Transportul cărbunelui CE Oltenia, în prim-plan: trei giganți feroviari se bat pe un contract de peste 33 milioane de lei

184

Trei dintre cei mai importanți jucători din transportul feroviar de marfă și anume CFR Marfă, Carpatica Feroviar și Grup Feroviar Român (GFR) se luptă pentru câștigarea unui contract de transport de cărbune către termocentrala de la Turceni, în valoare de 33,83 milioane de lei. Informațiile au fost făcute publice de publicația Club Feroviar, care semnalează o competiție cu implicații majore pentru piața feroviară din România.

Licitația, lansată de Complexul Energetic Oltenia (CEO), vizează derularea transporturilor pe o perioadă de 15 luni, iar termenul limită de depunere a ofertelor a fost marți, 21 octombrie 2025. Evaluarea propunerilor va fi finalizată până la 30 decembrie, urmând ca în funcție de rezultat, unul dintre operatori să asigure fluxul zilnic de aprovizionare cu cărbune pentru centrala energetică.
În competiție intră și Carpatica Feroviar, compania nou înființată care a preluat o parte din patrimoniul CFR Marfă. Cu un parc impresionant – 6.450 de vagoane de marfă și 200 de locomotive, conform declarațiilor recente ale directorului general Daniel Apostolache, compania își propune să devină un actor principal în domeniul energetic. Totuși, proiectul său este încă în plină formare. Carpatica Feroviar se află în proces de recrutare de personal, ceea ce ridică semne de întrebare privind capacitatea reală de a derula un contract de asemenea anvergură încă din 2026. În tabăra adversă, CFR Marfă deține avantajul experienței și al personalului calificat, dar este apăsată de problemele financiare cronice. Compania de stat se confruntă cu riscul reintrării în insolvență sau chiar lichidare, iar CE Oltenia solicită garanții ferme că operatorul va putea duce la bun sfârșit contractul. Ironia situației este că, potrivit acordului semnat între România și Comisia Europeană, Carpatica Feroviar ar urma să înlocuiască definitiv CFR Marfă, ceea ce ar putea duce la denunțarea contractului dacă vechea companie îl câștigă, dar ulterior încetează activitatea.

GFR – partener și rival
A treia companie înscrisă, Grup Feroviar Român (GFR), controlată de Gruia Stoica, adaugă o notă de paradox acestei licitații. GFR este partener al CFR Marfă în Rolling Stock Company (RSCO), o societate mixtă prin care se gestionează vagoane și material rulant. Surse citate de Club Feroviar susțin că GFR nu deține suficiente vagoane de cărbune pentru a executa contractul CE Oltenia și că ar putea apela chiar la vagoanele închiriate de la RSCO, deci indirect, la materialul rulant al propriului competitor. O asemenea situație ar fi nu doar neetică, ci și potențial scandalosă din perspectiva conflictului de interese.
Potrivit cerințelor CE Oltenia, ofertanții trebuie să asigure o capacitate de transport de până la 14.000 de tone pe zi – echivalentul a șapte trenuri complete în 24 de ore. Ofertele sub 9.000 de tone/zi nu vor fi acceptate. Totodată, operatorii trebuie să dețină cel puțin 490 de vagoane tip FALS, zece locomotive electrice și trei locomotive diesel pentru manevre.
Izabella Molnar

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.