Complexul Energetic Oltenia furniza, marți, la ora redactării acestui articol, 14,43% din energia țării. În același timp, în carierele de lignit ale companiei, muncitorii luptă cu noroiul, cu lipsa drumurilor de acces și cu improvizații periculoase. Vocile lor, transmise prin înregistrări video și postări pe rețelele de socializare, sunt ignorate de șefii din cariere, conducerea companiei și chiar de liderii sindicali, angajați ca inspector sociali, care n-au mai călcat în cariere de luni de zile. Aproape 10 milioane de euro a alocat compania pentru piatra necesară refacerii drumurilor din cariere, însă licitația a fost anulată, iar pentru utilaje care să execute lucrări de amenajarea drumurilor există un contract uriaș, de anul trecut, însă acestea nu și-au făcut apariția în zonele cu probleme.
,,Nu mai putem să tăcem!”
Complexul Energetic Oltenia rămâne un pilon al securității energetice a României, dar imaginea producției stabile contrastează puternic cu realitatea din teren. În carierele de suprafață, fronturile de exploatare arată a fi abandonate: drumuri impracticabile, platforme neamenajate și angajați care nu pot ajunge la locurile de muncă din cauza noroiului. Minerii spun că, în multe locuri, mocirla depășește cizmele din cauciuc, iar utilajele care ar trebui să amenajeze drumurile nu există.
Înregistrări video și mărturii colectate de la angajați arată oameni care se încălzesc la sobe improvizate în care ard cărbune, în condiții care le pun în pericol sănătatea și siguranța.
,,Nu mai putem să tăcem”, spun muncitorii, care acuză lipsa intervențiilor și absența conducerii la fața locului. Potrivit angajaților, șefii nu au mai trecut prin cariere de luni de zile, iar liderii sindicali, angajați și ca inspectori sociali, nu ar fi intervenit pentru a remedia situația. Minerii acuză nu doar conducerea CEO, ci și pe așa zișii reprezentanți ai lor care ar trebui să le apere drepturile, sugerând un vid de responsabilitate. Într-o înregistrare video menționată de muncitori apare numele lui Emil Bârsanu, zis ,,Dodoacă”, lider de sindicat SMEO și consilier local AUR la Drăguțești.
Licitația pentru piatră, anulată
Documentele interne și procedurile publice arată că achiziția de piatră de carieră concasată, necesară pentru amenajarea drumurilor de acces, a fost lansată pe 13 octombrie, cu o valoare estimată la 1.024.000 de lei (205.000 de euro).
Procedura a fost anulată automat, iar relansarea a avut loc abia pe 7 noiembrie, așa că în cele patru sectoare miniere Roșia, Roșiuța, Tismana și Pinoasa nu există piatră pentru refacerea drumurilor de acces în cariere.
Contracte de milioane, intervenții inexistente
Anul trecut, CEO a încheiat un contract-cadru în valoare de 45.040.487 de lei (9 milioane de euro) cu o asociere de cinci firme pentru lucrări cu utilaje necesare pentru lucrări de curățirea și nivelarea fronturilor de lucru, lucrari tehnologice de ripări, prelungiri, scurtări de benzi transportoare şi alte lucrări de amenajare drumuri, execuţie de canale pentru scurgerea apelor de pe treptele de lucru, curățirea canalelor şi a jompurilor de la staţiile de evacuare a apelor. Cu toate acestea, utilajele nu au efectuat intervențiile necesare în carierele CEO.
Riscuri pentru angajați
Lipsa drumurilor de acces și a platformelor amenajate afectează direct procesul de extracție, în contextul în care excavatoare de mare capacitate nu pot fi poziționate corect, benzile transportoare nu pot fi întreținute, iar minerii sunt nevoiți să înlăture noroiul cu mâna pentru a le debloca. Pe termen scurt, aceste deficiențe reduc productivitatea, însă pe termen lung, ele cresc riscul de accidente, avarii costisitoare și expunerea angajaților la condiții de muncă periculoase.
George Constantin







































