CFR Călători anulează 47 de trenuri. Două în Gorj

362

CFR Călători pregătește o nouă rundă de anulări de trenuri care va afecta serios transportul feroviar de călători în mai multe regiuni ale țării, inclusiv în județul Gorj. Într-o adresă semnată de directorul general Traian Preoteasa, transmisă pe 13 august către cei opt directori regionali, compania anunță anularea a 47 de trenuri, începând cel mai devreme din luna septembrie 2025.

Informația a fost făcută publică în urmă cu câteva zile. Este vorba atât despre trenuri InterRegio – cum este cel de pe ruta Brașov–București Nord –, cât și despre numeroase garnituri Regio și Regio-Express, care deservesc rute importante pentru navetiști și comunitățile locale.
Printre cele afectate se numără și trenurile R 2872 și R 2873 care leagă Târgu Jiu de Turceni, un segment vital pentru locuitorii din județul Gorj, ce folosesc zilnic această cale de transport spre muncă sau studii.
Conform informațiilor inițiale, decizia de anulare vine într-un context tensionat, în care CFR Călători nu are semnat un act adițional valabil pentru anul 2025 cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF). Din acest motiv, compania ar putea evita sancțiunile și penalizările financiare care, în mod normal, sunt aplicate pentru întreruperea curselor. CFR Călători solicită o compensație de aproximativ 2,4 miliarde de lei – aproape dublu față de suma stabilită de ARF –, mizând pe precedentul anului 2024, considerat de specialiști drept „un an de dezmăț bugetar” care a contribuit la criza actuală din sectorul feroviar.
Gorjul nu este singurul județ afectat. Sunt vizate și trenuri din Argeș, Dâmbovița, Giurgiu, Cluj, Alba, Bihor, Arad, Iași, Constanța și alte județe. În total, este vorba despre trenuri esențiale pentru mii de călători zilnici.

ARF aduce clarificări: Anulările nu sunt justificate
Ca reacție la informațiile privind anularea celor aproape 50 de trenuri, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a transmis un comunicat public în care respinge categoric decizia CFR Călători de a anula unilateral trenuri ce fac obiectul obligației de serviciu public. ARF precizează că orice modificare a serviciilor de transport feroviar (inclusiv anularea curselor) trebuie analizată, aprobată sau respinsă doar după o solicitare justificată a operatorului.
În prezent, Actul Adițional nr. 11 la Contractele de Servicii Publice se află în transparență decizională, iar ARF a organizat deja trei întâlniri de consultare cu operatorii, în lunile aprilie, mai și iulie 2025. În ceea ce privește bugetul, ARF subliniază că a solicitat Ministerului Transporturilor o suplimentare a fondurilor, dar până la această dată nu a primit un răspuns oficial, ceea ce limitează capacitatea sa de a asigura compensarea solicitată de operatori. Mai mult, ARF atrage atenția că nu este de acord cu suspendarea sau anularea trenurilor asumate prin contract, indiferent de contextul economic, și că nu poate fi considerată responsabilă pentru faptul că nu se acordă o compensație la nivelul solicitat de CFR Călători.
„ARF susține toate demersurile necesare pentru sprijinirea transportului feroviar public de călători și cooperarea cu toate părțile implicate, având în vedere că scopul final este oferirea unui serviciu de calitate publicului călător”, se arată în poziția oficială.
Sindicatele din domeniu avertizează că anulările ar putea genera un efect de domino: pierderea încrederii în transportul feroviar de călători, migrarea către transportul auto de tip microbuz și o creștere accentuată a exodului navetiștilor către alte soluții de mobilitate, mai costisitoare și mai puțin sigure. În lipsa unei înțelegeri clare între CFR Călători și ARF, pasagerii riscă să fie victimele unui conflict bugetar care le va îngreuna viața de zi cu zi, mai ales în zonele unde trenul este singura variantă viabilă de transport.
Izabella Molnar

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.