Trei angajați ai Complexului Energetic Oltenia (CEO), Dragoș Pârjol (29 ani), Constantin Negoiță (38 ani) și Gheorghe Vîlceanu (48 ani), și-au pierdut viața, la data de 17 ianuarie 2023, în Cariera Jilț Sud, într-un accident de muncă șocant. Zece alți mineri au fost răniți, iar întrebările legate de siguranța angajaților au explodat, la acea vreme, însă s-au stins ușor, cu trecerea timpului. Parchetul de pe lângă Judecătoria Motru a deschis un dosar penal (nr. 29/P/2023), invocând săvârșirea a cel puțin două fapte penale: ucidere din culpă și vătămare corporală. După un an și jumătate, în iulie anul trecut, Judecătoria Motru a dat un ultimatum: șase luni pentru finalizarea urmăririi penale. Termenul a expirat în ianuarie 2025, fără rezultat. A urmat un blocaj procedural incredibil: familiile nu au putut contesta din nou durata anchetei timp de 6 luni, până zilele trecute, pe 11 iulie 2025. Au trecut peste 900 de zile de la tragedie, iar ancheta penală este tergiversată și familiile celor trei bărbați morți încă își strigă durerea, în vidul unui sistem judiciar blocat, complice prin inacțiune.
Pe 17 ianuarie 2023, în jurul orelor 13,15, în cariera Jilț Sud, un autovehicul care transporta muncitori spre sediul sectorului 15, la finalizarea unor lucrări de mentenanță la un excavator, s-a lovit de un cap de pod care traversa o bandă transportoare, și s-a răsturnat. Trei bărbați au decedat pe loc, iar alți zece au fost răniți.
La scurt timp după accident, Corpul de Control al Ministerului Energiei a dispus Directoratului CEO efectuarea unei cercetări disciplinare și a indicat persoanele care nu și-au îndeplinit atribuțiile, însă despre rezultatul acelei cercetări, sau dacă aceasta a fost efectuată, nu se cunosc amănunte.
Vehiculul groazei: Defecțiuni grave și transport ilegal de persoane
Inspecția Muncii a finalizat cercetările după aproximativ cinci luni de la producerea accidentului, iar concluziile raportului sunt devastatoare: CEO este vinovată pentru starea drumului industrial, acoperit cu noroi și neamenajat; Uzina Rominex SRL este vinovată pentru punerea la dispoziție a unui vehicul cu deficiențe tehnice; Vehiculul nu era autorizat pentru transportul de persoane sau materiale periculoase; Programul de exploatare trimis de CEO conținea prevederi pentru construirea drumurilor, dar fără detalii privind întreținerea. Mai mult, programul a fost transmis către Jilț Sud abia pe 25 ianuarie, după accident.
Autovehiculul folosit pentru transportul minerilor a fost pus la dispoziție de firma Uzina Rominex SRL. Mai exact, autovehiculul GJ38SCS, folosit pentru transportul muncitorilor, era destinat transportului de marfă, și nu era omologat pentru transportul de persoane, avea frâne defectuoase (coeficient de frânare sub 43%), era echipat cu anvelope uzate și crăpate, avea defecțiuni grave la sistemul de direcție și frână și transporta materiale periculoase (tuburi de oxigen) fără licență. Contractul de închiriere dintre CEO și Uzina Rominex SRL expirase pe 31 decembrie 2022, totuși, în ianuarie 2023, autoutilitara continua să transporte persoane, potrivit documentului elaborate de Inspecția Muncii.
Investigațiile ulterioare au arătat că în dosarul penal apar numele lui Doru Dancău, fost șef al UMC Jilț, pensionat între timp, Sorin Grecu, fost șef al Carierei Jilț Sud, Mihăiță Tămîși, șef de schimb, Alin Cosmin Smeu, șef de secție. De asemenea, în dosar apare și Florin Anghelescu, șoferul autovehiculului implicat în accident, dar și Victor Sorin Tivig, administratorul firmei Uzina Rominex SRL, cea care deținea autovehiculul, și firma însăși.
Justiție încremenită, termene expirate, contestații blocate, durere ignorată!
Familiile victimelor trăiesc în agonie, nu doar din cauza pierderii dureroase, ci și din pricina unei anchete care bate pasul pe loc. Dosarul penal, deschis pentru ucidere din culpă și vătămare corporală din culpă, se află încă în cercetare la Parchetul de pe lângă Judecătoria Motru și nicio persoană nu a fost trimisă în judecată.
În iulie 2024, Judecătoria Motru a admis contestațiile familiilor împotriva tergiversării urmăririi penale și a impus un termen de șase luni pentru finalizarea anchetei.
Termenul a expirat pe 11 ianuarie 2025. Parchetul nu a finalizat cercetările la termenul fixat de instanță. Familiile nu au putut formula însă o nouă contestație până la 11 iulie 2025, interval în care instanța le-a impus tăcere, în loc de justiție. De abia acum, aceștia pot relua demersul, într-un dosar în care vinovații se ascund sub umbrela procedurilor împotmolite și a intereselor nespuse.
Tergiversarea dosarului nr. 29/P/2023 este o insultă cruntă la adresa vieții omenești și o pată pe obrazul unei justiții care pare să ignore exact ce ar trebui să apere.
Familiile nu cer privilegii, cer adevărul și li se răspunde cu tăcere, neputință și amânare.
Claudiu Matei







































