Groparul presei scrise: Poșta Română strivește ziarele locale sub povara tarifelor nesimțite

274

Cotidianul ,,Gorjeanul”, cea mai veche publicație din județul Gorj, este nevoit să tragă un semnal de alarmă grav: Poșta Română – prin politicile sale agresive și complet lipsite de considerație față de realitatea din teren – sufocă presa locală tipărită. De la 1 ianuarie 2025, respective 1 iulie a.c., creșterile de tarife impuse de Compania Națională Poșta Română S.A. pun în pericol însăși existența publicațiilor tipărite care mai ajung în casele românilor. Și în mod special, în casele gorjenilor.

Director școlit în America și Rusia, departe de realitatea de la noi
Actualul director general al Poștei Române, Valentin Ștefan, este omul din spatele acestor politici care calcă în picioare presa locală. Acesta ocupă funcții de conducere în cadrul companiei încă din anul 2020, însă experiența sa profesională anterioară este complet decuplată de realitatea economică din România. Potrivit CV-ului oficial, înainte de a ajunge în Poșta Română, Ștefan a lucrat exclusiv în companii din America de Nord și a urmat un parcurs educațional atipic pentru cineva care astăzi conduce o companie-cheie a statului român: Facultatea de Istorie – Universitatea București (2004–2008), Certificat de limbă rusă – Universitatea din Sankt Petersburg (2008–2009), M.A. în Studii Ruse și Est-Europene – UNC Chapel Hill, Carolina de Nord (2011–2013).
Pe scurt, un istoric cu diplomă americană ,,parfumată” cu aromă rusească, fără nicio experiență reală în economia românească, a ajuns să conducă una dintre cele mai importante companii din patrimoniul public românesc. Iar rezultatul se vede: o strategie financiară în care Poșta Română își face profitul pe spatele abonaților, al presei scrise și al patronilor care nu mai știu cum să continue să scoată un cotidian pe piață în aceste condiții, să achite costurile de tipărire către tipografie, să păstreze locurile de muncă și să ducă mai departe informația în casele oamenilor.

Distribuție tot mai scumpă pentru ziarele locale
Începând cu 1 ianuarie 2025, Cotidianul Gorjeanul a fost forțat să majoreze costurile abonamentelor. De ce? Pentru că Poșta Română a decis, arbitrar, să crească tarifele de distribuție cu 0,75 lei/exemplar (fără TVA) – o sumă uriașă raportată la prețul unui ziar. De altfel, de la 1 iulie a.c., comisionul perceput pentru distribuirea unui singur exemplar de ziar s-a majorat la 1,05 lei fără TVA, existând voci care susțin că din ianuarie anul viitor acesta se va duce spre 1,5 lei. Și comisionul perceput la contractarea abonamentului a crescut de la 1 august 2025 la 8,47 lei per unitate contractată.
Așadar, Poșta Română impune presei locale tarife ca pentru servicii premium, în timp ce calitatea serviciului rămâne aceeași: distribuție lentă, erori frecvente, poștași care nu duc ziarul zilnic la porțile oamenilor, lipsă de transparență și o relație tot mai rece cu editorii de presă.

Poșta Română: cifrele arată profit, dar pe spatele cui?
Potrivit unui articol recent publicat de Termene.ro, Poșta Română a raportat în 2024 cele mai bune rezultate financiare din istoria recentă: Profit brut: +387% față de 2023; Profit net: +396% – adică de la 14,3 milioane lei în 2023 la 70,7 milioane lei în 2024; Cifra de afaceri: 1,718 miliarde lei (+10% față de anul precedent); Reducerea datoriilor: de la 1,45 miliarde la 573 milioane lei (aproape 900 de milioane de lei șterse într-un an); Reducerea personalului: cu peste 5.000 de angajați din 2014 până în 2024
Dar acest miracol financiar se face pe spinarea cui? Pe spinarea presei locale, a cititorilor din mediul rural și a seniorilor care încă primesc informația în format tipărit. Poșta Română nu este un Amazon al serviciilor poștale – este încă o companie cu mii de oficii rurale, care trăiește în bună parte din contractele cu statul și distribuie prestații sociale. Iar în loc să fie un pilon al statului, devine un călău al celor care nu au trecut la ,,digitalizare”.

Presa locală nu este un moft. Este un drept
Într-un județ ca Gorjul, unde mulți dintre sutele de abonați ai noștri sunt persoane în vârstă, pensionari sau locuitori din mediul rural, ziarul tipărit nu este un lux – este una dintre puținele surse de informare locală, de cultură și de apartenență.
Poșta Română, în loc să susțină această formă de jurnalism, o taxează agresiv, urmărind doar profitul contabil, nu misiunea socială.
Cotidianul ,,Gorjeanul” nu cedează. Dar nu putem lupta singuri. Cotidianul ,,Gorjeanul” a ales, în ciuda presiunii, să continue tipărirea și distribuția ziarului, chiar dacă cea mai mare parte din costurile crescute sunt suportate de patronat, nu de abonați. Nu este o decizie ușoară, dar este o decizie de onoare.
Îi întrebăm însă pe cei care conduc Poșta Română:
În ce fel ajută România ca prețul unui abonament să includă peste 8 lei taxă de contract, peste 1 leu pe exemplar la distribuție și TVA în creștere?
Cât mai poate supraviețui o presă locală sufocată de tarife impuse de un distribuitor public?
Unde este politica națională de sprijinire a presei scrise, în special în zonele unde digitalul nu a pătruns?
,,Gorjeanul” rămâne momentan alături de cititorii săi, dar refuză să tacă în fața unei nedreptăți flagrante. Nu putem privi cum groparii presei scrise pun cruce unei tradiții jurnalistice care durează de zeci de ani. Vom continua să spunem lucrurilor pe nume, chiar dacă acest lucru deranjează. Poșta Română trebuie să înceteze să trateze presa tipărită ca pe un client captiv, și să redevină ce a fost cândva: un partener al comunității.
Izabella Molnar

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.