Polițiștii din cadrul Biroului de Analiză și Prevenire a Criminalității, al IPJ Gorj, implementează proiectul „Setează siguranța copilului tău”, o inițiativă dedicată protejării copiilor în mediul online și susținerii familiilor în acest demers.
Proiectul va include sesiuni interactive în școli, distribuirea de materiale educative, ghiduri pentru părinți și activități dedicate copiilor, adaptate fiecărei categorii de vârstă. ,,Mediul digital oferă noi oportunități adulților, copiilor și adolescenților, dacă este folosit într-un mod benefic. Cu toate acesta, spațiul digital, în utilizarea curentă, poate fi în antiteză: prieten sau dușman, benefic sau dăunător, pericol sau siguranță. Depinde de fiecare dintre noi în ce scop îl folosim. Copiii și adolescenții descoperă de cele mai multe ori singuri tainele utilizării internetului și nu sunt conștienți la ce riscuri se expun și care pot fi urmările. Prima interacțiune a unui copil cu un dispozitiv este cu siguranță un cântec, un film, un desen animat, rulate de pe telefonul părintelui pentru diverse momente în care minorul să stea liniștit. Conștient sau nu, prima idee pe care un adult o transmite unui copil în folosirea acestei modalități de relaxare este una pozitivă, ca o activitate normală pentru el. Probleme apar atunci când cei mici încep să utilizeze singuri dispozitivele de la vârste foarte fragede”, se precizează într-un comunicat al IPJ Gorj.
Poliția Română, prin Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității, a realizat un studiu în anul 2025, ,,Siguranța copiilor în mediul online”, din care rezultă că 93% dintre elevii cu vârsta cuprinsă între 10 și 18 ani utilizează internetul zilnic. Pe măsură ce crește vârsta, crește și numărul utilizatorilor zilnici de internet: de la 86%, în cazul celor sub 14 ani, la 99% în cazul celor de 16-18 ani. TikTok și Instagram sunt rețelele de socializare cu cei mai mulți utilizatori zilnici în rândul copiilor între 10 și 18 ani, 71%, respectiv 66%. Doar 16% dintre aceștia au declarat că nu posedă conturi pe aceste rețele de socializare.
Programele de inteligență artificială, din ce în ce mai populare
Deși este o activitate online relativ nouă, 46% dintre elevii cu vârste cuprinse între 10 și 18 ani au utilizat programe de inteligență artificială în ultimele 12 luni, potrivit studiului făcut de Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității. 51% dintre elevii cu vârste între 10 și 18 ani au învățat singuri să utilizeze internetul. ,,Supravegherea insuficientă sau inexistentă, lipsa cunoștințelor și a explicațiilor cu privire pericolele unei utilizări nesupravegheate și necontrolate pot fi de natură să expună copiii unor riscuri majore pentru dezvoltarea lor în siguranță. Utilizarea mediului digital implică modalități de exercitare a violenței, în diferite forme, precum și expunerea minorilor la alte tipuri de riscuri, cum ar fi: dependența de jocuri de noroc sau pariuri online, pornografie, furt de identitate, provocări periculoase care reprezintă o amenințare la adresa integrității lor fizice și psihice. Copiii sunt, de asemenea, prezenți de la vârste tot mai mici (sub 13 ani) în social media. Platformele de partajare a imaginilor şi videoclipurilor sunt cu precădere populare printre copiii de vârste mici, care sunt, fără îndoială, deosebit de vulnerabili la prejudiciile online. Mediul social, mediul familial și mediul școlar compun universul în care un copil se dezvoltă. Societatea contribuie la educarea generațiilor. Părinții încearcă să ofere ceea ce cred și consideră mai bun pentru copii lor, iar școala are rolul de a forma și dezvolta caractere inteligente și adaptate evoluției lumii. În tot acest univers al copiilor se pot produce fracturi în diseminarea normelor. Normele morale, reguli și regulamente, legi, obligații și drepturi ar trebui să fie transmise cu același înțeles de aplicare către copii. Uneori, pe fondul percepției și transmiterii diferite de către cele trei medii a normelor de interacțiune cu ceilalți, apar situațiile de pericol pentru cei mici. Reprezentanții celor trei medii ce compun universul copiilor, respectiv părinții, pedagogii și societatea sunt cele trei repere importante pe care se bazează educația celor mici, exemplele pe care le văd, le urmează și acțiunile la care recurg. Scopul proiectului este promovarea unei culturi a siguranței digitale în rândul familiilor cu copii, prin înțelegerea și schimbarea percepției asupra rolului esențial al instrumentelor tehnice de protecție”, se mai precizează în comunicatul Inspectoratului de Poliție Județean Gorj. Proiectul vizează mai multe obiective, între care informarea părinților și a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar despre riscurile asociate utilizării necontrolate a internetului de către copii și prezentarea soluțiilor de autoprotecție, dar și sprijinirea părinților în dezvoltarea abilităților digitale necesare pentru a crea un mediu digital sigur și echilibrat pentru cei mici. ,,Internetul este parte din viața copiilor noștri. Rolul nostru este să-i învățăm cum să-l folosească în siguranță. Setează siguranța copilului tău, pentru o copilărie protejată, chiar și în mediul digital!”, este recomandarea polițiștilor gorjeni.
L.F.