Încă din Antichitate, oamenii au sărbătorit Crăciunul pe data de 25 decembrie, celebrând cu bucurie Nașterea lui Iisus Hristos, însă, recent, informații privind Anul şi Ziua Naşterii Mântuitorului par ar fi între certitudine şi controverse, deoarece, potrivit scrierilor vremii, Fecioara Maria L-ar fi născut pe Iisus Hristos undeva în luna iunie, nu la sfârșitul lunii decembrie, dar, cu toate acestea, creștinii continuă să celebreze această sărbătoare la Crăciun. În Sfânta Scriptură, nu ar fi consemnată data Naşterii Fiului lui Dumnezeu și nici nu ar fi date foarte multe detalii despre copilăria lui Iisus Hristos, iar, pe de altă parte, în Sfânta Scriptură este menționat faptul că în momentul Nașterii Lui Iisus, păstorii dormeau sub cerul liber și îngrijeau animalele. Chiar și în Palestina, luna decembrie este extrem de friguroasă, iar temperaturile scăzute nu permit existenţa condițiilor menționate anterior, motiv pentru care cercetătorii susțin că Iisus Hristos ar fi văzut lumina zilei în perioada aprilie – octombrie! Chiar se precizează că în ziua în care s-a născut Iisus Hristos, împăratul Augustus le-ar fi poruncit oamenilor să vină la recensământ și să se înregistreze la autorități, iar, pentru că acest lucru se realiza doar în localităţile mai mari, Dreptul Iosif și Fecioara Maria erau pe drum în momentul în care a avut loc venirea pe lume a Mântuitorului! Aceiaşi cercetători susţin că împăratul Augustus nu le-ar fi cerut oamenilor să călătorească în miezul iernii, recensămintele realizându-se pe timp de vară. Un alt detaliu menționat în Noul Testament, îl reprezintă apariția Stelei din Betleem, iar, conform astronomilor, evenimentul s-ar fi petrecut pe data de 17 iunie, la conjuncția plantelor Jupiter și Venus, iar, oamenii sărbătoresc Crăciunul la sfârșitul lunii decembrie, pentru a continua o veche tradiție romană.
,,Dacă primim mărturisirea oamenilor, mărturisirea lui Dumnezeu este mai mare”!
Încă din antichitate, romanii îi celebrau pe vechii zei în ziua de Saturnalia, în perioada 17 – 23 decembrie, iar ziua de 25 decembrie era considerată data nașterii Soarelui, atunci când ziua începea să crească. Poate că titlul acestui articol sună cam neverosimil, dar, el se leagă de o Taină ce nu poate fi descrisă în cuvinte şi nici nu poate fi cuprinsă de mintea omenească, mai ales că fiecare dintre noi se gândeşte la faptul că Domnul Iisus S-a născut la 25 decembrie, dar această afirmaţie nu se acceptă de la sine, din moment ce Sfânta Scriptură nu vorbeşte despre acest lucru, fiind chiar greu de acceptat că Hristos să Se fi născut la 25 decembrie, dacă ne gândim numai la faptul, că în noaptea în care El S-a născut, oile erau încă afară pe câmp (Luca 2,8). Mai ştim că în vechiul Israel, oile erau ținute în staul din noiembrie și până în martie, iar, în afară de aceasta, iarna nu este un anotimp potrivit pentru un recensământ al populației, așa cum a făcut cezarul Augustus (Luca 2,1). Sunt acceptate relatări că astfel de recensăminte au fost făcute în Israel, când cei mai mulți bărbați erau în Ierusalim, cu ocazia uneia dintre cele trei pelerinaje de sărbătoarea de paște, de sărbătoarea Rusaliilor și de sărbătoarea corturilor. Singurul motiv plauzibil pentru care Nașterea Domnului se sărbătorește la 25 decembrie, iar, aceasta, abia începând din secolul al IV-lea după Hristos, este, că în jurul acestei date se țineau sărbătorile de iarnă păgâne, așa cum era în Roma «Natalis Invicti Solis» (Renașterea soarelui invincibil), prin lungirea din nou a zilelor, după zilele scurte ale anului! Această dată a fost pusă în legătură și cu nașterea zeiței «Isis», cu sărbătoarea păgână a lunii și cu divinitatea indo-iraniană «Mithras», aşa cum până astăzi tot felul de obiceiuri de Crăciun arată originea păgână a acestei sărbători. În realitate, nimeni nu ştie exact, când S-a născut Iisus, cu toate că unii autori cred că Iisus S-a născut între anii 6 şi 4 î.e.n., bazându-se parţial pe relatarea biblică a regelui Irod cel Mare. Cu puţin timp înainte de moartea sa, despre care se crede că s-a produs în anul 4 î. Hr., regele Iudeii ar fi ordonat uciderea tuturor copiilor de sex masculin sub doi ani, din vecinătatea Bethleemului, în încercarea de a-l omorî pe Iisus, când însăşi Naşterea Sa este Marea Taină a vieţii pe pământ!
Mărturisirea lui Dumnezeu este cea pe care a făcut-o despre Fiul Său!
