Revoluție în transportul feroviar: trenuri la oră fixă și la Târgu Jiu

471

* Târgu Jiu intră pe harta mobilității moderne: trenuri la intervale regulate prin sistemul de mers cadențat

Locuitorii din Târgu Jiu vor avea, în curând, acces la un transport feroviar modern și previzibil, prin introducerea trenurilor de mers cadențat, parte a unui proiect național amplu derulat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF). Proiectul vizează îmbunătățirea conexiunilor feroviare în jurul marilor orașe din România și marchează o schimbare semnificativă în modul în care sunt gândite și operate trenurile de navetă și cele interurbane. ARF a desemnat drept câștigătoare asocierea dintre TTL PLANNING SRL (România) și SYSTRA SA (Franța), una dintre cele trei asocieri participante în cadrul procedurii de achiziție publică pentru serviciile de elaborare a documentațiilor tehnico-economice. Achiziția este parte a proiectului „Îmbunătățirea mersului de tren prin introducerea trenurilor de mers cadențat în jurul orașelor mari din România” (cod SMIS 311109), cofinanțată de Uniunea Europeană prin Fondul European de Dezvoltare Regională, în cadrul Programului Transport (PT) 2021–2027. După evaluarea ofertelor și încărcarea raportului final în platforma SICAP, procedura a intrat în etapa de validare, urmând ca semnarea contractului să aibă loc după expirarea termenului de contestații.

Ce înseamnă mers cadențat
Sistemul de mers cadențat presupune ca trenurile să circule la intervale regulate, bine stabilite, într-un orar previzibil – de exemplu, la fiecare 30 sau 60 de minute – similar transportului public urban. Acest sistem este esențial pentru navetiști și pentru cei care folosesc trenul zilnic și va înlocui mersul actual, considerat ineficient și dificil de anticipat.
În cazul Târgu Jiului, acest lucru înseamnă o conectare mai bună cu rețeaua feroviară regională, mai multe trenuri, la ore fixe și clare, și un transport mai rapid, mai accesibil și mai atractiv.
Proiectul „Îmbunătățirea mersului de tren prin introducerea trenurilor de mers cadențat în jurul orașelor mari din România” (cod SMIS 311109), cofinanțat de Uniunea Europeană prin Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), are o valoare de aproape 19 milioane de lei și o durată de implementare de 24 de luni. Obiectivul său este clar: modernizarea transportului feroviar pentru a răspunde cererii reale de mobilitate a populației, mai ales în zonele urbane și periurbane. Documentațiile tehnico-economice vor include: colectarea de date de trafic prin chestionare privind fluxurile de călători; modelarea mobilității la nivel local și regional; analiza infrastructurii existente și a capacității rețelelor feroviare; simularea costurilor și veniturilor aferente serviciilor propuse; configurarea exactă a mersului de tren pentru fiecare oraș; definirea Obligației de Serviciu Public (OSP), care va garanta operarea trenurilor pentru o perioadă de cel puțin 10 ani.

Târgu Jiu, inclus printre polii de dezvoltare
Lista orașelor vizate de acest proiect este lungă și include atât capitale de județ, cât și polii principali de dezvoltare urbană. Târgu Jiu este menționat explicit în această listă, ceea ce confirmă importanța sa strategică în rețeaua de transport național și potențialul său de conectivitate regională. Restul orașelor vizate sunt: București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Constanța, Craiova, Brașov, Galați, Ploiești, Oradea, Brăila, Arad, Pitești, Sibiu, Bacău, Târgu Mureș, Baia Mare, Buzău, Botoșani, Satu Mare, Râmnicu Vâlcea, Drobeta-Turnu Severin, Piatra Neamț, Bistrița, Târgoviște, Focșani, Tulcea, Alba Iulia, Slatina, Vaslui, Reșița, Călărași, Giurgiu, Zalău, Sfântu Gheorghe, Slobozia, Alexandria și Miercurea Ciuc.
Printre beneficiile directe pentru municipiu și locuitorii săi se numără: creșterea atractivității transportului public; reducerea emisiilor de CO2 prin înlocuirea transportului auto cu cel feroviar; creșterea accesibilității către alte zone din țară; dezvoltarea socio-economică locală prin mobilitate crescută; integrarea mai bună în rețelele de transport la nivel regional și național. După semnarea contractului și începerea lucrărilor de analiză și planificare, se vor contura noile orare și trasee, urmând ca până în decembrie 2027 să fie deja puse în aplicare noile frecvențe de trenuri, prin contracte de servicii publice care se vor întinde până în 2042.
Izabella Molnar

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.