Incident cu un tren de călători la Turceni. AGIFER: locomotiva nu fusese reparată de 13 ani

174

Anul trecut, mai exact pe 11 octombrie 2024, în stația CFR Turceni, în timpul circulației trenului de călători nr. 2855 operat de SNTFC CFR Călători SA, a avut loc un incident feroviar care, deși nu s-a soldat cu victime, a avut potențial periculos și a scos la lumină grave probleme de mentenanță.

Timp de aproape un an, producerea incidentului a fost trecută sub tăcere. Operatorul feroviar de stat nu a făcut public acest eveniment, dar Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER) a deschis imediat o anchetă și, la finalul lunii septembrie anul curent, a publicat raportul oficial de investigare.
Conform documentului, trenul Regio 2855, care circula pe ruta Filiași – Târgu Jiu, era format din două vagoane și era remorcat de locomotiva electrică EC 053. Trenul a plecat din stația CFR Filiași la ora 15:51, după ce trecuse de verificările tehnice și proba completă de frână. Până la intrarea în stația Turceni, garnitura s-a deplasat fără probleme. La intrarea în stație, semnalul luminos X indica „LIBER cu viteză stabilită. ATENŢIE! Semnalul următor ordonă oprirea. Ziua şi noaptea – o unitate luminoasă de culoare galbenă, spre tren”, iar trenul a fost îndrumat pe linia III directă. În acel moment însă s-a produs incidentul: „Desfacerea din înșurubare a corpului părții de reglaj din piulița urechii de fixare a regulatorului automat al timoneriei de frână”, se arată în raport. Concret, regulatorul de frână SAB, componentă a locomotivei EC 053, s-a desprins în mers, s-a rotit în jos cu 45 de grade și a intrat în gabaritul construcțiilor feroviare. A lovit dalele pietonale dintre liniile III și IV, în zona peronului. În urma impactului, s-a îndoit tija furcii de fixare și s-a deteriorat filetul componentei, care s-a desprins complet. Mecanicul locomotivei a sesizat un zgomot anormal și, după oprirea garniturii la ora 16:17, a declarat locomotiva defectă, solicitând intervenția unei echipe de la atelier.
CFR Călători nu a avut o locomotivă de rezervă disponibilă în zonă, astfel că trenul Regio 2855 a fost anulat pe segmentul Turceni – Târgu Jiu, iar pasagerii au fost preluați de o altă garnitură, Regio 2857. Potrivit raportului AGIFER, daunele la materialul rulant s-au ridicat la 253,45 lei, o sumă modestă, dar care nu reflectă riscul potențial al incidentului.

Cauzele incidentului: o acumulare de neglijențe tehnice
„Cauza directă a producerii incidentului feroviar o constituie desprinderea din înșurubare și ieșirea corpului părții de reglaj din partea filetată a piuliței urechii de fixare ale regulatorului automat de timonerie de la osia nr. 2 a locomotivei EC 053, urmată de rotirea cu 45° a corpului părții de reglaj, intrarea acestuia în gabaritul pentru elemente ale construcțiilor sau instalațiilor feroviare, precum și rotirea cu 90° a urechii de fixare cu piuliță”, precizează raportul oficial al AGIFER.
Investigatorii au identificat și un factor agravant: uzura acumulată în timp la filetul regulatorului și al piuliței de fixare, cauzată de solicitările repetate din timpul frânărilor și defrânărilor, fără intervenții de mentenanță preventivă. Însă cea mai gravă concluzie apare în analiza cauzelor subiacente: „nerespectarea prevederilor Ordinului nr. 315/2011 (…), cu privire la neefectuarea reparațiilor planificate la care era scadentă locomotiva EC 053”.
Mecanicul de locomotivă a acționat corespunzător, respectând toate indicațiile semnalizării luminoase, potrivit înregistrărilor INDUSI și datelor de la sistemul IVMS. După oprirea trenului, acesta a efectuat verificările tehnice și a raportat imediat defecțiunea.

Locomotivă produsă acum 50 de ani
Locomotiva în cauză, produsă în fosta Iugoslavie de uzina Rade Končar, a ieșit din fabrică pe 5 martie 1975. Deși vârsta ei nu ar fi, în sine, un motiv de excludere din circulație – existând în continuare locomotive și mai vechi aflate în uz – problema apare în istoricul de reparații: de la ultima reparație capitală (efectuată pe 25 ianuarie 2011 la Reloc Craiova), locomotiva EC 053 a parcurs peste 1.359.000 km fără alte intervenții majore. Mai mult, în tot acest interval nu au fost efectuate nici reparații periodice de tip RR (reparație redusă) sau RG (reparație generală), ceea ce contravine grav normativelor tehnice în vigoare.
Acest incident scoate la iveală realități îngrijorătoare din spatele cortinei transportului feroviar de stat: lipsa unei comunicări transparente cu publicul, ignorarea obligațiilor de întreținere tehnică și folosirea unor echipamente suprasolicitate, care pot pune în pericol siguranța circulației. Chiar dacă pagubele materiale au fost minime și nu s-au înregistrat victime, doar o conjuctură favorabilă a făcut ca acest incident să nu degenereze într-un accident feroviar grav.
Raportul AGIFER ar trebui să reprezinte un semnal de alarmă nu doar pentru CFR Călători, ci și pentru întreaga industrie feroviară românească, unde întreținerea preventivă și siguranța par, cel mai adesea, lăsate la voia întâmplării. De altfel, AGIFER clasifică evenimentul drept incident feroviar din Grupa A, conform art. 8, pct. 1.10 din Regulamentul de Investigare. Deși fără consecințe grave, incidentul atrage atenția asupra unei nevoi urgente de modernizare și de respectare riguroasă a standardelor tehnice în sistemul feroviar național, pentru a preveni accidente cu potențial mai ridicat de risc.
Raportul complet poate fi consultat aici: https://www.agifer.ro/images/rap-finale-ro/I%20260%20RI%20Turceni%2011.10.2024.pdf
Izabella Molnar

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.