Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, a anunțat că a sesizat Parchetul European privind achiziția microbuzelor electrice pentru elevi, după ce verificările Corpului de Control au scos la iveală „mai multe disfuncționalități” care ridică semne de întrebare cu privire la modul în care au fost utilizaţi banii europeni.
Într-o postare pe Facebook, ministrul Pîslaru a precizat că fiecare judeţ a derulat proceduri separate de achiziţie, rezultând diferenţe semnificative de preţ, nejustificate, între microbuze similare, de la un minim de 99.000 de euro până la un maxim de 263.000 de euro.
„Apelul de proiecte cu titlul «Microbuze electrice pentru elevi» a fost gândit pentru a sprijini comunitățile locale și pentru a oferi copiilor din mediul rural un transport sigur, modern și prietenos cu mediul. Din păcate, analiza documentațiilor transmise de consiliile județene arată că modul de implementare a fost neuniform și lipsit de o coordonare centralizată. În locul unui sistem integrat, cu achiziții centralizate și standarde unitare, fiecare județ a derulat proceduri separate, stabilind propriile caiete de sarcini, valori estimate și condiții de livrare. În total, au fost 74 de achiziții derulate individual de către 40 de județe. Această descentralizare, deși justificată de dorința de flexibilitate locală, a generat efecte absolut reprobabile: diferențe semnificative de preț între microbuze similare și lipsa unor justificări clare privind diferențele majore de cost”, a precizat ministrul Pîslaru.
Au fost recepționate echipamente în afara termenilor de livrare, diferențele de preț variind uneori și până la de trei ori mai mult față de prețul cel mai mic.
„Nu există justificări tehnice sau financiare care să acopere diferențele majore de cost. Diferența semnificativă de preț pentru microbuze similare ridică suspiciuni de înțelegere între firme (preț de cartel), prețul nereprezentând o imagine reală a prețurilor practicate pe piață”, mai spus Pîslaru.
În vară, publicaţia Reporter de Iaşi a scris că o firmă din Prahova, cu legături în PNL, a obţinut peste 50% din contractele de livrare microbuze şcolare electrice la nivel naţional.
În Gorj, Consiliul Județean a cumpărat 27 de microbuze pe 12 februarie 2024, la un cost total de 30.537.351 de lei fără TVA, adică aproximativ 1.131.013 lei per microbuz. Președintele CJ Gorj, Cosmin Popescu, susține că achiziția s-a desfășurat legal și că microbuzele au fost livrate conform termenelor contractuale.
Toate constatările au fost transmise către Parchetul European, Departamentul pentru Lupta Antifraudă și Consiliul Concurenței, instituțiile abilitate urmând să stabilească dacă diferențele majore de preț și erorile în implementare reprezintă simple deficiențe administrative sau încălcări ale legii.
I.I.







































