Firma care deținea ,,tancheta morții”, implicată în accidentul mortal de la Jilț Sud, partenera de milioane de euro a CEO!

413

Trei oameni au murit, zece au fost răniți grav, iar durerea familiilor lor rămâne fără alinare, în lipsa unui final de anchetă. În ianuarie 2023, un vehicul defect, aparținând Uzinei Rominex SRL, s-a răsturnat în cariera Jilț Sud. Fusese folosit ilegal pentru transportul de muncitori, pe un drum neamenajat din cariera minieră, acoperit de noroi. Ce ar fi trebuit să urmeze era firesc: o rupere definitivă de parteneriate, sancțiuni ferme și recunoașterea responsabilității. Dar ceea ce s-a întâmplat în realitate frizează orice logică – Complexul Energetic Oltenia (CEO), în loc să întrerupă relația cu furnizorul ,,tanchetei morții”, a continuat să alimenteze firma cu contracte de milioane de lei sau de euro, depinde de conversie.

Accidentul din 17 ianuarie 2023 a fost doar începutul unei povești în care moartea pare să fi fost trecută în plan secund, în timp ce fluxul financiar dintre CEO și Uzina Rominex SRL a crescut exponențial. Pe fondul unei anchete devastatoare realizată de Inspecția Muncii, în care au fost identificate defecțiuni majore ale vehiculului, lipsa licenței pentru transportul de persoane și materiale periculoase, și utilizarea ilegală a unui autovehicul destinat transportului de marfă, CEO nu a emis niciun document constatator care să permită excluderea firmei din procedurile de achiziție publică. Deși Legea 98/2016 permitea o astfel de măsură, în cazul încălcării grave a obligațiilor contractuale, compania a ales tăcerea. Și colaborarea pe mai departe cu societatea, evident.
Ce a urmat este halucinant. La doar două săptămâni după accident, CEO a semnat cu Uzina Rominex un contract de 1,1 milioane de lei pentru închirierea de vehicule de transport marfă cu șofer, repartizate pe 11 loturi în mai multe puncte de lucru. În aceeași perioadă, alte două loturi au fost atribuite prin negociere directă, în valoare de 334.000 lei. Firma implicată în tragedie nu doar că nu a fost sancționată, ci a fost reangajată pentru aceleași tipuri de servicii care au dus la accidentul mortal.
Și lista continuă: CEO a achiziționat piese de uzură pentru mori, piese pentru excavatoare, piese de schimb pentru mori de cărbune, și servicii de reparații, toate de la Uzina Rominex SRL. În luna mai 2023, aceeași firmă a fost contractată din nou pentru activități de transport și mentenanță în cariere, exact genul de servicii care se derulau în ziua fatidică de 17 ianuarie. Valoarea acestor noi contracte? Peste un milion de lei.
Pe parcursul anului 2023 și începutul lui 2024, CEO a continuat să atribuie firmei Uzina Rominex sume considerabile: 822.000 lei pentru cuple utilaje miniere, 653.000 lei pentru role de bandă, 1,6 milioane lei pentru piese reductoare în asociere, 654.000 lei pentru reparații cupe excavator. Mai mult decât atât, în noiembrie 2023, CEO a acordat un contract de 10,4 milioane de lei pentru închiriere de utilaje și echipament de construcții, unde Uzina Rominex era liderul asocierii.
De parcă tragedia nu ar fi existat, CEO a continuat să finanțeze Uzina Rominex SRL cu milioane pentru transport mixt de persoane și materiale (2,8 milioane lei), alte loturi în asociere (3,3 milioane lei), și până la finalul anului, un acord-cadru consistent pentru închirierea de autovehicule, cu 3,4 milioane lei adjudecați individual și peste 1,4 milioane, în asociere.
Faptul că o firmă direct implicată într-un accident mortal, care a pus la dispoziție un vehicul neconform, fără licență, și cu deficiențe grave, continuă să beneficieze de încrederea și fondurile unei companii de stat, ridică semne dureroase despre responsabilitatea instituțională și, dacă e s-o numim mai plastic, morala pierdută a achizițiilor publice. În locul sancțiunii, a venit recompensa. În locul măsurii corective, a venit continuitatea.
În final, povestea tanchetei morții de la Jilț Sud nu este doar despre un vehicul care nu ar fi trebuit să transporte vieți, este despre cum sistemul a continuat să meargă mai departe, ca și cum moartea n-ar fi fost decât o virgulă într-un contract.
Și ca informațiile să fie complete, trebuie adăugat faptul că firma, cu sediul în București, a încheiat anul 2023 cu o cifră de afaceri de peste 90 de milioane de lei și un profit de peste 1,2 milioane lei, iar anul trecut, a derulat afaceri de 80 de milioane de lei, mare parte dintre acestea cu CEO și a generat un profit de 1,4 milioane de lei. O performanță economică care pare construită pe o fundație de compromisuri și o tragedie ignorată inclusiv de organele judiciare. Trei morți și zece răniți par a fi devenit cifre uitate într-un dosar închis, în timp ce milioane continuă să curgă din conturile companiei de stat în buzunarele unei firme al cărei trecut ar fi trebuit să stingă orice viitor contractual.
George Constantin

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.