Faliment internațional pentru un afacerist condamnat într-un dosar cu CE Oltenia

890

După ce filiala Grampet din Austria a intrat în faliment, locomotivele companiei deținute de omul de afaceri Gruia Stoica se întorc în România. Problemele întâmpinate pe piața austriacă, culminând cu pierderea dreptului de operare pe calea ferată din cauza datoriilor neachitate, au dus la falimentul oficial al Grampet Cargo Austria în decembrie 2023. Acum, locomotivele electrice din seria 1142, folosite anterior în Austria, își fac drum spre România, probabil pentru a fi casate, având în vedere incompatibilitatea lor cu rețeaua electrică locală, anunță publicația clubferoviar.ro.

După falimentul filialei Grampet din Austria, locomotivele grupului deținut de omul de afaceri Gruia Stoica se întorc acum în România.
Problemele companiei pe piața austriacă au ajuns la apogeu în 2023, când, spre deosebire de România, autoritățile feroviare din Austria nu au acceptat datoriile acumulate pentru utilizarea infrastructurii feroviare.
Gruia Stoica a pierdut dreptul de a opera pe calea ferată din Austria din cauza unei datorii de aproximativ 800.000 de euro.
În acest context, autorizația de utilizare a infrastructurii feroviare, cunoscută ca INV, a fost anulată la sfârșitul lunii iulie, iar certificatul de siguranță al companiei Grampet Cargo Austria (GCA) a expirat.
Principala activitate a companiei era transportul de zgură de la Moosbierbaum-Heiligeneich la Mistelbach, iar, ocazional, aceasta efectua transporturi de lemn deteriorat.
Anunțul a fost făcut de Schienen Control, autoritatea de reglementare austriacă.
INV reprezenta acordul care permitea unei companii să utilizeze infrastructura feroviară austriacă.
Pe lângă aceste dificultăți, Grampet Cargo Austria a intrat în faliment, o decizie pronunțată de un tribunal din Viena în decembrie 2023.
Problemele au început după ce Călin Grațian a fost îndepărtat din conducerea executivă, iar tribunalul vienez a convocat creditorii Grampet Group pentru a se înscrie la masa credală, scriu cei de la clubferoviar.ro.
În paralel, la granița dintre Austria și Ungaria, în zona Hegyeshalom, au fost observate mișcări de locomotive.
Locomotivele electrice din seria 1142, deținute de Gruia Stoica, revin acum în România, probabil pentru casare, datorită incompatibilității lor cu rețeaua electrică din țară. Potrivit unei postări pe Facebook a lui Kormos Bence, transportul include locomotivele 1142 656, 1142 630, 1142 663, 1142 696, 1142 646 și 1142 642. Se estimează că aceste locomotive vor ajunge în curând la granița de vest a României, cel mai probabil la Curtici, pentru a fi tractate pe teritoriul românesc.

Cărbunele din Gorj i-a adus o condamnare
Afaceristul Gruia Stoica a devenit cunoscut opiniei publice din Gorj în urmă cu un deceniu când a fost trimis în judecată de DNA pentru cumpărare de influență în legătură cu o licitație organizată de Complexul Energetic Oltenia. Potrivit rechizitoriului, la data de 22 ianuarie 2014, Gruia Stoica, persoană care controlează GFR SA, membră a grupului Grampet, i-a promis avocatului Doru Boştină că-i va da suma de 3 milioane euro pentru ca acesta să îşi exercite influenţa pe care a lăsat să se creadă că o are asupra directorului general al CFR Marfă (funcţionar public), pentru a-l determina să îşi încalce atribuţiile de serviciu şi să-i comunice preţul oferit de societatea pe care o conduce, la licitaţia din 29 ianuarie 2014, aşadar să divulge date confidenţiale.
Acest demers avea ca scop adjudecarea de către Gruia Stoica a contractului ce făcea obiectul licitaţiei, respectiv transport cărbune de la nivelul Complexului Energetic Oltenia. Doi ani mai târziu, în februarie 2016, omul de afaceri Gruia Stoica a fost condamnat la doi ani și șase luni de închisoare cu suspendare în acest dosar printr-o decizie definitivă luată de Înalta Curte de Casație și Justiție. În primă instanță, Gruia Stoica fusese condamnat la patru ani închisoare cu executare pentru săvârşirea infracţiunii de cumpărare de influenţă în acest dosar.
Izabella Molnar

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.