Parchetul de pe lângă Judecătoria Tg-Cărbunești a finalizat cercetările, după patru ani și jumătate, și a trimis în judecată trei oameni de afaceri, firmele acestora, dirigintele de șantier și șeful șantierului, în cazul celor patru angajați care au fost răniți, în aprilie 2019, după ce grinda din beton a unui pod din comuna Stoina a căzut peste ei. Judecătorul de camera preliminară din cadrul Judecătoriei Tg-Cărbunești a fixat termen de judecată după șase luni de la momentul în care instanța a primit actul de inculpare și, după un an de judecată, în luna februarie a acestui an, a decis începerea judecății. Hotărârea a fost contestată la Tribunalul Gorj care a amânat judecarea dosarului la finalul acestei luni. Așadar, după șase ani de la data accidentului cumplit de muncă, în urma căruia o femeie a fost spitalizată timp de o lună și jumătate și a avut nevoie de alte patru luni de îngrijiri medicale, judecata celor responsabili de producerea acestuia nu a început.
Un milion de euro din fonduri europene, o construcție defectuoasă și vieți puse în pericol
Pe 18 aprilie 2019, un grav accident de muncă a avut loc pe șantierul unui pod peste râul Amaradia, la Toiaga, în comuna Stoina. O traversă laterală de beton, cântărind 21 de tone, s-a desprins și a căzut de la cinci metri înălțime, rănind patru muncitori. Cea mai grav afectată a fost Constantina Lopățel, în vârstă de 59 de ani, care a suferit multiple leziuni grave ce i-au pus viața în pericol.
Investigațiile ulterioare au evidențiat deficiențe majore în proiectare și execuție, precum și în nerespectarea normelor de securitate în muncă. Mai exact, la primul tronson, de la care s-a desprins grinda de beton de 21 de tone, nu existau legături realizate prin urechile special proiectate ale grinzilor pentru asigurarea stabilității. Aceste deficiențe de proiectare și execuție au contribuit direct la producerea accidentului. Constantina Lopățel, angajată a uneia dintre firmele subcontractante a suferit multiple traumatisme, inclusiv fracturi grave la picioare și striviri. Potrivit raportului medico-legal întocmit de IML Craiova, viața acesteia a fost pusă în pericol, iar recuperarea necesită îngrijiri medicale pentru o perioadă estimată la 120-130 de zile.
Aceasta a fost transportată de urgență cu elicopterul la o unitate medicală și a rămas spitalizată timp de o lună și jumătate. Printre leziunile suferite se numără fracturi la nivelul piciorului stâng și drept, luxații severe și fractura peronieră.
Cauzele accidentului: o combinație de neglijență și ignoranță
Podul, finanțat din fonduri europene, a fost construit fără respectarea normelor de securitate. Proredrum SRL, firma responsabilă de proiectare, nu a inclus detalii tehnice esențiale privind stabilitatea grinzilor și măsurile de siguranță în timpul execuției. Lipsa acestora a fost semnalată abia după producerea accidentului, atunci când s-a constatat că grinda căzută nu fusese asigurată corespunzător.
În paralel, Grup Primacons SRL, responsabilă de executarea lucrării, nu a analizat documentația tehnică din perspectiva securității muncii. Subcontractantul FerromT&R Construct SRL nu a respectat tehnologia de montare a grinzilor, utilizând opt muncitori pentru o operațiune care ar fi trebuit realizată cu ajutorul unei macarale. Mai mult, grinzile nu au fost legate între ele cu fier-beton, conform specificațiilor tehnice.
Șeful de șantier, Mircea Bîldea, și dirigintele de șantier, Ion Iordache, au ignorat, de asemenea, măsurile de siguranță necesare pentru stabilitatea podului în timpul execuției. În ciuda deficiențelor evidente, aceștia au permis continuarea lucrărilor, contribuind astfel la producerea accidentului.
Ancheta și procesul, o luptă cu timpul
La patru ani și jumătate de la tragicul accident, firmele Proredrum SRL, Grup Primacons SRL, FerromT&R Construct SRL și reprezentanții acestora, Ovidiu Rădulescu, Rodica Scărlătescu, Tache Scărlătescu, și responsabilii din șantier, Mircea Bîldea și Ion Iordache, au fost trimiși în judecată. Aceștia sunt acuzați de infracțiuni precum proiectarea defectuoasă, nerespectarea reglementărilor de securitate și sănătate în muncă și vătămare corporală din culpă. În ciuda acuzațiilor grave și a dovezilor concludente, justiția nu a reușit încă să aducă clarificări sau să ofere un verdict.
După șase ani de la producerea accidentului de muncă, procesul împotriva firmelor și persoanelor implicate este încă blocat, după ce decizia de începere a judecății, pronunțată în camera preliminară la Judecătoria Tg-Cărbunești, a fost contestată la Tribunalul Gorj.
Claudiu Matei








































Proiectantul și verificatorul răspund de proiect, nu dirigintele și șeful de șantier.
Iar primul responsabil de execuție este chiar RTE-istul. Articolul nu precizează dacă podul a fost recepționat.