-M.S.B. Domnule profesor Vasile Gogonea, parcă m-aţi uitat, de când nu am mai stat de vorbă într-un dialog pe teme ale educaţiei, pentru că, iată, Ministrul Educației, Daniel David, a reacționat recent la observaţiile sindicatelor din învățământul preuniversitar, care l-au acuzat de «autoritarism», iar, eu, personal, ca om care am fost dedicat şcolii şi educaţiei şcolare, privesc atent declaraţia acestui ministru controversat, care spune: ,,Am remarcat cu surprindere reacția sindicatelor reprezentative din învățământul preuniversitar la unele declarații pe care le-am făcut în privința modernizării educației, considerându-le exemple de «autoritarism»”, transmite ministrul printr-un comunicat, mai ales că acesta insist, fiindcă vede sindicatele ca parte esențială a procesului democratic din sistemul educațional. De aceea, continuă: „Ca un democrat convins, cred că într-o democrație, rolul sindicatelor și dreptul lor la diverse forme de protest sunt fundamentale. Am spus acest lucru mereu, public, și am fost atent la astfel de mișcări și de solicitări în cadrul lor, în condițiile permise de legislație”, adaugă domnia sa, amintind că modernizarea educaţiei presupune implicarea tuturor actorilor și respinge interpretarea apelului său la reflecție ca pe o tendință autoritară!
-V.G. Domnule director Bădescu, ministrul David şi-a făcut un obicei în a vorbi declarativ despre modernizarea educaţiei, şi consideră că pozițiile diferite sunt firești într-o democrație, dar trebuie să fie însoțite de o comunicare bidirecțională, pentru că adaugă: ,,Colaborăm, ca organizații independente, dar avem și puncte de vedere diferite, comentariile și propunerile în acest proces trebuind să funcționeze bidirecțional, așa cum știm că se cade și se practică într-o democrație (sic!!!), de aceea, îi reasigur de respectul meu pentru organizațiile pe care le reprezintă, iar ministerul are deschidere completă pentru propuneri ale sindicatelor care să contribuie la buna funcționare și la modernizarea educației”, conchide ministrul Educației. Haideţi, acum, să ne gândim şi la faptul că unităţile de învăţământ oferă programe de studii în limbi de circulație internațională, iar, studiile de specialitate dezvoltă un sentiment de comunitate profesională pentru a dezvolta un mediu comun de cercetare și de învățare. Spațiile sunt dezvoltate astfel încât elevii și personalul să aibă posibilitatea de a interacționa în afara situațiilor de predare, având ca obiectiv progresul cunoașterii, concentrându-se pe cercetări relevante dezvoltării regionale. Astfel, evaluarea se face, în principal, pe baza relevanței competențelor dezvoltate, a angajabilității absolvenților în domeniul de studiu, a rezultatelor cercetării, a gradului de inovare și contribuție la progresul științei.
-M.S.B. Domnule profesor, acelaşi ministru spune că în contextul dezbaterilor despre programele şcolare aflate în consultare, oamenii trebuie să se obişnuiască cu «normalitatea» în societatea românească, declarând ritos: ,,Este vorba de faptul că avem în consultare publică un act normativ, un ordin de ministru. De aceea s-a implementat acest mecanism ca oamenii să se exprime, oamenii să aibă dezbateri, iar în final să ajungem la cea mai bună soluţie, doar că noi nu suntem obişnuiţi cu acest lucru”, a declarat ministrul Educaţiei, Daniel David, la un post de televiziune. Potrivit acestuia, unii oameni «nu cred că dezbaterea publică este făcută serios», iar, alţii «alunecă în controverse şi discuţii contondente, însă, nu este cazul», domnia sa considerând că este vorba despre un mecanism democratic absolut normal şi este bine că oamenii se exprimă, fiindcă, în final, toţi ne dorim să avem cel mai bun document. Ministrul David invocă faptul că opiniile specialiştilor vin din zona Academiei Române, din zona preuniversitară. Desigur, aceasta este o situaţie normală!
-V.G. Domnule director Sorin Bădescu, trebuie să vă mai spun că fiind întrebat care este punctul său de vedere în legătură cu programa la Limba şi literatura română şi cu controversele din jurul acesteia, Daniel David a răspuns: „Perspectiva mea este foarte simplă. Eu sunt ministrul Educaţiei şi cercetării, specialist în psihologie, nu specialist în Limba şi literatura română! (sic??!!). Ar fi anormal ca un ministru care nu este specialist în limba şi literatura română să aibă păreri, să-şi dea cu părerea despre conţinutul, despre programe, despre ordinea, despre opere, despre cronicari sau despre alte lucrări. După cum zic, ar fi anormal să-şi dea cu părerea şi un ministru sau un demnitar care este specialist în acest domeniu, pentru că, dacă eşti ministrul educaţiei şi cercetării, lasă-i pe specialişti să se exprime, pentru că dacă intervii şi tu şi începi să îţi împingi în faţă perspectiva, lucrurile nu sunt corecte! Dacă nu eşti specialist în domeniu, poţi distorsiona domeniul, dacă eşti specialist în domeniu, ajungi să nu mai încurajezi punctele de vedere diferite”, a declarat domnul ministru, uitând, parcă, de faptul că ministerul asigură, de asemenea, ca profesorul să participe în mod regulat la cursuri de formare continuă în centrele de formare pedagogică sau în centre de formare continuă acreditate. Dreptul de a preda în sistemul național de învățământ se menține prin participarea periodică la programe de formare continuă și la evaluări de specialitate organizate de Centrele de Formare Pedagogică, prin care se demonstrează actualizarea competențelor pedagogice și de specialitate!
-M.S.B. Domnule profesor Vasile Gogonea, să ştiţi că nu aş putea încheia dialogul nostru de astăzi, fără a menţiona un fapt care m-a stupefiat, prin care Daniel David, după ce a încurajat profesorii ca să se toarne unii pe alții, recomandă SESIZĂRILE anonime şi reaminteşte în acest sens instrumentele puse la dispoziţie de minister, tematicile antiviolenţă solicitate pentru Programul «Săptămâna altfel», prin introducerea «butonului roşu» şi a sesizărilor anonime. Ministrul David își reafirmă deschiderea pentru îmbunătăţirea acestora în funcţie de reacțiile primite din sistem şi din societate, referindu-se în mod concret la instrumentele puse la dispoziţie de minister, tematicile antiviolenţă solicitate pentru Programul «Săptămâna altfel», pentru a atrage atenţia asupra vulnerabilităților majore ce pot afecta societatea bazată pe cunoaștere, şi anume, analfabetismul funcțional care permite infiltrarea pseudoștiinței, generând conspirații şi abordări extremiste! (Va urma)
Profesor Mircea Sorin BĂDESCU,
Strâmba-Jiu, Turceni










































