Varna Sommerakademie 2025 – Perfecționare profesională pe litoralul bulgăresc

149

Și în acest an, prin intermediul Goethe Institut din București în parteneriat cu Goethe Institut din Bulgaria, am fost fericita beneficiară a bursei de specializare didactică în cadrul programului internațional de perfecționare a profesorilor de limba germană- Varna Sommerakademie 2025. Alături de 50 de colegi profesori de limba germană din Bulgaria, România, Ucraina și Republica Moldova, am exersat noi metode didactice menite să optimizeze procesul de învățare a limbii germane de către elevi. Activitatea de perfecționare s-a desfășurat în perioada 25–30 august 2025, în stațiunea turistică Sfinții Constantin si Elena și a reprezentat o experiență valoroasă de exersare de noi practici pedagogice pentru toți participanții. Organizatorii și formatorii implicați, Markus Winkler, Fabian Wege, Kostadinka Toneva / Ljubov Mavrodieva. Teodora Boar/ Cristina Drescan, Svitlana Markina / Nataliia Blazhevska, au demonstrat un înalt profesionalism în organizarea și derularea seminarelor și au răspuns cu succes așteptărilor noastre.
Din workshop-ul susținut de colegele formatoare din Bulgaria, Svitlana Markina / Nataliia Blazhevska, am deprins noi metode despre cum să construim un mediu educațional prietenos și lipsit de presiune, ideal pentru copii, care să stimuleze implicarea activă prin provocări adaptate și impulsuri creative. Doamnele formatoare ne au prezentat, de asemenea, și resurse utile despre metode eficiente de motivare a elevilor, menținerea atenției lor și consolidarea relației pedagogice, precum și despre tipurile de activități care pot susține aceste obiective. De asemenea, nu au lipsit utilizarea instrumentelor și aplicațiilor digitale folosite în procesul de învățare a limbii germane: Kahoot, Mentimeter, Google Forms, Wordwall, Quizziz, ISLCollective, Padlet etc
Totodată, la cursul ,,Pedagogie muzicală în însușirea limbii germane” prezentat de Fabian Wege, s-a discutat despre noi procedee de utilizare a muzicii, ca mijloc de învățare a limbii germane ca limbă străină. Astfel, departe de o teorie centrată exclusiv pe manual, muzica și sunetele devin instrumente principale necesare pentru însușirea eficientă și într-un mod relaxant a limbii germane. Bruder Jakob, un cântec bine cunoscut de către copii, reprezintă un exemplu practic prin care, înlocuind cuvintele originale cu termeni din vocabularul nou, procesul de învățare a limbii germane devine mai accesibil și mai eficient.
De asemenea, colegele noastre formatoare din România, Teodora Boar și Cristina Descrean, au contribuit intens la formarea profesorilor de limba germană. Prin metoda ludică Nodul Gordian, am înțeles că în însușirea unei limbi străine apar indubitabil piedici și provocări, dar cu răbdare și perseverență orice problemă, cât e ea de complicată, are și soluții. De asemenea, utilizarea instrumentelor digitale este prezentă la ora de germană, unde elevii pot utiliza telefonul mobil pentru punerea pe muzică a unui text realizat de ei după modelul cântecului, Drei Chinesen mit dem Kontrabass. Ca studio de muzică am folosit aplicația Suno https://suno.com/ . Echipa mea de lucru a realizat Drei Ameisen mit dem Ananas.
Markus Winkler a contribuit semnificativ prin propunerea unor activități și exerciții menite să îmbogățească cultura generală a participanților. Componenta de cultură și civilizație germană a fost esențială în aprofundarea cunoștințelor de limbă și tradiții germane. Astfel, într-o atmosferă relaxată, elevii sunt provocați să identifice, prin intermediul simțului tactil, diverse obiecte provenite din spațiul german, fiecare având o legătură directă cu istoria, cultura și civilizația acestei țări. Cu siguranță, voi aplica și eu la clasă această metodă.
În încheiere, doresc să subliniez că mi-ar face o deosebită plăcere să fiu selectată și în ediția viitoare, deoarece această experiență mi-a oferit o împlinire profundă, atât pe plan personal, cât și profesional, și mi-a stimulat motivația interioară.
Sunt recunoscătoare organizatorilor și gazdelor din Bulgaria, pentru primirea călduroasă în fermecătorul oraș Varna.
Am simțit la tot pasul generozitatea și prietenia vecinilor noștri, iar participarea la acest program de formare, ne-a adus numeroase beneficii.
În final, vă invit să meditați asupra următorului citat:
„Copiii învață cel mai bine atunci când le place profesorul lor și cred că profesorul lor îi place. – Gordon Neufeld. Unul dintre aspectele cele mai importante în educație o reprezintă motivația. Daca elevul simte motivația și pasiunea profesorului, atunci toate obiectivele țintite sunt atinse cu multă ușurință. Astfel, programele oferite de Institutul Goethe, reprezintă un sprijin valoros în procesul nostru de dezvoltare continuă.
Prof. Monica Ștefănoiu- Colegiul Național „Tudor Vladimirescu”/ Școala Gimnazială ,,Alexandru Ștefulescu”- Târgu Jiu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.