Cartea «Popasuri muzicale», Ediţia a II-a, Editura «Printex», Craiova, 2025 – O carte despre o supremă dăruire profesională şi spirituală în descoperirea fenomenului muzical!

37

Pentru domnul profesor Marin Arcuş, din Rădineştii Gorjului, comuna Dănciuleşti, iubirea şi cultivarea muzicii reprezintă un act de mare cultură, «popasurile muzicale» constituind dovezi incontestabile de o supremă dăruire profesională şi spirituală în descoperirea fenomenului muzical! Apărută la Editura «Printex», Craiova, 2025, Cartea «Popasuri muzicale», Ediţia a II-a, se dovedeşte a fi o incursiune curajoasă, pertinentă şi competentă în aventura meditativă a muzicii preclasice şi clasice, reprezentată cu strălucire de către Johan Sebastian Bach, Franz Joseph Haydn, Romain Rolland, Wolfgang Amadeus Mozart şi alţii, pentru a continua cu aspectele relevante ale muzicii romantice în care au excelat Richard Wagner şi Potr Ilici Ceaikovski, pentru a evidenţia marea dispută wagneriană şi problema decăderii muzicii, autorul cărţii accentuând cu insistenţă asupra postromantismului muzical, pentru a-l evidenţia cu multă preţuire şi cu un sublim respect pe omul şi muzicianul George Enescu, descoperit în lumea muzicii şi în familie, pe meleaguri străine, profund marcat de nelinişte, glorie, suferinţe, reverie şi mit, pentru a cânta imnuri de slavă creatorului, interpretului şi pedagogului «de mare faimă internaţională, un sprijin real pentru mulţi muzicieni români şi străini», ceea ce înseamnă că domnul profesor Marin Arcuş dezvoltă şi amplifică o viziune enciclopedică asupra fenomenului muzical pe filiera diacroniei, pentru a lega arta muzicii cu estetica şi trăirea emoţională, aşa cum se întâmplă de multe ori în colindele noastre româneşti. Putem spune că un minunat om ca domnul Marin Arcuş îmbogățeşte și înfrumusețează cultura românească prin vocaţia pedagogică a domniei sale, venerabilul profesor amplificând comunicarea personală şi comunicarea socială, propunând chiar noi metode şi tehnici de lucru muzical și estetic cu copiii de toate vârstele, până la crearea de tehnologii muzicale devenite tradiționale. Cu toate acestea, tehnologiile muzicale progresive pe care le dezvoltă muzicienii care sunt incluşi în volum contribuie la dezvoltarea creativă a copiilor, la inițiativa și independența acestora, fiind, totodată, o verigă de legătură între generaţii. Ca urmare a dezvoltării activității de joc, până la sfârșitul copilăriei preșcolare, copilul de şcoală dezvoltă dorința de activitate evaluată social, care este principala condiție a activității educaționale. Scopul principal al jocurilor și al dramatizărilor este dezvoltarea gândirii muzicale și lingvistice a elevilor mai tineri, prin asimilarea cunoștințelor cheie despre muzică şi miracol în activitatea muzicală creativă, prin pătrunderea în esența artei muzicale. Aş ruga respectuos pe domnul profesor Marin Arcuş să se oprească într-un viitor studiu şi asupra muzicii bizantine, cea pătrunsă de incantaţii divine, cea care ne poate deschide perspectiva de a ne abate de la modelul tradițional care poate reprezenta un risc acceptat de către autor, iar, când acest risc este asumat, poate că implică impregnarea procesului de analiză a fenomenului muzical cu demersul narativ care confirmă faptul că educația devine o provocare în ansamblul pedagogiei contemporane, iar educația centrată pe diversitatea şcolilor şi a stilurilor muzicale trebuie să fie în atenția oricărui profesor de educație muzicală.

,,Impregnarea muzicii de idei literare îşi are riscurile ei”! (Marin Arcuş)
Poate că un cititor avizat al acestei cărţi demne de lectură, trebuie să trăiască în departamentul său de muzică cultă şi e bine să aprecieze teoria muzicală, fiindcă certificarea în muzică e atât de largă încât s-ar putea să credem că pe măsură ce căpătăm mai multă experiență, vom fi mai inspiraţi analişti ai unei asemenea cărţi care se propune pe sine prin autorul său, iar autorul se propune pe sine prin cărţile pe care le-a scris cu pasiune şi cu multă dăruire. Acesta este şi motivul principal pentru care îl respectăm pe autor, pornind chiar de la lista cărţilor pe care le-a scris cu sufletul inspirat de muza Eutherpe:
1.«Sate de moşneni la izvoarele pârâului Plosca», Tg.Jiu, Editura Centrului Judeţean al Creaţiei, Gorj, 1997
2.«Graiul locuitorilor din Rădineşti-Gorj», Craiova, Editura «Scrisul Românesc», Fundaţia Editura, 2006
3.«Ipostaze», Craiova, Editura «Scrisul Românesc», Fundaţia Editura, 2008
4.«Drum prin vremuri», Craiova, Editura «Sitech», 2011
5.«Şcoala Gimnazială ,,CORNELIUS RADU” Rădineşti», Craiova, Editura «Sitech», 2012 (în colaborare)
6.«Oameni şi întâmplări. Temă cu variaţiuni», Craiova, Editura «Sitech», 2014
7.«Câteva păreri», Ediţia I şi a II-a, Craiova, Editura «Sitech», 2017
8.«Tezaurul uman al Rădineştilor în vâltoarea celui de-al Doilea Război Mondial», Craiova, Editura «Sitech», 2018 (în colaborare)
9.«Muzeul Satului Rădineşti», Craiova, Editura «Sitech», 2019 (în colaborare)
10.«Promoţia ,,Prof. Ion Georgescu”», Craiova, Editura «Sitech», 2020
11.«Varietas delectat», Craiova, Editura «Sitech», 2021
12.«Minunile Eutherpei», Craiova, Editura «Sitech», 2021
13.«Profil de autor», Craiova, Editura «Sitech», 2022
14.«Atunci şi acum», Craiova, Editura «Sitech», 2023
15.«Popasuri muzicale», Craiova, Editura «Contrafort», 2024
16.«Popasuri muzicale», Ediţia a II-a, Craiova, Editura «Printex», 2025
Alte creaţii:
1.«Interfluvii», revistă anuală a «Societăţii Cultural-Ştiinţifice ,,Rădineşti-Gorj”» – 27 numere (1992-2025)
2.«Antologie şi prefaţă Ilie I. Arcuş, Cântece naţionale ostăşeşti», Tg. Jiu, Editura Centrului Judeţean al Creaţiei Gorj, 2000
3.«Antologie şi prefaţă Dumitru Gherghina, Florilegiu/ La stele», Craiova, Editura MJM, 2020
Profesor Vasile GOGONEA

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.