Al doilea tren Alstom a fost recepționat oficial și va circula și pe ruta București – Târgu Jiu – Deva

174

Un pas important pentru modernizarea transportului feroviar în România a fost făcut marți, 5 august 2025, când o echipă de proiect a Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) a efectuat recepția finală a ramei electrice RE-IR de tip Coradia Stream, unitatea TS02, la Depoul Alstom din incinta Atelierelor CFR Grivița, a informat ARF.

Aceasta este cea de-a doua ramă electrică livrată de Alstom către România și a fost deja predată operatorului național de transport feroviar, CFR Călători. „TS02 este cea de-a doua unitate multiplă electrică (EMU) interregională, construită și furnizată de constructorul francez Alstom, în cadrul Contractului nr. RUIC 257/2022, cod SMIS 316400, încheiat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) cu Alstom Ferroviaria S.p.A., ce prevede furnizarea a 37 de astfel de rame electrice interregionale noi RE-IR”, precizează ARF.
Recepția ramei RE-IR TS02 a fost realizată în prezența reprezentanților ARF, Alstom și a unui reprezentant al Asocierii Egis România S.A. – Egis Rail, în calitate de supervizor al contractului de achiziție. Procedura a fost similară celei din 22 iulie 2025, când a fost recepționată unitatea TS03.
Odată cu semnarea procesului-verbal de recepție, a avut loc și transferul oficial al dreptului de proprietate de la furnizor către beneficiar, respectiv de la Alstom către ARF. Totodată, ARF a predat trenul TS02 către operatorul național SNTFC „CFR Călători” – S.A., în cadrul contractului de servicii publice CSP-L1, încheiat la finalul anului trecut (nr. RUIC 61/29.12.2023, aprobat prin HG nr. 1328/28.12.2023).
Trenul RE-IR TS02 face parte dintr-un lot de 12 unități care vor deservi mai multe rute interregionale, printre care și ruta București – Craiova – Târgu Jiu – Deva, aducând astfel beneficii directe comunităților din județul Gorj. Prin această conexiune modernizată, locuitorii din Târgu Jiu vor avea acces la servicii feroviare mai rapide și mai confortabile, contribuind la creșterea mobilității regionale și la reducerea timpilor de călătorie.

12 trenuri, parte din lot
Celelalte rute incluse în contractul CSP-L1 sunt: București – Constanța; București – Craiova; București – Ploiești – Brașov – Sighișoara – Alba Iulia – Deva – Arad – Timișoara; București – Craiova – Drobeta Turnu Severin – Timișoara – Arad. Livrarea întregului lot de 12 trenuri va continua în perioada următoare, fiecare unitate urmând să fie recepționată și integrată treptat în rețeaua feroviară națională.
Proiectul face parte dintr-un program amplu, derulat în două etape: prima etapă a fost finanțată prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014–2020, iar a doua etapă este cofinanțată prin Programul Transport (PT) 2021–2027. Obiectivul central al acestui proiect îl constituie conectarea Capitalei cu principalele centre urbane din România, cu beneficii clare pentru orașe precum Târgu Jiu. Printre impacturile estimate se numără: eficientizarea și îmbunătățirea calității serviciilor publice de transport feroviar; atribuirea contractelor de servicii publice în mod transparent și competitiv; creșterea mobilității regionale și naționale; scăderea timpilor de călătorie; ridicarea standardului general al serviciilor de transport feroviar pentru pasageri.
Valoarea totală a proiectului este de 1.708.996.863,41 lei, din care: 1.213.523.359,27 lei reprezintă fonduri nerambursabile; 214.151.181,05 lei provin din bugetul ARF; 281.322.323,09 lei sunt cheltuieli neeligibile, inclusiv TVA.
Odată cu implementarea completă a acestui proiect, orașul Târgu Jiu va fi mai bine conectat cu marile orașe din vest și estul țării, consolidându-și poziția în rețeaua de transport interregional modernizată a României.
Izabella Molnar

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.