ATENȚIE! Hazardul aruncă cu pietre pe Defileul Jiului! Expertiză halucinantă în ancheta bărbatului ucis de o stâncă!

486

Un bărbat în vârstă de 56 de ani, din Giurgiu, a decedat, pe 2 octombrie 2022, după ce o rocă s-a desprins din versanții de pe Defileul Jiului, a trecut prin parbrizul autoturismului condus de acesta și l-a lovit mortal. Polițiștii au deschis dosar penal pentru ucidere din culpă, iar Compania Națională de Drumuri (CNAIR) a cerut verificări pe toate sectoarele de drum care tranzitează zone montane. Paradoxal, după mai bine de doi ani de la evenimentul dramatic, o expertiză dispusă în dosarul în care se efectuează cercetări, a concluzionat că dislocarea rocii e un element de hazard, iar aceasta a ajuns pe partea carosabilă din cauza vântului și a ploilor din zilele anterioare accidentului, care au răvășit vegetația. Doi experți tehnici s-au întrecut în aberații înșirate pe vreo 13 pagini, în care au menționat, printre altele, că versantul de pe care s-a desprins roca ,,este protejat cu plase ancorate care împiedică orice dislocare de roci”, însă căderile de pietre ,,nu pot fi controlate în totalitate”, iar ,,eliminarea oricărui risc este aproape imposibilă”.

Duminică, 2 octombrie 2022. O familie din Giurgiu se întorcea de la Mănăstirea Prislop, iar pe Defileul Jiului o bucată de stâncă s-a desprins din versant, a trecut prin parbrizul autoturismului și l-a lovit mortal pe șofer, un bărbat în vârstă de 56 de ani. Două femei care se aflau în mașină au fost rănite și au avut nevoie de îngrijiri medicale. Trebuie spus că dimensiunea rocii era de 60/25 de cm și s-ar fi desprins de la 60-70 de metri înălțime, unde autoritățile susțin că nu pot monta plase.
La acea vreme, Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, spunea că este nevoie de plase de protecție peste toată zona cu versanți și vor fi allocate fondurile necesare pentru ca acestea să fie montate. „Aș putea să vă spun că ar fi nevoie de plase peste tot. Nu avem această situație în România, în acest moment. Știu că acolo au fost făcute lucrări în 2019, dacă mai e nevoie de îmbunătățiri, vom aloca banii necesari. Piatra s-a desprins dintr-o zonă pe unde se scurg torenții de apă, zonă care nu putea fi acoperită cu plasă. Mai sus e zona din rezervație, parc național, arie protejată, nu avem voie să facem lucrări”, declara ministrul citat de ProTV. Directorul general al CNADNR de la acel moment, Pistol Cristian Ovidiu Cătălin, afirma că: „Piatra ar fi căzut de la 60-70 de metri, deci cu mult deasupra zonei de protecție, de siguranță, prevăzută în sarcina noastră”.
În cadrul dosarului penal deschis după tragicul eveniment a fost dispusă efectuarea unei expertize tehnice care să clarifice unele aspecte, printre care, dacă reabilitarea DN66, pe zona Defileul Jiului, s-a realizat cu respectarea proiectului și Auditului de siguranță aprobat de CNAIR; dacă la locul producerii accidentului se puteau amplasa suplimentar alte dispozitive de protecție care să fi împiedicat pătrunderea pe drumul public a bucății de stâncă; dacă administratorul drumului trebuia să prevadă sau putea să prevadă necesitatea montării altor dispozitive de protecție.
Pe baza documentelor aflate la dosarul de urmărire penală, în septembrie anul trecut, la doi ani de la accident, doi experți tehnici au efectuat o expertiză ale cărei concluzii sunt cel puțin halucinante.
Concret, aceștia au menționat că elementele de protecție de pe Defileul Jiului au fost implementate în corelare cu practica inginerească și nu au fost identificate elemente lipsă care să se fi cerut în proiect, astfel că proiectul corespunde cu Auditul de siguranță aprobat de CNAIR. Cu toate acestea, ,,elemente imprevizibile, cum ar fi fenomene meteorologice extreme au creat un element de hazard prin dislocarea unei roci cu dimensiuni relative reduse care a ajuns pe partea carosabilă, trecând practic prin vegetația deranjată de vânt și ploi”.
Cu alte cuvinte, experții spun că, după fenomene meteo (în preziua accidentului fusese Cod Galben pe Defileul Jiului – n.r) vegetația e răvășită și nu mai poate susține eventualele pietre care se desprind de pe versanți, iar viața oricărei persoane care tranzitează șoseaua e la mâna destinului.
Experții continuă argumentația și susțin că ,,versantul vizibil este protejat cu plase ancorate care împiedică orice dislocare de roci”. Și, totuși, o rocă s-a desprins și a ucis un om!
Mai mult, continuă expunerea celor doi experți, ,,eliminarea oricărui risc este aproape imposibilă”, iar căderea de pietre este una dintre situațiile care ,,nu pot fi controlate în totalitate, indiferent câte investiții se fac pe un drum”.
Culmea, cei doi experți contrazic și declarațiile ministrului Transporturilor care spunea că vor fi alocate fonduri suplimentare pentru lucrări de punere în siguranță a traficului. ,,…în condițiile în care pe DN66 s-au investit fonduri multiple, probabil este greu de crezut că suplimentarea măsurilor de siguranță este o prioritate”. (!!!?)
Adică, dacă s-au investit sume uriașe pentru reabilitarea DN66 și pentru măsurile de siguranță, este greu de crezut că suplimentarea acestora ar fi o prioritate. În acest caz, experții ar trebui să răspundă și la o întrebare suplimentară: Dar viața e o prioritate? În final, experții au concluzionat că ,,desprinderea rocii cu dimensiunea precizată (relativ mică) care a penetrat practic vegetația răvășită în urma ploilor, reprezintă în opinia experților tehnici, subsemnații, un fenomen natural care ar fi fost imposibil de evitat și de anticipat”.
Claudiu Matei

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.