* Situații speciale la Slivilești, Târgu Cărbunești și Căpreni
În urma unei decizii recente a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ), instituțiile de stat ar trebui să dispună încetarea raporturilor de serviciu pentru angajații care dețin și calitatea de pensionari. Această hotărâre a ICCJ stipulează că emiterea deciziei de pensionare determină încetarea de drept a raportului de serviciu al funcționarilor publici, chiar dacă aceștia au solicitat suspendarea plății pensiei.
Decizia, publicată în Monitorul Oficial pe 29 ianuarie 2025, a generat o reevaluare a personalului în cadrul instituțiilor publice din întreaga țară. La Gorj primarii deja au început să își numere angajații și să vadă dacă se confruntă cu salariați care îndeplinesc și statutul de pensionar.
Majoritatea primarilor contactați telefonic de ,,Gorjeanul” au declarat că nu se confruntă cu astfel de cazuri, deoarece salariații cărora le-au venit deciziile de pensionare au părăsit posturile.
,,La primăria noastră nu avem astfel de cazuri. Noi funcționăm cu 7 funcționari publici și 8 contractuali. Chiar ducem lipsă de personal, oamenii nu au venit să se angajeze și principalul motiv cred că este reprezentat de salarizare care lasă de dorit. Practic niciun angajat nu poate depăși salariul viceprimarului, acesta din urmă fiind în prezent la valoarea din 2021”, a declarat Irina Cojocaru, primarul localității Bumbești-Pițic.
La Alimpești a fost un singur salariat-pensionar care însă a părăsit recent postul deținut în administrația publică. ,,La ora actuală nu mai avem niciun salariat care să fie și pensionar în primăria noastră. Am avut un singur caz, care s-a retras acum trei săptămâni. În total suntem 9 angajați”, a declarat, pentru cotidianul ,,Gorjeanul”, Dan Floarea, edilul din Alimpești.
Și Primăria Roșia de Amaradia este ocolită de astfel de disponibilizări deoarece nu se confruntă cu un asemenea caz. În prezent, în cadrul acestei instituții lucrează 23 de salariați.
,,La noi nu există așa ceva. Salariații noștri cărora le vine decizia de pensie părăsesc postul. Au fost câțiva dar când s-au pensionar am încheiat relația cu dânșii și s-au dus la pensie”, a spus și Petre Remetea, primarul din Tismana.
Nici în primăriile Polovragi ori Plopșoru nu se pune problema de disponibilizări pe motiv de cumulare a pensiei cu salariul, acestea funcționând cu 16, respectiv 23 de angajați, funcționari publici și personal contractual.
Salariați-pensionari în trei primării
Totuși, situația nu stă la fel peste tot. La Primăriile Căpreni, Slivilești și Târgu Cărbunești, din cadrul personalului care își desfășoară activitatea ,,răsare” și câte un pensionar. ,,Noi suntem deficitari grav în ceea ce privește personalul angajat. Avem 26 de posturi în organigramă și doar 14 angajați. Le-am scos la concurs dar nu au venit oameni. Dacă mă întrebați de pensionari, avem un singur caz. Este vorba despre consilierul personal al primarului”, a declarat Sorin Bucurescu, edilul comunei Slivilești.
La Căpreni, postul de secretar al localității este ocupat de un pensionar. ,,Noi am avut angajați care erau și pensionari. Am făcut disponibilizări, oamenii au plecat la pensie. Dar mai avem o persoană care este cu statut special. Este vorba chiar de secretarul primăriei, care ocupă postul pe bază de concurs și este pensionar din sistemul MAI. Aici, la astfel de cazuri, nu știm exact cum se aplică legea”, a spus Radu Bîrdăcel, primarul comunei Căpreni.
Tot un pensionar care provine din sistemul ,,special” se regăsește și printre salariații Primăriei orașului Târgu Cărbunești. ,,E vorba despre un domn care este angajat în funcția de jurist și care s-a pensionat acum douăzeci și ceva de ani. A lucrat la o unitate militară. Când s-a angajat la noi a dat concurs pe post. Nu știu dacă acest caz se încadrează pe ce a decis Înalta Curte. Oricum la noi este o problemă. După ultima restructurare s-a redus organigrama, am mai rămas cu 68 de posturi în organigramă. Dar acum salariați încadrați sunt mai puțini decât numărul prevăzut în organigramă”, ne-a declarat primarul orașului Târgu-Cărbunești, Dănuț Birău.
Izabella Molnar
Decizia ICCJ clarifică o dilemă legislativă referitoare la posibilitatea funcționarilor publici pensionari de a-și continua activitatea în cadrul instituțiilor de stat. Astfel, conform hotărârii, odată emisă decizia de pensionare, raportul de serviciu încetează de drept, indiferent de solicitările ulterioare ale angajatului privind suspendarea plății pensiei. Această clarificare juridică are potențialul de a influența mii de funcționari publici la nivel național, care se află în situații similare. Instituțiile de stat sunt acum nevoite să evalueze impactul acestei decizii și să adopte măsuri adecvate pentru a gestiona tranziția și pentru a menține eficiența aparatului administrativ.








































Art. 521 alin. (3): din Codul de procedură civilă „ Dezlegarea dată chestiunilor de drept este obligatorie pentru instanța care a solicitat dezlegarea de la data pronunțării deciziei, iar pentru celelalte instanțe, de la data publicării deciziei în Monitorul Oficial al României, Partea I.“
Înalta Curțe de Casație și Justiție în sistemul instanțelor judecătorești, precum și rolul său prevăzut în art. 514 din Codul de procedură civilă, a instituit obligativitatea interpretării date de aceasta, în scopul aplicării unitare de către instanțele judecătorești a unui text de lege, fără ca astfel instanța supremă să se substituie Parlamentului, unica putere legiuitoare în stat.
… Și copiii valoroși ai României, cerșesc pe la porți străine. Ne mai mirăm cum votează cetățenii!? Nu.
Câte primării sunt in țară și câți angajați taie frunză la câini… 1.300.000 de bugetari și peste …ne mai mirăm de ce nu sunt bani.