Doar unul din zece adolescenți mai citește zilnic, arată cel mai recent studiu realizat de World Vision România. Deși 91% dintre tineri recunosc că lectura este importantă pentru dezvoltarea personală, aproape jumătate dintre ei nu au pus piciorul într-o bibliotecă în ultimele trei luni.
Pentru a schimba această realitate, World Vision România și NEPI Rockcastle lansează a cincea ediție a campaniei „Dăm aripi educației”, care ajunge și în județul Gorj, prin librăria Cărturești din Shopping City Târgu Jiu.
Campania își propune să ofere copiilor din mediul rural acces la cărți relevante, actuale și potrivite vârstei lor. Până pe 23 octombrie 2025, vizitatorii Cărturești din Târgu Jiu pot dona o carte din lista special pregătită de World Vision, iar aceasta va fi direcționată către școlile din județ și alte comunități rurale fără biblioteci sau cu fonduri insuficiente.
Din 2021 până astăzi, campania a dus mii de volume în școli din mediul rural, acolo unde pentru mulți copii acestea au fost primele cărți cu care au intrat în contact.
„Cum citesc adolescenții în 2025”
Rezultatele studiului „Cum citesc adolescenții în 2025”, realizat de World Vision România, scot la iveală o discrepanță majoră între dorința de a citi și posibilitatea reală de a avea acces la cărți.
„Deși 91% dintre adolescenți spun că lectura este importantă sau foarte importantă pentru dezvoltarea lor personală, aproape jumătate (49%) recunosc că citesc mai rar decât o dată pe săptămână. Doar 8,2% citesc zilnic, iar 28,5% de câteva ori pe săptămână. Aproape 20% dintre respondenți nu citesc deloc”, arată datele studiului.
Accesul la resurse rămâne un obstacol major. Un sfert dintre adolescenți au acasă mai puțin de 10 cărți, iar peste jumătate (52,5%) nu au mers niciodată la bibliotecă în ultimele trei luni. Deși 9 din 10 tineri declară că au acces la o bibliotecă școlară sau publică, doar 1,2% spun că o vizitează de mai multe ori pe săptămână. În lipsa unei biblioteci funcționale, mulți își iau cărțile din librării online (50,9%) sau fizice (38,4%), dar și de la prieteni ori familie (34,8%). Totuși, doar 18,5% își permit să cumpere cărți foarte des cu banii lor, în timp ce 27% spun că reușesc să facă acest lucru doar rareori.
Atunci când reușesc să citească, adolescenții aleg în special romane de aventură și acțiune (60,7%), fantasy și SF (43%) sau clasice (42,4%). O parte dintre ei preferă dezvoltarea personală (25,7%), benzile desenate și manga (20,9%) ori biografiile și istoria (11,6%). Poezia atrage 10,8% dintre respondenți.
Competiția pentru atenția adolescenților vine mai ales din mediul digital. În medie, ei petrec între 2 și 3 ore pe zi pe rețele sociale precum TikTok și Instagram, în timp ce aproape o treime citesc cel mult 30 de minute pe zi. Filmele și serialele sunt, de asemenea, o activitate zilnică pentru majoritatea, iar jocurile video atrag peste 45% dintre respondenți. Chiar și așa, lectura nu este abandonată complet: aproape 30% dintre adolescenți citesc între 30 și 60 de minute pe zi, iar 16,7% alocă chiar una-două ore zilnic pentru o carte.
Experiența lecturii este apreciată pozitiv, dar nu întotdeauna pusă pe primul loc. Dacă scroll-ul pe social media primește o medie de 7,2 puncte din 10 ca nivel de atractivitate, filmele și serialele ajung la 7,9, iar lectura se plasează între acestea, cu o medie apropiată.
Mai mult de jumătate dintre adolescenți (59,9%) declară că preferă cărțile tipărite, în timp ce doar 11,8% citesc pe ebook-uri, iar 4,2% pe audiobook-uri.
În ceea ce privește motivația, adolescenții citesc în special din curiozitate personală (60%), dar și la recomandarea prietenilor (40%). Rețelele sociale și influencerii au, de asemenea, un rol semnificativ, fiind menționați de aproape 29% dintre respondenți.
În același timp, două treimi dintre adolescenți spun că și-ar dori să primească cărți printr-o campanie de donații. Campania „Dăm aripi educației” vine ca un răspuns direct la această nevoie, aducând mii de volume în școli din toată țara, inclusiv din Gorj.
Cum te poți implica
Până pe 23 octombrie, mergi în Târgu Jiu la librăria Cărturești din Shopping City și alege o carte din selecția campaniei. O lași la casă, iar World Vision România se va asigura că ajunge la copiii din școlile fără biblioteci sau cu biblioteci insuficient dotate.
Cei care preferă să se implice online pot cumpăra o carte din selecția campaniei. În plus, pentru fiecare patru cărți donate, Cărturești adaugă încă o carte pentru copii.
Lista de titluri selectate este adaptată nevoilor copiilor și adolescenților și este disponibilă și online.
World Vision România este o organizație care sprijină copiii, familiile și comunitățile vulnerabile prin programe de educație, ajutor umanitar și dezvoltare, având ca scop principal asigurarea bunăstării copilului, indiferent de religie, rasă, etnie sau gen.
I.I.









































