Farah Hasanain continuă să uimească prin performanțele sale la examenele de Bacalaureat din această vară, după ce în urmă cu doi ani nu știa o boabă de limba română.
După ce directorul liceului la care tânăra a învățat a prezentat performanțele uimitoare ale acesteia, acum și Farah a decis să vorbească cu jurnaliștii și să aducă explicații suplimentare despre rezultatele sale. Iar povestea ei începe în urmă cu doi ani, când, după izbucnirea războiului din Gaza, a decis să vină la Motru, unde se afla deja tatăl său, un frate și o soră mai mare. Mama sa, ea, o soră și un frate mai mic s-au stabilit aici fără să știe vreun cuvânt în limba română. Și, cu toate acestea, acum, la afișarea rezultatelor de la Bacalaureat, Farah a reușit să ia note la care mulți elevi români nici nu visează. Și, în plus, tânăra din Palestina mărturisește că ar fi putut lua o notă și mai mare dacă ar fi avut timp să citească toate cărțile care făceau parte din materia de liceu. Doar că ea a trebuit să învețe mai întâi limba română, o limbă pe care a descoperit-o în mare parte singură pentru că ajutoare nu a prea avut, la Motru neexistând o comunitate de palestinieni de la care să asimileze limba autohtonă, nu doar pe cea maternă. „A fost greu în Motru pentru că e un oraș foarte mic și nu am avut unde să învăț limba, de asta am încercat mereu să învăț singură, asta era singura soluție și cred că până la urmă am reușit. M-am folosit și de Google Translate, m-au ajutat și profesoarele mele și profesorii și colegii. Nu a fost ușor. L-am mai întrebat și pe fratele meu mai mare, care este student la Timișoara. Dacă ar fi fost aici poate mi-ar fi fost mai ușor”.
Notele pe care adolescenta le-a obținut la Bacalaureat sunt unele care pot fi considerate de excepție, ținând cont de contextul în care au fost obținute. O fată care fuge din calea războiului, învață limba română cum poate, iar acum reușește să obțină la matematică nu mai puțin de 9.10, deși ea a contestat și dorește un 9.50, care să îi fie de folos la admiterea de la Timișoara, pe care o va susține în curând, pentru a putea lucra apoi în domeniul IT. La fizică a avut de asemenea o notă bună – 8.20, în timp ce la română a obținut 6.55. Explicația din partea ei pentru nota de la română este simplă. „A fost greu la proba de română pentru că nu erau doar vorbe de limbă, ci și literatură, cultură, context, ani întregi de citit și eu nu am avut baza asta. La română a fost cel mai greu, literatura a fost străină pentru mine și din cauza asta am luat nota respectivă”, spune Farah.
Colegi de-ai acesteia, olimpici naționali la matematică, de exemplu, sunt uimiți și ei de performanțele pe care Farah le-a putut avea. Colegiul din Motru la care învață tânăra din Palestina este unul dintre cele mai bune din județ, cu elevi foarte bine pregătiți, iar Farah a trebuit să se integreze repede pentru a face față. La început, ea nu reușea să comunice bine nici cu profesorii săi, după cum recunoaște unul dintre aceștia. Acum, Alin Băncilă este mândru de eleva sa. El predă matematica, iar nota bună obținută de Farah îl bucură nespus. „Problema era că ea nu cunoștea limba română, nici eu nu știam altă limbă în care să pot comunica cu ea și, de aceea, la început, a fost mai greu. Dar a fost spectaculoasă evoluția ei în ceea ce privește limba și literatura română și iată și promovarea la bacalaureat la limba și literatura română. De prin clasa a XI-a, lucrurile au mers mult mai bine, după ce a început să învețe limba română. Acum nu am nicio emoție pentru admiterea ei la facultate. Sunt convins că primul an nu va fi deloc dificil pentru ea, iar pe următorii cred că îi va parcurge fără probleme”, a menționat fostul dascăl al tinerei din Palestina.
Gelu Ionescu







































