Într-o societate în continuă transformare, în care tehnologia modelează profund modul în care comunicăm și învățăm, școala este chemată să-și reconfigureze rolul, devenind un spațiu deschis învățării inteligente și dialogului digital. Programul național „Pedagogia în lumea digitală”, implementat de Universitatea „Constantin Brâncuși” din Târgu Jiu și finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), răspunde acestor nevoi contemporane, oferind cadrelor didactice din învățământul preuniversitar oportunitatea de a-și dezvolta competențele digitale și de pedagogie digitală, în acord cu standardele europene DigCompEdu.
Cu o durată de 84 de ore, desfășurat în format hibrid – sesiuni sincrone și activități asincrone – acest curs are ca obiectiv formarea profesorilor pentru o educație adaptată generațiilor digitale. Printr-o abordare practică și inovatoare, participanții sunt sprijiniți să transforme ora de Religie într-o experiență vie, interactivă și relevantă. Studiul Religiei capătă astfel o nouă dimensiune: textele biblice sau aspectele de doctrină pot fi analizate vizual și creativ prin hărți conceptuale, materiale multimedia și prezentări animate; reflecțiile morale sau valorile creștine pot fi aprofundate prin eseuri colaborative, proiecte media sau activități de storytelling digital. Elevii pot redacta rugăciuni sau compuneri tematice în editoare online, pot realiza podcasturi, postări pe blog sau clipuri video inspirate din lecțiile de Religie, încurajându-se astfel exprimarea autentică și gândirea critică.
Un aport fundamental în parcursul formativ l-a avut doamna formator Orzan Claudia, care ne-a ghidat cu profesionalism în utilizarea eficientă a resurselor digitale. Dacă, la început, acest univers părea dificil de stăpânit, am învățat că putem construi lecții atractive și moderne, pe înțelesul și în ritmul elevilor noștri. Am valorificat potențialul resurselor educaționale deschise (OER), folosind platforme precum Wordwall și LearningApps pentru activități ludice de consolidare – exerciții de asociere, completare sau identificare – menite să faciliteze învățarea prin joc. Prin Kahoot și Quizizz, evaluarea a devenit un proces dinamic și motivant, transformat în provocări interactive ce sporesc implicarea elevilor.
Instrumente precum Genially, Nearpod și Canva ne-au oferit posibilitatea de a crea prezentări vizual impresionante, cu conținut esențial, adaptat temelor religioase. Cu ajutorul Edpuzzle, am integrat în lecții secvențe video din filme religioase, documentare sau animații biblice, care au oferit elevilor contexte de reflecție critică și aplicare practică a valorilor discutate. Mai mult decât atât, am explorat potențialul inteligenței artificiale prin aplicații precum ChatGPT, Gemini, Gamma și Napkin, utile în generarea de idei pentru eseuri, activități de reflecție sau formularea de întrebări pentru evaluări formative. Surprinzător, am descoperit că aplicația Suno AI poate genera muzică pe versuri religioase sau rugăciuni, adăugând o dimensiune artistică, sensibilă și modernă orei de Religie.
Educația digitală nu se limitează însă la efecte vizuale sau metode spectaculoase, ci implică și o formare a atitudinilor responsabile față de informație și mediul virtual. De aceea, o componentă importantă a demersului educativ este formarea elevilor în spiritul navigării sigure și etice online: recunoașterea surselor credibile, respectarea drepturilor de autor și promovarea unui comportament respectuos și empatic în spațiul digital.
Integrarea tehnologiei în studiul Religiei a dus la creșterea motivației, a participării active și a reflecției personale în rândul elevilor. Această schimbare confirmă că o reformă educațională autentică nu presupune abandonarea valorilor tradiționale, ci reinterpretarea și valorizarea lor în contextul unei lumi aflate într-o permanentă redefinire. Elevii noștri au astfel șansa de a înțelege mesajul creștin prin mijloacele prezentului, pregătindu-se să devină cetățeni morali, empatici și bine ancorați în valorile umane.
Așa cum spunea Sfântul Ioan Gură de Aur: „Nu este nimic mai puternic decât obiceiul de a învăța, căci învățătura este rădăcina binelui și a tuturor virtuților.” În acest spirit, formarea continuă, adaptabilitatea și curajul de a îmbrățișa noile tehnologii devin nu doar opțiuni, ci imperative ale educației moderne, inclusiv în predarea Religiei – o disciplină care are acum oportunitatea de a transmite valorile credinței prin mijloacele și limbajul generațiilor actuale.
Prof. Troacă Ionuț- Daniel, director al Școlii Gimnaziale Ion Popescu Bărbătești









































