Tensiuni în educație: „Nu e doar supărare, ci frustrare acumulată”

4

Tensiunile dintre Ministerul Educației și organizațiile sindicale cresc după declarațiile ministrului Daniel David, care a afirmat recent că protestele din școli ar reprezenta doar „stări de supărare”, limitate la „zona sindicală”. Declarația a provocat reacții dure din partea Federației Sindicatelor Libere din Învățământ și a Federației „Spiru Haret”, care acuză ministerul că minimizează problemele reale cu care se confruntă sistemul de educație.

Într-un comunicat comun, cele două federații susțin că ministrul reduce nemulțumirile angajaților la emoții trecătoare, ignorând efectele profunde ale Legii nr. 141/2025 asupra școlii românești.
„Acest mod de a descrie situația actuală din învățământ denotă nu doar o lipsă gravă de înțelegere a realității școlii românești, ci și o încercare periculoasă de a discredita vocea celor care avertizează asupra efectelor dezastruoase ale Legii nr. 141/2025 («Legea Bolojan»). Prin acest act normativ, Guvernul și Ministerul Educației și Cercetării au destabilizat un sistem deja fragil, transformându-l într-o improvizație ale cărei victime sigure sunt elevii și profesorii. Ceea ce ministrul numește simplist «supărare» este manifestarea unei frustrări acumulate”, spun sindicaliștii.
Aceștia afirmă că măsurile recente au lovit direct în „fundamentul sistemului”, prin creșterea normei didactice, mărirea numărului de elevi la clasă, reducerea veniturilor din plata cu ora, comasarea unităților de învățământ și impredictibilitatea administrativă.

„O situație imposibilă”
„S-a creat o situație imposibilă. Vorbim despre o suprasolicitare reală, despre scăderea vizibilă a atractivității profesiei didactice și despre pierderea condițiilor minime pentru un act educațional de calitate. A afirma că «le va trece supărarea» înseamnă a trata cu superioritate și cinism o categorie profesională deja împovărată și umilită”, mai spun federațiile sindicale. Ele resping și ideea că doar liderii sindicali ar fi afectați, precizând că problemele sunt semnalate de profesori, de părinți, elevi și de specialiști din afara sistemului, care vorbesc despre un regres major în sistemul de învățământ.
„Prezentarea sindicatelor ca un grup izolat contravine misiunii unui ministru al educației, care ar trebui să valorizeze dialogul social, nu să îl antagonizeze. Constatăm că domnul ministru a ales să folosească expertiza de psiholog și a transformat-o într-o armă politică de tip «dezbină și cucerește». Încercarea domniei sale de a reduce criza sistemică la o simplă «stare emoțională» sau «supărare» trecătoare, nu este altceva decât o tehnică manipulatoare menită să fragmenteze solidaritatea corpului didactic și să inducă ideea falsă că problemele sunt doar în mintea liderilor sindicali. Domnule ministru, vedeți că, după atâta dezbinare, s-ar putea să nu mai aveți ce să cuceriți!”, mai spun sindicaliștii, care îl acuză pe ministru că invocă analfabetismul funcțional în timp ce promovează politici contrare recomandărilor europene, precum aglomerarea claselor.
FSLI și FSE „Spiru Haret” îi solicită ministrului David să renunțe la minimalizarea problemelor și Guvernului să corecteze măsurile care, în opinia lor, afectează grav calitatea educației. Ambele federații anunță că vor continua să apere drepturile cadrelor didactice și să susțină o școală publică „puternică, stabilă și orientată spre elev”.
I.I.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.