Dar, istoricii nu sunt de acord cu anul morţii lui Irod, considerând că infanticidul este o legendă, nu un fapt, aşa cum apreciază istoricul Reza Aslan, un cercetător al Bibliei şi autorul cărţii «Zealot: The Life and Times of Jesus of Nazareth», iar, pentru a stabili data Naşterii, alţi istorici au încercat să facă legătura între Steaua de la Bethleem, despre care se spune că a vestit Naşterea lui Iisus, cu evenimente astronomice actuale. Alţi cercetători au susţinut că o conjuncţie similară între Saturn şi Jupiter a avut loc în octombrie, anul 7 î.Hr, ceea ce înseamnă că Iisus s-a născut toamna. Autorii unor scrieri apocrife sugerează, la rândul lor, că Iisus s-a născut primăvara, bazându-se pe povestirea biblică în care se spune că păstorii îşi păzeau oile pe câmp în noaptea Naşterii lui Iisus, ceea ce putea fi făcut primăvara, nu iarna, lucru care apropie de aceeaşi Taină greu de explicat cu mintea omenească şi mai ales faptul că Sfânta Scriptură nu ne indică ziua şi luna exactă Naşterii Domnului nostru Iisus Hristos! O altă direcţie explicatvă se referă la faptul că Preotul Zaharia slujea în Templu corespunzător cetei lui Abia (Luca 1,5), adică, ceata a opta din cele douăzeci și patru de cete de preoți. Toate aceste cete ajungeau la rând într-un an să slujească în Templu, ceva mai mult de două săptămâni. Anul de slujire divină începe cu luna de primăvară, cu aproximaţie, la începutul lunii aprilie, ceea ce înseamnă că Zaharia era gata cu slujba sa ca preot la sfârșitul lui iulie. Conceperea lui Ioan Botezătorul a avut loc, prin urmare, pe la începutul lunii august (Luca 1,23-24) și conceperea lui Iisus a avut loc cinci până la șase luni mai târziu (Luca 1,26), să zicem la jumătatea lunii ianuarie, iar, nouă luni mai târziu a fost născut Domnul Iisus, să zicem la jumătatea lunii octombrie. Aceasta cade în timpul sărbătorii corturilor (în ebraică «soekkot» cu singularul «soekkah» (colibă din ramuri de copac). Iar, dacă aceasta este adevărat, ne ajută să înțelegem, de ce tocmai atunci a avut loc recensământul populației și de ce ținutul din jurul Ierusalimului era așa de plin, când hanul din Betleem, care era la o depărtare de numai zece kilometri de Ierusalim, s-a dovedit foarte aglomerat. Aşa că Sărbătoarea corturilor era cea mai potrivită dintre cele trei sărbători de pelerinaj, ca să se organizeze un recensământ al populației, deoarece atunci întreaga recoltă era adunată și oamenii nu mai erau legați de munca la câmp. Iar, dacă Domnul Iisus a fost născut în timpul sărbătorii corturilor, atunci Ioan (1,14) apare într-o lumină foarte deosebită când evanghelistul spune: «Cuvântul S-a făcut carne și a locuit printre noi, și noi am privit gloria Lui», fiindcă «a locui» înseamnă «a locui într-un cort» (în greacă «skènè», pentru că în Hristos a venit «cortul» lui Dumnezeu pe pământ, în care locuiește «gloria» (în ebraică «kavod» sau «sj’echinah») lui Dumnezeu! În fine, «cort» poate însemna și «colibă» (din ramuri de copac), pentru a da ca exemplu cuvântul grecesc pentru «sărbătoarea corturilor» din Ioan (7,2) sau «skènopègia», care înseamnă şi «așezământ de corturi». Atenţie, când Sf. Ap. Petru a vrut să construiască trei colibe pe muntele Sinai (Matei 17,4), el s-a referit la colibe din ramuri de copac, iar, când L-a văzut pe Fiul Omului venind în «demnitatea Sa împărătească» (Matei 16,28), el a crezut că a început împărăția mesianică, ceea ce ar fi însemnat marea împlinire a sărbătorii corturilor. Iar, dacă ne gândim că poporul Israel, prin pustie a călătorit în corturi, devine deosebit de important să ne gândim că și Domnul Dumnezeu, vorbind simbolic, a locuit la poporul Său în Cortul întâlnirii. Cu alte cuvinte, Sf. Ev. Ioan (1,14) ne relatează faptul că Hristos a locuit printre noi ca într-un cort, așa cum a locuit Dumnezeu la poporul Său în timpul călătoriei prin pustie. În loc de concluzie, să spunem că unii oameni întreabă, dacă într- adevăr, Iisus Hristos S-a născut la 25 Decembrie, dar, mai întreabă şi cine a fost acel Moş Crăciun, doar ca să-si păstreze obiceiul şi datina învăţate de la strămoşi, pe când alţii sunt curioşi când vor să ştie exact luna şi ziua în care s-a născut Iisus, dar aceştia sunt mai puţini! De aceea, pentru a afla exact luna şi ziua în care s-a născut Iisus, trebuie să citim Cuvântul lui Dumnezeu din Sfânta Scriptură, iar, Duhul Sfânt este cel care ne descoperă Adevărul! (VA URMA)
Profesor dr. Vasile GOGONEA







































