În curgere, egoismul din gros a pătruns din nou nu numai în masa simplilor creştini, dar chiar şi la servirea sfintelor noastre Altare, unde de sigur că au luptat să se ridice, pentru privilegiu şi prestigiu, foarte mulţi dintre precupeţii aceştia de situaţiuni, precum în apus mai ales, unde creştinismul a fost foarte mănos şi foarte puternic şi în privilegiu şi în prestigiu, egoismul a făcut adevărate ravagii,
începând de la încreştinarea barbarilor şi până spre finalul evului mediu; căci în loc de „iertarea păcatelor”, cum le striga de la înălţimea învăţăturii şi a pietăţii lui Bernard de Clairvaux, conducătorii sufleteşti ai lumii creştine apusene s-au apucat „să împartă moştenirile” între credincioşi, cum le apostrofează tot Clairvaux, adică să urmărească cotropirea lucrurilor lumeşti şi sub raportul politic şi sub cel economic. Dar egoismul laic al barbarilor de curând încreştinaţi veghea însă şi el la rândul lui din adâncul sufletesc, încă necreştin îndeajuns, al atâtor popoare apusene. Şi când egoismul acesta laic, abia domolit, al atâtor popoare şi-a dat seama, că înfrânarea şi lepădarea de sine, cu care îl legaseră cei ce îl propovăduia pe Isus Hristos, erau nu virtuţi cu adevărat rupte din sufletul şi din viata propovăduitorilor lor ci fâşii de cuvinte, pentru legarea la ochi a gloatelor de speculat în Hristos, le-a dispreţuit pe aceste virtuţi, şi a ieşit pe faţă la lupta împotriva lor, cu toată vigoarea pe care i-o sporise repaosul forţat, în care fusese ţinut prin recenta lui convertire şi cu toată furia pe care înşelăciunea i-o aprinsese.






































