AGIFER: Deraierea de la Turceni, produsă din cauza unui cupon de șină rupt, neobservat din lipsă de personal

178

În urmă cu aproape un an, în stația CFR Turceni, a avut loc o deraiere care a fost investigată de Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER). Rezultatele anchetei au fost publicate recent și indică drept cauză principală ruperea unui cupon de șină în zona călcâiului unui macaz, defect ce nu a fost depistat la timp din cauza lipsei de personal de întreținere a infrastructurii. Informațiile provin din raportul AGIFER, publicat luni, 15 septembrie 2025.

Evenimentul a avut loc pe 22 septembrie 2024, la ora 18:25, când locomotiva LEMA 083 a unui tren de marfă operat de Constantin Rail Logistic a deraiat peste macazul 15/23 din stația Turceni. Traficul feroviar pe ambele fire ale secției Turceni–Filiași a fost oprit temporar, iar două trenuri de călători, RE 2857 și RE 9927, au fost afectate. Pasagerii trenului RE 2857 au fost transbordați auto între Filiași, Turceni și Târgu Jiu, în timp ce RE 9927 și alte trenuri au fost deviate pe ruta Filiași – Cărbunești – Târgu Jiu.
Conform raportului AGIFER, trenul de marfă nr. 58490, plecat din Curtici pe 21 septembrie 2024, a ajuns în stația Turceni în după-amiaza zilei următoare. Garnitura, formată din 17 vagoane încărcate cu transcontainere, era tractată de locomotiva LEMA 083. Deraierea s-a produs la ora 18:15, la ieșirea din stație, exact la nivelul joantei de la călcâiul schimbătorului de cale nr. 15, situat la km 12+947.

Defecțiunea identificată: o ruptură veche, trecută cu vederea
Locomotiva rula cu o viteză de doar 4 km/h în momentul impactului. Au deraiat toate osiile primului boghiu (1, 2, 3) și osia nr. 4 de la al doilea boghiu.
„Prima urmă de escaladare al flancului activ al șinei de către roata atacantă, aflată în dreapta a primei osii a locomotivei (osia nr.1), în sensul de mers și al descreșterii kilometrajului, a fost identificată la călcâiul inimii schimbătorului nr. 15 (în abatere), pe umărul dintre flancul activ și suprafața de rulare a șinei din dreapta sensului de mers, unde s-a constatat un cupon de șină rupt”, se menționează în raportul oficial.
Bucata ruptă de șină avea o lungime de circa 23 cm. AGIFER a constatat că ruptura era în proporție de 70% veche (strat de rugină) și 30% proaspătă (luciu cristalin), ceea ce indică faptul că problema exista de mai mult timp, fără să fie depistată. O altă ruptură transversală, veche, existentă în aceeași zonă, a favorizat detașarea cuponului de șină sub efectul forțelor dinamice generate de roțile locomotivei.
Locomotiva a parcurs 11,5 metri în stare deraiată, înainte ca mecanicul să frâneze complet garnitura. Pagubele materiale au fost estimate la 32.986,39 lei. În urma inspecțiilor tehnice, s-a stabilit că locomotiva era în parametri normali, însă a suferit daune minore la componente precum inductorul de la postul I, suflătoarele de nisip și sistemele de ungere.
„Accidentul s-a produs în condițiile ruperii unui cupon de șină (de cca 23 cm), din cadrul joantei călcâiului inimii schimbătorului de cale nr. 15, fapt ce a dus crearea unui gol având dimensiunea de 230 mm, conducând astfel la pierderea capacității de susținere și ghidare a șinelor”, precizează raportul AGIFER.

Infrastructură neîntreținută și personal insuficient
După accident, echipele de intervenție au înlocuit inima schimbătorului nr. 15, traversa specială de lemn și materialul mărunt, au executat buraj manual și au completat prisma cu piatră spartă.
Raportul subliniază și resursele insuficiente ale Districtului de linii nr. 6 Turceni, responsabil pentru întreținerea a peste 62 km convenționali de linie. La data producerii deraierii, districtul funcționa cu doar 10 oameni (inclusiv muncitori necalificați), în condițiile în care necesarul estimat era de 51 de muncitori calificați. „Personalul muncitor din cadrul acestui district este insuficient, raportat la numărul de kilometri convenționali și la complexitatea lucrărilor de întreținere și reparație a liniei. (…) numărul personalului muncitor necesar în anul 2024 pentru Districtul nr. 6 Turceni este de 51 de muncitori”, notează investigatorii.
O altă problemă majoră semnalată în raport este faptul că, din 1998, nu s-au mai realizat reparații periodice complete asupra schimbătorului nr. 15, deși ciclul de reparație impune o frecvență de 6 ani.
„Neexecutarea timp de 26 de ani a acestor tipuri de lucrări, coroborată cu resursele materiale și umane alocate sub nivelul cerințelor impuse de realizarea lucrărilor de întreținere curentă și reparații în execuție manuală, au condus an de an la degradarea infrastructurii feroviare, și a făcut ca personalul care asigură mentenanța liniilor și aparatelor de cale din stația CFR Turceni să restricționeze viteza de circulație în anul 2024 pe directa și pe abaterea schimbătorului de cale nr. 15 din cauza traverselor speciale necorespunzătoare”, mai consemnează raportul. Întregul raport poate fi consultat la următoarea adresă de internet https://www.agifer.ro/images/rap-finale-ro/D%20497%20RI%20Turceni%2022.09.2024.pdf
Izabella Molnar

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.