Proiectul de Strategie Națională de Apărare a Țării 2025-2030, prezentat miercuri de președintele Nicușor Dan, pune accent pe prevenirea și reducerea abandonului școlar și a analfabetismului funcțional ca prioritate în educație. Este pentru prima dată când aceste probleme unt menționate explicit într-un document de securitate națională.
Strategia evidențiază multiple riscuri și vulnerabilități în educație și cercetare. Abandonul școlar, numărul redus de absolvenți de studii superioare și nivelul scăzut al gândirii critice sau al alfabetizării media sunt prezentate ca factori care fac societatea vulnerabilă la manipulare și extremism. Sistemul de cercetare și inovare este afectat de subfinanțare, lipsa specialiștilor și conexiuni insuficiente la cercetarea internațională.
Proiectul menționează, totodată, că România va implementa politici de educație media, pentru a dezvolta competențele media ca modalități de protejare împotriva dezinformării și pentru implicarea cetățenilor în „realizarea securității naționale”.
Strategia subliniază și rolul noilor tehnologii, al fondurilor europene și al românilor din diaspora ca factori de oportunitate pentru modernizarea educației și creșterea performanței în cercetare.
Principala cauză a analfabetismului funcțional în rândul elevilor este lipsa de pregătire a cadrelor didactice, a declarat ministrul Educației, Daniel David, în cadrul unui podcast organizat de Salvați Copiii România: „Nu vă supărați, nu vreau să spun 100%, dar cea mai mare parte. Până la urmă, copiii vin cu un nivel de inteligență și un nivel de creativitate normale, ca să spun așa. Este treaba profesorilor ca, pornind pe o normalitate, copiilor să le transferi acele competențe. N-ai pe cine să pui responsabilitatea decât pe cadrele didactice. Și asta e valabil și în preuniversitar și nu vreau să-i scutesc și pe cei din învățământul superior – când dăm greș și noi avem un abandon școlar destul de mare și este tot, ca să spun așa, un rol important pe care îl are universitatea și profesorii”.
Elevii care frecventează școala și ajung în clasa a VIII-a fără competențe de bază indică, potrivit ministrului, responsabilitatea profesorilor, deși există și alte cauze, precum lipsa de sprijin economic sau implicarea familiei.
I.I.








































