50% costul abonamentului, elevul cumpărând abonamentul la jumătate de preţ. Decontarea abonamentului (deja achiziţionat la jumătate de preţ) va cădea în sarcina bugetului local, prin bugetele unităţilor de învăţământ, prin finanţarea complementară, asigurată atât de autoritatea administraţiei publice locale, prin sume defalcate din TVA aprobate anual prin legea bugetului de stat, cât şi din venituri proprii ale bugetelor locale. Ministerul Educaţiei consideră că, “în forma propusă, OUG va rezolva şi problema diferenţelor de preţ la abonamente pe aceeaşi distanţă. Consiliul Judeţean, contractantul serviciilor de transport, este responsabilizat, interesul său fiind să stabilească preţuri cât mai mici, prin includerea tarifelor drept criteriu de licitaţie, dar şi prin susţinerea concurenţei, respectiv atribuirea unui traseu de transport rutier la mai mulţi operatori de transport”. Prevederile proiectului abrogă art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 29/2013 privind reglementarea unor măsuri bugetare, cu modificările şi completările ulterioare: ”Decontarea abonamentelor de transport emise de operatorii de transport rutier, pentru facilitățile de transport acordate elevilor, prevăzute la art. 84 alin. (3) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, se asigură la nivelul acestora, dar nu mai mult de 26 lei/abonament/lună pentru distanța de 3 km. Pentru distanțele ce depașesc 3 km, până la limita de 50 de km, suma de 26 de lei/abonament/lună se suplimentează cu 2 lei pentru fiecare kilometru, dar nu mai mult decât valoarea abonamentului lunar.”
Roxana Lupu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here